Læsetid: 2 min.

Graffiti er universel og tidsløs

Et sjældent set og meget levende indblik i en verden bestående af individer der i skrift og tale forholder sig til tidens trænge og hårde realiteter
14. juni 2004

Islamisk streetart
Den kriblende fornemmelse af udødeliggørelse, vi dødelige engang i mellem kan føle og trangen til at manifestere vores korte jordiske liv, med et navn på en væg, et digt på et offentligt toilet eller graffiti på et DSB-tog, er ikke noget, vi er alene om. Faktisk er denne form for streetart et universelt fænomen.
De fremmedes bog (Kitab al-Ghuraba) er et pragteksempel på denne virkelighed i Mellemøsten omkring år 1000. Værket er udgivet anonymt og tilskrevet Abu al-Faraj al-Isfahani, en irakisk litterat, der døde omkring år 967.
Gennem sine mange rejser han har indsamlet forskellige historier og vers skrevet på mure, vægge, statuer og ruiner i datidens Mellemøsten.
Dette prægtige værk giver igennem de mange fortræffelige narrativer og fortællinger et helt anden billede af et folk, der levede livet, udfordredes af samtiden og de religiøse forestillinger med homoseksuelle forhold, besøg på klostre og druk.

Fokus på nærvær
I denne form for hjemve-litteratur (al-hanin), som bogen indskriver sig i, er fokus det menneskelige, det nærværende og mange af de subjektive beretninger omhandler følelser som angst, glæde, kærlighed, fremmedgørelse, hjemve og tilsammen skabes et stemningsbillede af hvorledes nogle af Middelalderens muslimer mest intime forhold udfoldede sig i det 10 og 11. århundrede.
Værket leverer et sjældent set og meget levende indblik i en verden bestående af individer, der forholder sig til tidens trænge og hårde realiteter, i skrift og tale.

Politisk tema
Et interessant politisk tema er, hvordan den poetiske graffiti kan ses som en autonom litteratur og politisk diskurs i modsætning til tidens normative religiøse dogmatik.
Graffitien og historierne er en særlig form for kommunikation og narrativitet for den ikke-religiøse lærde adib. En udtryksform hvor personlige erfaringer og oplevelser, kan formuleres uden for autoriserede diskurser.
I bogens kildekritiske og historiske afsnit trækkes tråde til den hellenistiske verden, som også benyttede graffiti i form af bønner og kommentarer forfattet på gudestatuer osv.

Universelt fænomen
Med De fremmedes bog, bliver streetart og poetisk graffiti, som autonome diskurser, et universelt fænomen som forekommer i alle kulturer til alle tider.
For den ikke-specialiserede læser er bogen en god og solid modvægt til den i stadigt stigende grad af religiøs og kulturel oversimplificering af islam som ofte kommer til at handle om undertrykkelse, fanatisme, djihad og ensretning.
De fremmedes bog er er perle af poetisk graffiti, af fantastiske fortællinger om sorg og kærlighed og bør læses af alle med interesse for islam, historie eller graffiti.
Med De fremmedes bog har forlaget og Carsten Niebuhr Biblioteket endnu engang fremtryllet et fagligt lækkeri, som giver mulighed for faglig fordybelse i kraft af filologiske, religionshistoriske og litterære kildestudier og ikke mindst er bogens layout fantastisk kreativt og smukt.
Bogens læsevenlighed skyldes også Sune Haugbølles flotte og koncise oversættelse af teksten til dansk. De fremmedes bog er fornøjelig og interessant læsning.

*Patricia Crone og Shmuel Moreh: De fremmedes bog. 220 sider, 198 kr. Carsten
Niebuhr Biblioteket, Forlaget Vandkunsten

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her