Læsetid: 2 min.

EU’s veje hjælper illegale skovhuggere

I flere afrikanske lande gør EU’s veje det profitabelt at skove illegalt tropetræ og køre det til kysten
9. juni 2004

BRUXELLES – Da Poul Nielson i efteråret 1999 tiltrådte som chef for EU’s udviklingsbistand og nødhjælp, dumpede han ned i en prekær skandale.
EU-Kommissionens Generaldirektorat for Udvikling havde nemlig betalt for at opgradere en vej midt ind i Camerouns jungle, så den blev god nok til at betjene tungt læssede lastbiler. Fluks kom belgiske og franske tømmerfirmaer med store maskiner, bulldozede en pygmæ-landsby og startede så ellers den helt store motorsav.
Direktør Simon Counsell fra NGO’en Rainforest Foundation så dengang den daværende danske udviklingsminister Poul Nielsons ankomst som et håb. »I Danida er de gode til alt det, som EU ikke kan. De kan for eksempel godt finde ud af at tale med befolkningen og tænke på miljøkonsekvenserne, før de knalder en firesporet motorvej ned i en værdifuld regnskov,« sagde han ifølge Politiken.
Men nu er den gal igen, mener flere NGO’er som Rainforest Foundation. De påpeger, at EU i øjeblikket overvejer at bruge over en halv mia. kroner på at opgradere en regionalvej i det nordlige Cameroun, der skal forbinde nabolandet Tchad med Camerouns havneby Douala. En invitation til tømmerfirmaer i Tchad, hvor illegalt skovbrug også er et problem. Lignende scenarier findes i Den Centralafrikanske Republik og Gabon.
Den største udgift ved at skove træ er nemlig som regel udgiften til at få transporteret træet ud til kysten. Hvis vejen er lang og besværlig, kan det enten ikke lade sig gøre – eller også er det for dyrt.

Boulevarder
Men NGO’erne mener ikke, at den slags store, regionale veje, som EU bygger, nødvendigvis bringer velstand til de fattige. Især tvivler de på, at det er godt for udviklingen, hvis skoven hugges ned på illegal vis. For så raseres skoven og kan ikke bruges til fremtidig bæredygtig skovhugst. Og statskassen snydes for skatteindtægter, der kunne gå til skoler, sundhed eller endda veje.
»Mange veje er virkelig vide boulevarder. De er ikke lavet for at tage børn i skole eller bringe ting til markedet,« siger Filip Verbelen fra Greenpeace Belgien, der har inspiceret flere af de veje, EU har opgraderet i Central- og Vestafrika. »Når man ser sådan en infrastruktur blive bygget, er det klart, at skovhugst bliver taget med i overvejelserne.«
Skov-NGO’en FERN har således foreslået, at EU så længe den illegale skovhugst florerer, koncentrerer sine kræfter om de landlige tilførselsveje, der kan bruges af gående, cyklister og minibusser – men ikke tungt læssede lastbiler.
Poul Nielson afviser kritikken og spørger retorisk, om »befolkningerne i de der lande skulle holdes tilbage på et primitivt økonomisk udviklingsstadium, fordi hvis vi laver veje, så kan man få illegalt tømmer ud til kysten? Jeg synes, det er en kynisk og underlig tanke.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her