Læsetid: 4 min.

Livet fortalt i streger

Årets seks afgangsfilm fra Filmskolens animationslinje fortæller gode, pointerede historier med gennemarbejdede billedsider
4. juni 2004

Afgangsfilm
Ved præsentationen af de seks afgangsfilm fra animationslinjen på Filmskolen for to år siden var det første, der sprang i øjnene, instruktørernes mange eksperimenter med både fortællestil og billedside.
Derimod markerer dette års seks afgangsfilm en tilbagevenden til den klassiske, korte fortælling med noget på hjerte.
»Det er gode, konkrete fortællinger med karakterer,« siger animationslinjens leder, Gunnar Wille, inden en pressevisning af de seks film torsdag formiddag.
»Det eksperimenterende er i billederne og lyden nedenunder. Det er seks instruktører med meget forskellige grafiske udtryk, og jeg giver 13 til alle filmene. Det siger jeg hvert år, og jeg mener det hvert år.«
Der er også meget for Gunnar Wille at glæde sig over. De seks film byder på gode, pointerede historier og distinkte, gennemarbejdede billedsider, som kun kan skrue forventningerne til de unge instruktørers kommende projekter i vejret.

Børn og voksne
Den første film er Thomas Pors’ tragikomiske Cirkus, en dukkefilm, der handler om en glad og optimistisk klovn, som ankommer til et nedslidt cirkus i håbet om at blive hyret. Men ikke alt er, som det bør være i det lille cirkus, hvor en deprimeret cirkusdirektør går rundt og taler om at brænde det hele ned, og fluerne sværmer om cirkusløvens allerede halvrådne lig.
»Alt preller vist af på dig,« siger en cirkuspige til klovnen, før hun skyder sin hest en kugle for panden og sætter ild til teltdugen.
»Det er, fordi jeg bruger så godt vaskepulver,« siger han, og det går op for publikum, at oplevelsen er ved at punktere alle hans illusioner. Cirkus er en skæg, lille film, der ikke er bange for at lade det begynde lyst og ende sort, og som med leranimation skaber et stemningsfuldt, ekspressivt og næsten Tim Burton-agtigt miljø omkring klovnen og cirkuset.
Sort slutter Diego Krogstrups overrumplende Børn er pissefarlige ikke.
Tværtimod er der håb til slut i filmen, der handler om børn, der bruges som selvmordsbombere. Den 2d-animerede film er ikke uden humor, hvilket er ganske modigt af Krogstrup i betragtning af, at han har med så sprængfarligt et emne at gøre.
»Den foregår i en fiktiv verden,« siger han inden filmen, »men desværre er den ret aktuel.«
I Børn er pissefarlige går en terroraktion galt, da myndighederne blander sig, og to små børn, indtil da uskyldige brikker i de voksnes beskidte spil, beslutter sig for at tage skæbnen i deres egne hænder. Børnene er vores fremtid, og Diego Krogstrup giver os til sidst håb om, at de er bedre til at forvalte verden og fremtiden bedre end de voksne.

Livet er svært
Karla Nielsens enkle, men flotte, håndtegnede Skyggen i Sara handler også om børn, nærmere bestemt en 12-årig pige, der føler sig uden for både i skolen og derhjemme hos sin mor og lillebror.
»Det er en film om at være 12 år, om hvor svært det kan være, og den er lavet ud fra egne erfaringer,« siger Karla Nielsen om sin film, der er en lyrisk skildring af, hvordan Sara forsvinder ind i en fantasiverden af flyvende heste, når livet for alvor går hende imod.
Heldigvis har hun mor, der godt forstår, hvor uoverskueligt det er at være 12 år, og selv om det kommer til sammenstød på morens fødselsdag, bliver de gode venner igen.
»Den handler om bjørnen og pingvinen, mine yndlingskarakterer, som jeg gerne vil lave flere film med,« siger Sabine Ravn så om sin morsomme Bjørno og Bingo, der har stemmer af Ole Bornedal og Sidse Babett Knudsen.
Det er en satirisk historie om et umage par, der bor sammen og ofte kommer på kant med hinanden. Han, den stille Bjørno, foretrækker at sidde og spille computer, mens hun, Bingo, taler uafladeligt og nu vil have ham med i biografen.
Det kommer ikke til at gå stille for sig, ikke mindst fordi Bingo griner og gyser på alle de forkerte tidspunkter, og parret bliver uvenner. Heldigvis kan man så tale sammen og finde en løsning, hvor begge er glade.
Bjørno og Bingo er flot lavet, og hvor figurerne animeres i to dimensioner, består deres omgivelser af fysiske, tredimensionale kulisser, og de to stilarter giver sammen en ret sjov effekt. Og hold så øje med den grumme parodi på Mickey Mouse som savlende børnelokker.

Galt går det
Overraskelser er der et par stykker af i nordmanden Robert Depuis’ barske og sort-humoristiske Exit, en dukkefilm, som, mener instruktøren, taler for sig selv. Hvilket den også gør, ikke mindst takket være en gennemført billedside og elegant kameraarbejde. En iskold lejemorder plages af mystiske mareridt mellem sine jobs, og da han en dag får til opgave at dræbe en fed, usympatisk forretningsmand, smelter drøm og virkelighed tilsyneladende sammen. Det er en god idé, som er fermt realiseret.
Den fede mand vil nemlig ikke dø, og lejemorderen finder snart ud af, at der er en anden verden uden for hans papvægge. En erkendelse, han lige så roligt tager på sig sammen med sine stilige solbriller.
En rolig tilgang til tilværelsen kunne Svend, hovedpersonen i Andreas Bødker Jørgensens Villa, Volvo & Vicki godt have brug for. Han lader sit liv styre af en elektronisk, talende timemanager og når ikke at fuldføre noget som helst, før han må stresse videre til det næste punkt på dagsordenen. Det skal selvfølgelig gå galt og gør det også i en sand syndflod af badevand, der bogstavelig talt skyller Svends liv væk og tvinger ham til at tænke over, hvordan han prioriterer sin tid.
Filmen er opfindsomt skruet sammen, og titlens Vicki, der i begyndelsen er en hund, som render bjæffende rundt i hælene på Svend, forvandler sig siden til en kvinde, Svends kone, der skubbes i baggrunden af sin stressede ægtemand, reduceret til et besværligt kæledyr.
Det er en pointe, som er til at forstå, og som vi alle kan have brug for at få gentaget en gang imellem.

*De seks afgangsfilm kan i dag ses i Grand i København, hvorefter de drager på en miniturné rundt i landet. Se spilletider og -steder på www.filmskolen.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her