Læsetid: 2 min.

Analyse: Staten kan tjene på gratis tog

En periode med gratis tog lokker folk fra bil til tog, giver permanent højere passagertal og kan blive en god forretning for staten, viser ny analyse fra Trafikministeriet og DSB
10. juli 2004

Det kan være en god forretning at tilbyde danskerne en periode med gratis tog. Det viser en ny analyse fra Trafikministeriet og DSB, der har undersøgt effekten af en gratis måned i januar på Svendborgbanen.
Analysen vækker opsigt i Folketinget, fordi den tilsyneladende afliver myten om, at prissænkninger i den kollektive trafik koster DSB og trafikselskaberne store formuer i tabte indtægter.
Analysen viser en markant fremgang på 25 procent i antallet af DSB-kunder – vel at mærke efter at den gratis måned ophørte.
Samtidig var en tredjedel af de 150.000 nye brugere af toget i gratismåneden bilister, som normalt ikke ville have taget toget.
Den gratis måned kostede DSB, der er ejet af staten, en million kroner i tabte indtægter. Men på grund af fremgangen i passagerer vil tabet være tjent ind i løbet af bare tre måneder, lyder trafikminister Flemming Hansens (K) konklusion.
Det får nu flere partier til at forlange flere forsøg med billig eller gratis kollektiv trafik:
»Vi møder hele tiden det argument, at det er kanondyrt. Men nu viser det sig, at det kan have en dramatisk effekt på passagertallet, og at det er interessant, fordi det hurtigt tjener sig selv ind igen,« siger den radikale trafikordfører Martin Lidegaard.

Regeringen siger nej
Men trods de positive erfaringer fra Svendborgbanen, hvor i alt otte procent af den samlede fynske befolkning benyttede sig af en gratis prøvetur, så vil trafikminister Flemming Hansen ikke foretage sig noget på baggrund af analysen:
»Det skal bemærkes, at analysen baseres på effekten af en gratismåned umiddelbart efter, at den er ophørt. Der kan ikke siges noget om, hvordan passagerne reagerer på lidt længere sigt. Derfor er der ikke grund til at ændre på den generelle takstpolitik for betaling i den kollektive trafik,« siger trafikministeren.
Men regeringen risikerer at komme i mindretal i sagen. For både Socialdemokraterne og regeringens eget støtteparti, Dansk Folkeparti, er ikke bare parate til at skrinlægge de positive erfaringer:
»Jamen, det lyder meget interessant. Hvis DSB ikke ser hindringer, så ser vi ingen problemer i, at vi forsøger os yderligere med den slags initiativer. Der skal jo skaffes penge til DSB’s kasse, og hvis folk af forskellige årsager holder sig fra toget, så kan det her være en måde at markedsføre togene på,« siger næstformand Peter Skaarup, der også er næstformand for Folketingets trafikudvalg.
Også Socialdemokraterne vil bruge resultaterne af den gratis måned på Svendborgbanen:
»Det kunne godt være, at det skulle prøves andre steder i landet. Det er klart noget, vi må se på fremover,« siger Niels Sindal (S), medlem af trafikudvalget.
De radikale vil nu tage sagen op med trafikminister Flemming Hansen for at få regeringen til at skifte mening i sagen.
»Men vi ved desværre, at den her regering ikke er meget for at sænke taksterne i den kollektive trafik. Derfor giver det også perspektiver for en anden regering, for analysen viser, at der er et kæmpe potentiale,« siger trafikordfører Martin Lidegaard (R).
Han peger dog, i lighed med både Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, på, at der kan være problemer med togenes kapacitet, f.eks. i hovedstadsområdet ved myldretid. Derfor må nye forsøg med gratis tog planlægges nøje.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her