Læsetid: 2 min.

Overblik

18. juni 2004


Over kvalmegrænsen
*Superstjernen Angelina Jolie med Out of Africa-look og et udsultet afrikansk barn i sine arme. Det lyder som en nødhjælpskampagne, men er en scene fra Hollywood-dramaet Beyond Borders, der tilsyneladende vil engagere os i alverdens flygtninge, men trods sin titel kun kommer over én grænse: kvalmegrænsen.
Handlingen er enkel. Midt i et velgørenhedsarrangement for rige i London dukker lægen og nødhjælpsarbejderen Nick Callahan (Clive Owen) op med en afmagret afrikansk dreng. Callahan holder en provokerende brandtale og udstiller hykleriet i den engelske overklasse, så den tilstedeværende amerikaner, Sarah Jones (Angelina Jolie), røres til tårer og falder pladask for nødhjælpssagen.
I de næste ti år og 120 filmminutter rejser Sarah gang på gang fra sin engelske mand for at støtte Callahan, hvor han end sætter sit liv på spil – fra det tørkeramte Etiopien over et krigshærget Cambodja til Tjetjeniens ragnarok. Farerne vokser, det samme gør Sarahs garderobe, og filmen er ret beset flintrende ligeglad med de hjemløse, de krigshærgede, de udmagrede og de døende, der aldrig bliver andet end eksotisk baggrundstæppe for et svulstigt kærlighedsdrama,
Altså skamløs spekulation i nød og elendighed, serveret med Hollywood-glamour, pinlige ’dybsindigheder’ og anstødelige effekter, som da instruktøren – for at sætte lidt fut i handlingen – placerer en håndgranat i skødet på et lille barn. »Fis så af og red nogle mennesker,« siger skurken til helten, og det samme har man lyst til at råbe til de ansvarlige filmfolk. cc

Beyond Borders. Instr: Martin Campbell. Amerikansk (Palads, Palladium).

Ukendt Lars von Trier-film på dvd
*Nocturne hedder den – den otte minutter lange avantgarde-film, som Lars von Trier i 1980-81 optog på Den Danske Filmskole, og som er at finde blandt de 16 kortfilm samlet på dvd’en Cinema 16: European Short Films. Ifølge Peter Schepelerns Trier-biografi har filmen i mange år kun eksisteret i en videokopi, og den har aldrig været vist uden for snævre skole- og festivalcirkler.
Så det er ikke så lidt af en filmhistorisk nyhed, vi her præsenteres for: et stemningsmaleri af natteangst og søvnløshed, koncentreret om en kvindes rejsefobi, da hun står overfor at skulle med fly sydpå en tidlig morgen (næsten alt for profetisk i betragtning af Triers egne Cannes-rejseproblemer ca. 15 år senere!)
På den kommenterede udgave beretter Trier lattermildt om sine datidige bestræbelser (inspireret af teorier om eye scanning) på at få vertikale og horisontale linier i billedet til at mødes i klippene. Men selv om man ikke fornemmer den del af eksperimentet som særlig væsentlig, kan man alligevel nyde filmen som et intenst, Tarkovskij-inspireret atmosfære-stykke. Bare den måde, Trier får skuespillerne til at hviske replikkerne på, rammer præcist en psykisk tilstand på randen af den totale opløsning.
Også Anders Thomas Jensens underfundige Oscar-vinder Valgaften figurerer på dvd’en, ligeledes med en god kommentar.
Og det er spændende at se Lukas Moodyssons stærke, 14-minutters novellefilm fra 1997, Bara prata lite, om den svenske syge, ensomheden – et lille mestyerværk, som Moodysson fortæller meget fængslende om.
Andre højdepunkter er Roy Anderssons Härlig er jorden, heller ikke flatterende for Sverige, og Jean-Luc Godards ungdommeligt sprælske Pariser-kaprice, Tous le garçons s’appellent Patrick fra 1957. Og L’Homme sans tête og Copy Shop er suggestiv surrealisme i kortform.Pim.

Cinéma 16: European Short Films. www.cinema16.org. Udlånt af Cinematekets boghandel.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her