Læsetid: 2 min.

Tørnæs vil banke universitet på plads

Men Økonomisk Institut på Københavns Universitet fastholder, at gymnasiereformen betyder, at niveauet i matematik må sænkes. Rektor bakker instituttet op
14. maj 2004

»Det er med nogen undren, jeg har læst dine udtalelser til Information i dag om matematik. De tyder på, at der er nogle ting i reformens grundlæggende tanker, du har misforstået.«
Sådan skriver undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) i et brev til studieleder Peter Erling Nielsen, Økonomisk Institut, Københavns Universitet.
Han forklarede i tirsdagens udgave af Information, at niveauet i instituttets matematikundervisning allerede i år bliver reduceret på grund af gymnasiereformen, der træder i kraft august 2005.
Peter Erling Nielsen har siddet i den følgegruppe i Undervisningsministeriet, der diskuterer konsekvenserne af reformen. Han er forundret over, at Ulla Tørnæs på den baggrund kan påstå, at han ikke har styr på lektien.
»Jeg mener, jeg så nogenlunde ved, hvad jeg taler om,« siger han.
Reduktionen i matematikundervisningen er udtænkt af en gruppe bestående af syv lærere og to studerende. Og selv om ministeren i sin henvendelse til Københavns Universitet direkte opfordrer til, at Økonomisk Institut genovervejer niveausænkningen, så står instituttet fast. Peter Erling Nielsen forklarer, at instituttet allerede med det nuværende gymnasium må konstatere, at de studerende ikke har lært det de skal ifølge gymnasiernes læseplan.
»Og omkring det fremtidige gymnasium kan vi se, at kernestoffet i matematik reduceres med op mod 50 procent. Noget indvindes via synergieffekter i fagpakkerne og via projekterne, men jeg synes det står klart, at en række emner ikke længere bliver behandlet i gymnasiet,« siger Peter Erling Nielsen.

Rektor bakker op
Ministeren har også sendt brevet til den kritiske studievejleders chef, rektor Linda Nielsen. Hun bakker Økonomisk Institut op: »Økonomisk Institut arbejder med en ændring af pensum. Og det gør instituttet ud fra både egne erfaringer og ud fra de forventninger, man har til gymnasiereformens konsekvenser,« siger Linda Nielsen: »Jeg forstår godt, at ministeren reagerer og fortæller, hvad meningen med reformen er. Men det er lige så klart, at Økonomisk Institut på København Universitet finder det naturligt at fremlægge sit syn på gymnasiereformens betydning for uddannelsen af økonomer,« siger Linda Nielsen, der opfordrer til en dialog mellem ministeren og økonomistudiet om gymnasiereformen.
Økonomisk Institut, der er et af landet største videregående uddannelsessteder, har over for Information også kritiseret, at gymnasiereformen er ude af trit med den generelle uddannelsestendens i Danmark. Hvor folkeskolen og universiteterne bliver strammet op, fremstår gymnasiereformen for Københavns Universitet som en lempelse. Også den kritik forsøger undervisningsministeren at gendrive i brevet til Københavns Universitet:
»Her er jeg nødt til at henlede din opmærksomhed på, at et næsten enigt Folketing tværtimod har præciseret, at fagligheden skal styrkes i de gymnasiale uddannelser,« skriver Ulla Tørnæs.
»Men fordi Folketinget har bestemt, at fagligheden skal styrkes, er det jo ikke sikkert, at det bliver sådan,« siger Peter Erling Nielsen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her