Læsetid: 5 min.

v./ Mette Størum Krogh

Historikeren Jørgen Bæk Simonsen beskriver i ny bog islams danske kulturhistorie. Til tider virker det som om, islam blev opfundet i Danmark i 1970, siger han og minder om, at islam har været en del af vores virkelighed lige siden, Harald Blåtand lod sig døbe
3. maj 2004

Det er sikkert nogen, der vil få en prop. For selv om direktøren for Det Danske Institut i Damaskus, historikeren Jørgen Bæk Simonsen, har begået en pæn og veldokumenteret historisk bog om islam i den danske kulturhistorie, skal man ikke læse mange sider før det står klart, at manden ikke er helt på linie med den danske konsensus.
Han taler om det multikulturelle samfund, som om han slet ikke har forstået, at den fest er overstået. Det gør vi ikke længere. Man kunne næsten få på fornemmelsen, at her er tale om en rigtig pladderhumanist, sådan en der tror på mødet mellem kulturer.
Omvendt synes han ikke bekymret over at være på kollisionskurs med diverse selverklærede og lynuddannede islameksperter:
»Jeg har skrevet den her bog for imødegå nogle af de påstande om islam, der gentages igen og igen i den offentlige debat og som er åbenlyst forkerte,« siger han og tier et øjeblik.
»Over.«

Holberg og Grundtvig
Selv om interviewet foregår over en telefonlinie til Syrien, er forbindelsen af en sådan karakter, at walkie-talkie sproget er uundgåeligt.
I løbet en række nedslag – fra korstogene over Holberg til Grundtvig – demonstrerer Jørgen Bæk Simonsen, hvordan vi tidligere opfattede islam. For som han siger:
»Der er jo ingen grund til ukritisk at overtage fortidens forestillinger.«
– Hvad er det vi har glemt fra vores egen historie?
»Jeg har sat mig for at give en dokumenteret redegørelse for, hvordan offentligheden har opfattet islam og muslimer siden Danmark trådte ind i det kristne fællesskab med Harald Blåtands dåb i 965. Og det har jeg for at vise, at den udbredte påstand om at islam er noget nyt i vores kultur, ganske enkelt er historisk ukorrekt. Min pointe er, at vi nu er i en helt anden situation: Islam var indtil immigrationen i 70’erne og flygtningetilstrømningen i 80’erne og 90’erne noget vi iagttog uden for Europa.«
»Nu er det i Europa. Derfor er der ikke ret mange af de forestillinger, vi har dannet igennem en lang tradition, som kan bruges i den konkrete situation i dag. Derfor er det bydende nødvendigt, at vi frembringer et billede af islam i Danmark, som modsvarer den virkelighed og den tilværelse muslimer bedriver i Danmark.«
– Omvendt skriver du, at mange af de forestillinger eksempelvis Holberg gjorde sig om islam, stadig lever i bedste velgående?
»Når man læser Holberg, støder man på udsagn om Muhammed og muslimer, der minder påfaldende om udsagn man kan møde fra dele af den danske offentlighed i dag. Eksempelvis at Muhammed var en uforholdsmæssig sulten kvindeelsker, fuld af fup og bedrag, og at arabere er temperamentsfulde og hidsige. Og selvom vi i dag har en helt umiddelbar mulighed for at tale med muslimer, og derved afklæde en lang række af disse postulater som de mytologiske angreb, de ret beset er, så er der stadig mange som ikke gør brug den mulighed. «
»Jeg argumenterer kort sagt for, at vi møder de mennesker, der i vores samfund, ikke som muslimer, der forventes agere på en bestemt måde, fordi de er muslimer, men netop som mennesker. Det er derfor jeg parafraserer Grundtvig: Først menneske, siden kristen.«
– Du hævder at der er sket en ’essentialisering’ af islam i den vestlige forståelse.
»I meget af den litteratur, der er udgivet i de seneste år om islam, finder man en formodning om, at fordi noget står skrevet i koranen, så vil muslimer også følge det. Det er en meningsløs måde at betragte mennesket på. Ingen kristne gør per automatik hvad der står i biblen de skal. Og ingen ved deres fulde fem ville fremføre et sådan argument når det drejer sig om den del af verden, hvor kristendommen har domineret.«
»Omvendt er der fri bane når det handler om muslimer. Når du læser folk som Ralf Pittelkow, Helle Merete Brix og de andre, så antager de, at når der i koranen står sådan og sådan, så gør muslimer sådan. Det er det jeg kalder essentialisering, og det er efter min bedste vurdering en meget farlig generalisering og dobbelt farlig, fordi man aldrig ville gøre det samme når man ser på sig selv,« siger Jørgen Bæk Simonsen.

Mellem skrift og praksis
– Du identificerer misforståelserne hos en ret beset snæver kreds: Lars Hedegaard, Helle Merete Brix, Mogens Glistrup, Pia Kjærsgaard, Ulla Dahlerup og Ralf Pittelkow – er de repræsentative for den ‘almindelige opfattelse’?
»Læserbrevene i de store aviser reproducerer og duplikerer jo de synspunkter, som jeg i bogen lokaliserer hos ganske få personer – så jo: Jeg mener at de, som i de seneste år har skrevet bøger om islam, er repræsentative. Det bliver også bekræftet af de undersøgelser om islamofobi, som blandt andet EU har lavet.«
– Du skriver et sted: »Derfor skal religion og kultur reduceres til det, det er: foranderlige referencer, mennesket kan gøre brug af.« Så er det vel knap nok religion vi snakker om?
»Jeg tror at de fleste troende vil være enige i, at der på den ene side er nogle dogmer, som er uforanderlige – det er det jo som sådan også i mit ateistisk univers – men på den anden side en praksis, som har forandret sig undervejs. Sådan er det med kristendommen og den forskel i den kristne praksis, erkender vi. Det er den samme forskel, som jeg gerne vil gøre begribelig også er tilstede i den muslimske tradition.«
»Jeg tror det er meget afgørende at vi spørge ind til, hvad religion i virkeligheden er. De sidste 15-20 år har jo klart demonstreret, at antagelserne om at religionen ville blive mindre betydningsfuld og mere marginaliseret, ikke holdt stik. Derfor må vi forsøge at forstå, hvilken social dynamik religion er i besiddelse af.«
»Men det handler jo ikke om islam mere end om kristendommen: Det er blevet meget tydeligt, at det religiøse i videste forstand har fået en fornyet betydning som identitet – og det har nok har overrasket mange, inklusiv mig selv. Det må vi jo så prøve at forstå: Hvorfor det religiøse er blevet reaktiveret i en moderne verden og igen blevet af betydning?«

Jørgen Bæk Simonsen, Islam med danske øjne, Akademisk Forlag, 214 s. 249 kr.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu