Læsetid: 3 min.

Mediekrigens nye spiller

I Jehane Noujaims opsigtsvækkende dokumentarfilm om Irakkrigen set fra den arabiske satellitkanal Al Jazeera zoomes ind på mediekrigens fodfolk
18. juni 2004

Ny film
Man har talt om, at hvis Vietnamkrigen var den første tv-krig, var Golfkrigen den første krig, der blev direkte transmitteret i tv. Men samtidig var Golfkrigen også den krig, hvor der for alvor blev stillet spørgsmålstegn ved omfanget af især det amerikanske militærapparats manipulation af medierne og dermed ved sandhedsværdien af de informationer, der slap ud til offentligheden. Tilsyneladende kunne seerne følge direkte med i krigshandlingerne, men også kun tilsyneladende. De efterfølgende analyser viste, at det forløb, der havde tegnet sig i tv, snarere end virkelighedstro reportager var at sammenligne med et veltilrettelagt stykke propaganda i form af et computerspil.
Med Irakkrigen skulle det være anderledes. Offentligheden og tv-seerne skulle have mere reel besked. Men snart begyndte mønstret at gentage sig. Verdenspressen blev indkvarteret ved det amerikanske militære hovedkvarter i Doha, Qatar, omkring 1.000 kilometer fra Bagdad, og amerikanerne satte sig benhårdt på informationsstrømmen. Alligevel var der en væsentlig forskel fra Golfkrigen. Der var kommet en ny spiller på banen: Den arabiske satellitkanal Al Jazeera, startet i 1996 og med sin adgang til 40 millioner arabere et vægtigt alternativ til de vestlige medier.
Jehane Noujaims kontante og ukunstlede dokumentarfilm Control Room færdes med (tilsyneladende) stor frihed i Al Jazeeras redaktionslokaler og i det amerikanske informationscenter i Doha. Herfra følger filmen såvel den officielle mediekrig som den mere uformelle korridorsnak i ugerne op til Bagdads fald. Og undervejs tegnes ikke alene det forventede modbillede til den amerikanske nyhedsstrøm, men også en række nuancerede og til tider ganske overraskende portrætter af propagandaens aktører – på begge sider.

Bin Ladens talerør
Med regelmæssige krydsklip til den amerikanske forsvarsminister Rumsfelds ufravigelige retorik om Al Jazeera som Osama bin Ladens talerør dykkes ned i hverdagen hos den arabiske tv-stations medarbejdere, hvor virkeligheden er mindst lige så kompleks som i de vestlige kollegers redaktionslokaler.
Vi møder seniorproduceren Samir Khader, som kritiserer Bush og den amerikanske skepsis over for Al Jazeera, men som samtidig ikke er bleg for at indrømme, at han længes efter at slippe ud af »det arabiske mareridt« og sparer op til at sende sine børn på college i USA. Og vi møder den sudanske journalist Hassan Ibrahim, som stiller særdeles kontante spørgsmål til USA’s tilstedeværelse i Mellemøsten og de hykleriske amerikanske idealer – bliv demokratiske, eller vi skyder! – for i næste åndedrag at erkende, at amerikanerne er de eneste, som har den fornødne kapacitet til at løse konflikten.
Mindre interessant er det ikke at følge den hårdt pressede amerikanske informationsmedarbejder, Josh Rushing, hvis utaknemmelige job det er at få informationerne fra det amerikanske militær til at glide ned hos de mange pressefolk. Et job, som bestemt ikke bliver lettere, da amerikanerne forud for det afgørende slag bomber Al Jazeeras kontor i Baghdad. Hos Rushing sporer filmen en reel menneskelig udvikling, efterhånden som han får stadig større forståelse for Al Jazeeras perspektiv. Og efter en episode, hvor han har mærket sin egen spontane ophidselse over at se amerikanske ofre vist på den arabiske kanal, indser han, hvordan araberne må have det, hver gang de ser irakiske ofre på de vestlige kanaler.
Sekvensen understreges af en bemærkning fra en Al Jazeera-medarbejder, som siger, at det er meningsløst at tale om objektivitet blandt krigskorrespondenter. Der er altid følelser involveret; altid et perspektiv, hvorfra historien ses.
Det vidste vi sådan set godt. Men filmens styrke er, at den i sande dokumentariske øjeblikke også viser, at det forholder sig sådan.

*Control Room. Instr: Jehane Noujaim. USA/Egypten. 2004. 85 min. (Vester Vov Vov)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her