Læsetid: 3 min.

Og vi siger tak til Helmig Jam-Jam

Det har været svært at kommer over 80’ernes musikalske storhedstid i Århus. Ekkoer (bogstaveligt) af datidens band har været toneangivende i byen siden. Men weekendens SPOT-festival bevidner, at nogen vil det anderledes
5. juni 2004

Århus
De var der. Håret er stadig langt. Læderjakken er ikke bare slidt. Den er ødelagt. De får stadig det der salige blik i øjet, når de taler om det. Taler om det som en svunden tid, hvor solen altid skinnede lavt over Århus. Lykke og lyse nætter. Den gang i 80’erne. Den gang alle Danmarks musikalske øjne kiggede mod byen, og lokale helte satte teten for dansk pop og rock. Kronprinsen var altid i byen, og den dag i dag lever historierne om dem, der kender en, der kender en, hvis veninde engang, og den skulle være god nok.
Hver aften var der fest og gode koncerter, fortæller de. Aldrig døde festerne ud, og når de gjorde, festede de videre på Den Sidste. Det var Gnags, Thomas Helmig, Bamse og TV·2. Det var Kliché med Lars H.U.G., Henning Stærk, På Slaget 12 og Shit & Chanel. Warm Guns med Lars Muhl og så Mek Pek, der tog hul på det hele i slut-70’erne sammen med Lost Kid. Jo, tak. Det var tider.
Men tiden går, som tid har for vane, og guderne skal vide, at det har været så som så med de landsdækkende musikalske succeser i Århus efter 80’ernes guldalder.
Bevares, op gennem 90’erne dukkede der stadig med ujævne mellemrum et par successer op. Navne som Poul Krebs og Michael Learns To Rock, havde sin rod i byen. Og lidt mindre navne som Nice Little Penguins, Shirtsville og Her Personal Pain med Dicte, var også med. Men de rockede ikke rigtig byen på samme måde, og de fleste af disse musikere begik helligbrøde og slog sig ned i København.
Kiggede man på en koncertkalender sidst i 90’erne var den stærkt præget af kopiorkestre og jambands spundet over de gamle helte. Helmig Jam, TV·2-jam og poporkestre, der spillede Robie Williams, ABBA og U2. En trist strøm af dansable ekkoer, der leverede varen.
Kopiorkestrene fylder stadig en del i koncertkalenderen, men de har efterhånden fundet et mere passende leje. Det kunne næsten se ud til, at en ny Århus-scene er ved at etablere sig.
Nuvel en lidt mindre kommerciel scene end i 80’ernes storhedstid, men må man videre, må man tænke alternativt.
Navne som Tiger Tunes, Under Byen, Sterling, Tina Dickow, Power Solo, Singvogel og Sofus Forsberg er næppe navne, der skæpper i kassen på et pladeselskab som 80’ernes Århus-navne gjorde det. De har heller ikke umiddelbart nogen kunstnerisk homogenitet, men de har fået stående applauser af anmelderne og har hevet tusindvis af århusianerne til andet en kopikoncerter.

Og der er spændende arrangementer og festivaler i hobetal i byen. Et af de mest markante musiske arrangementer løber over denne weekend. Det er Dansk Rock Samråds (ROSA) SPOT-festival, der udfolder sig i det centrale Århus.
Egentlig er det en branchefestival for rockjournalister og pladeselskaber fra hele verden. Her kan de komme og opdage nye nordiske talenter og opleve mere etablerede danske bands på vej til at indtage Amerika. SPOT-Festivalen kører på tiende år og har efterhånden fået stablet et show på benene med op mod hundrede små og store navne. En succeshistorie.
Eller som ROSA selv skriver indledningsvis i et ualmindeligt upoppet forord til programmet:
»Festivalens positive nytteværdi for det rytmiske musikliv i Danmarks synes genspejlet i begivenhedens brede organisatoriske forankring, det massive antal ansøgere om spilletid fra bands og musikere, en stigende interesse fra internationale medie-, kultur og branchefolk – samt et solidt interesseret publikum.«
Som det fremgår af udformningen af ovenstående tekstbid er succeskriteriet for festivalen ikke et stort antal solgte billetter.
Det er som sagt en branchefestival, hvor det kun er musikken der er i fokus. Men SPOT byder nu også på andet end god musik.
Med i billetprisen følger muligheden for at opleve hele det ubehagelige spil, der udfolder sig mellem branchens ældre magtmænd og de talentfulde musikere, der vil opdages. På pladsen mellem scenerne i toiletkøen og til koncerter.
Overalt bliver der grinet, klappet hænder, knipset og uddelt demo-cd’er. Det har en stor underholdningsværdi, der ikke findes på andre festivaler.
Musikken lever i Århus. Og så har vi ikke engang talt om hip-hoppen i 8210 Århus V (et postnummer der i øvrigt ikke kan prale af Gellerup Planen – den får Brabrand). q

*SPOT 10, 4. og 5. juni, Ridehuset, Voxhall og Musikhuset, 350 kr. Kan også høres
direkte på P3 lørdag.

*Lars Kjær Dideriksen (red.). ‘århus:nu – et signalement af de nye toner’, 110 sider + cd, 99 kr. Signalement Århus

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu