Læsetid: 3 min.

Danske jagerpiloter nøjes med koffein

Når piloter i US Airforce sendes på langvarige togter, får de rutinemæssigt tildelt amfetamin. Under indsatsen i Afghanistan måtte danske jagerpiloter klare sig med koffeintabletter
10. juni 2004

Forud for indsættelsen af seks danske F 16-fly i Afghanistan overvejede det danske flyvevåben, om jagerpiloterne i lighed med deres kolleger i US Airforce skulle have amfetamin (’speed’) for at holde sig vågne og kvikke under de langvarige missioner.
Det bekræfter chefen for Flyvertaktisk Kommando (FTK), generalmajor Leif Simonsen: »Visse andre flyvevåben bruger amfetamin til at holde piloterne vågne. Og da der er langt fra flyvebasen i Kirgisistan til Afghanistan, slog det mig, at jeg som chef ikke kunne have, at mine piloter faldt i søvn undervejs,« siger han og henviser til flyvetiden på ca. halvanden time hver vej mellem basen og indsatsområdet. Alt i alt ville de danske F 16-piloter skulle være otte-ti timer i luften, alene i cockpittet. Men efter at have rådført sig bl.a. med FTK’s kommandolæge, Jørgen Torp Svendsen, blev planerne droppet. »Foreløbig er beslutningen: Vi bruger det ikke,« pointerer Leif Simonsen.
»Min anbefaling til chefen for FTK har været, at jeg ikke finder, at de missionstyper, vi har i øjeblikket, berettiger til, at vi skulle give amfetamin,« siger Jørgen Torp Svendsen.

The need for speed
»Det er rigtigt, at amfetamin kan forlænge ens vågentilstand, men nogle af de studier, jeg har kendskab til fra USA, viser dels problemer med afhængighed af stoffet, dels at man måske kan få nogle psykiske reaktioner, der gør, at piloterne kommer til at agere på en ikke-hensigtsmæssig måde,« siger kommandolægen.
Debatten om amerikanske piloters utraditionelle war on drugs er blusset op igen efter den britiske tv-dokumentarist Jamie Dorans prisbelønnede film The Need for Speed (sendt på TV 2 mandag den 24. maj). I filmen beretter flere piloter og amerikanske specialstyrker, hvordan de under påvirkning af speed har gjort ting under missioner bl.a. i Panama, Bosnien eller Afghanistan, som de ikke havde gjort i clean tilstand.
»De gjorde dig skånselsløs, simpelthen skånselsløs. Jeg har udslettet personer, fordi jeg så dem som en fare, hvad jeg aldrig ellers ville gjort,« siger eksempelvis ’Mike’, en forhenværende elitesoldat.
Også flere uforklarlige tilfælde af såkaldt friendly fire og fejlbombninger tilskrives piloter under påvirkning af amfetamin, men ifølge Jørgen Torp Svendsen »er der ikke nogen, der rigtig ved det. Vi har en hypotese, men mere har vi ikke,« siger han.
Som læge har han derimod »et moralsk problem, selv om jeg godt kan se ud fra et operativt synspunkt, at amfetamin ville være rart,« siger han.

Kun i nødstilfælde
Det moralske problem består ifølge Jørgen Torp Svendsen i, at brug af amfetamin indebærer en klar risiko for misbrug, »så det ville jeg ikke uden videre udsætte vores piloter for,« som han siger.
FTK-chefen understreger, at brug af amfetamin ikke var tænkt operativt. Hvis de danske piloter skulle have haft amfetaminpiller med på combat missions, ville pillerne være forseglede og måtte kun anvendes i nødstilfælde. Og så ville missionen være endt som en abort:
»Hvis det blev nødvendigt at tage en pille for at holde sig vågen, skulle piloten ikke fortsætte sin mission, men derimod søge tilbage til basen og lande hurtigst muligt,« siger Leif Simonsen.

Et ekstra kick
I US Airforce eksisterer der ifølge Jørgen Torp Svendsen to modsatte holdninger til brugen af amfetamin: »Der er to skoler i USA: De, der synes, det er i orden, og de, der som mig derimod er lidt reserverede og mener, det her ved vi bare ikke nok om,« siger han og understreger, at FTK har »tæt kontakt med de amerikanske kommandolæger«.
»Tidligere har det været forbudt, eller ikke-anbefalet, men nu har ledelsen af US Airforce ændret holdning.«
Dybest set forstår Jørgen Torp Svendsen godt, hvorfor US Airforce bruger amfetamin: »De har nogle bombefly, som kun kan opereres på en sådan måde, at folk er i luften i mere end de 18 timer, som er tilrådeligt at sidde ved en pind i et cockpit,« siger han og tilføjer:
»Hvis du skal flyve mere end 18 timer, så forlanger kroppen at få en eller anden form for stimulans, ellers falder du bare i søvn eller begynder at lave for mange fejl.«
I Afghanistan, hvor de danske F 16 piloter var på missioner af otte-ti timers varighed, havde Jørgen Top Svendsen uddelt koffeintabletter. Men det var ikke hans indtryk, at piloterne anvendte dem:
»Koffeintabletter har en meget kortsigtet profil, men hvis du skal hjem og lave en landing, og du er lidt træt, så kan de lige give dig det ekstra kick, der gør, at du kan lande sikkert.«

uda@information

*De øvrige artikler om krigen i Afghanistan kan læses på tema.information.dk/voreskrig

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her