Læsetid: 3 min.

Men han smiler bare, helt blidt

Peter Brooks bevægende hyldest til kærligheden blev en drømmestart for Fools 25
1. juni 2004

Fools 25
Det vidunderlige var blidheden. Som en usynlig hånd lå blidheden over Peter Brooks kærlighedshistorie Ta Main dans la mienne (Din hånd i min). Og samtidig blev blidheden afsættet for frustrationen og afsavnet i kærlighedsforholdet mellem dramatikeren Anton Tjekhov og Stanislavskij-skuespilleren Olga Knipper. Da de mødtes, var han allerede syg af tuberkulose, og de nåede kun at få seks år sammen, hovedsagelig gennem intens brevveksling, inden han døde som 44-årig i 1904.

Nøgenhed
Det vidunderlige ved forestillingen var også noget med overbærenheden, sådan som den blev spillet af stjernerne Natasha Parry og Michel Piccoli. De overbærende blikke, de overbærende svar. Skuespillerne omgav sig ikke med trendoverlegne kostumer, ikke med syvdimensionale videoprojektioner eller surround-manipulerende lydkulisser – ikke med noget af alt det, som teatret i øjeblikket boltrer sig i, og som nogle gange får skuespillerne til at forsvinde. Her var der blot to erfarne mennesker på en scene; tilføjet tre klapstole for variationens skyld.

Medfølelse
Den nu 79-årige Peter Brook skaber noget så dramatisk elementært hos sin tilskuer som compassion – medfølelse og medlidenhed. Men uden sentimentalitet. Og det lykkes ham at skabe den dybe bevægelse hos tilskueren, som ellers er så sjælden at opnå inden for teatrets konstruerede realisme.
Peter Brooks teater er skuespillernes teater. Og denne forestillings tekst af Carol Rocamora er yderst elegant og velegnet til Peter Brooks fritskrabede replikbehandling: En brevveksling mellem de to elskende (baseret på virkelighedens breve), men fortalt højt af den ene til den anden.
Derved bliver denne adskillelseshærgede elskovshistorie ikke mindst fortalt med alderens overblik og tilgivelse. For findes der overhovedet noget, som den ene elskende ikke kan tilgive den anden?

Beundring
Natasha Parrys bedårende, mørke øjne hviler roligt, men bekymret på Michel Piccolis besværede vejrtrækning. Hun lægger tæppet om hans skuldre, men hun er samtidig også den forfløjne, der lige må feste én aften mere, bare én… Han tilbeder hende, nyder hendes elegante fødder og hendes overtydelige, bløde stemme. Og hun taler med beundring om hans seneste regibemærkninger, mens hun bekymret holder øje med feberblegheden under hans hvide hår.
For hos Peter Brook har Tjekhov ikke sit berømte mørke skæg og lorgnetterne. Her optræder skuespilleren i umaskeret krop – Michel Piccoli hjælpes kun hundrede år tilbage i tiden ved hjælp af håndsyede snørestøvler. Og han giver her mindelser om sin sanselige dødsdriftspræstation i Wilsons tolkning af Duras’ La Maladie de la Mort, som Københavns Internationale Teater præsenterede i juni 1997.
Peter Brooks Tjekhov-forestilling er en drømmestart for Fools 25. Dens internationale stjerneniveau fortryller, og tankevækkende nok genindfører forestillingen altså for et øjeblik skuespillerteatret. Men da Københavns Internationale Teater jo netop ynder at sætte scenebegrebet frit, vil de næste to måneders teater bringe alt fra Cantabile 2’s kropsteater til Fura del Baus’ totalperformance og Sasha Waltz’ kødelighedsdans. Peter Brook er blot en bemærkelsesværdig vidunderlig festivalstart.

Nysgerrighed
Mange af Fools 25-forestillingerne handler om døden. Men måske skal man selv være hen mod slutningen af livet sådan som Brook for at kunne skabe hans magiske blanding af det skønne og det galgenhumoristiske – og det vidunderlige.
For da Natasha Parrys Olga til slut er ved at blive kvalt af tomhed efter Tjekhovs død, og hendes læber stivner af savn, så lever Michel Piccolis Tjekhov-øjne vildt op og plirrer ud mod verden med en underfundig nysgerrighed som hos et ubekymret barn.
»Er det sandt, at vi aldrig mere skal ses?« skriver hun spillevende og fortvivlet i et brev til sin afdøde elskede, som hun nu ikke kan nå på andre måder end i breve, der ikke kan sendes. Men han smiler bare, helt blidt.
nTa Main dans la Mienne (Din hånd i min). Tekst: Carol Rocamora. Instruktion: Peter Brook. Théâtre des Bouffes du Nord. Fools 25 på Betty Nansen Teatret, fredag.

*www.kit.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her