Læsetid: 2 min.

Brint-bilerne er på vej

Bilfirmaer forsker ivrigt i brint-biler, men det er endnu uklart, hvor energien til at producere den nødvendige brint skal komme fra, hvis brint-bilen bliver hvermandseje
22. juli 2004

Varm luft
BRUXELLES – ’Hydrogen Shelby Cobra’ hedder den smarte to-personers sportsbil med V-8-motor, som amerikanere formedelst 149.000 dollar nu kan bestille hos firmaet Hydrogen Car Co.
Til forskel fra andre Shelby-sportsvogne kører bilen med producentens ord på ’varm luft’ – eller brint for at være mere præcis – og udstøder derfor ikke CO2, men vand. Første levering om mindre end et halvt år, lover Hydrogen Car Co., der har valgt en klar strategi for markedsføringen.
»Hvis vi kan sætte brint i gang med de mest spændende biler på vejen og derefter flytte til sports utility vehicles og pickup trucks… så kan vi måske få afkoblet folks image af disse biler som for små og begrænsede,« sagde formanden for firmaets bestyrelse, S. David Freeman, i sidste måned til Los Angeles Times.
Men hiver man de 149.000 dollar op af lommen – godt 895.000 kroner – skal man dog ikke bare drøne ud af the American highway og satse på at finde en tankstation, når brændstofmåleren når ned i det røde hjørne. På en fuld tank kører bilen nemlig kun omkring 100 mil (161 km), og hvad værre er: Der kan meget vel være rigtig langt til nærmeste tankstation.

Få brint-stationer
For selv i Californien, der er langt fremme på brint-bil-området, findes der kun 13 stationer, hvor man kan få påfyldt brint. Guvernør Arnold Schwarzenegger har sat et politisk mål om at få oprettet brint-stationer for hver 30 km langs de offentlige californiske hovedmotorveje i 2010, men ingen penge er endnu afsat til projektet. Og i Europa skal man lede meget længe efter en tankstation.
For man kan ikke bare lige ombygge en benzinstation til også at sælge brint. Det kræver bl.a. særlige sikkerhedsforanstaltninger, og i praksis skal man bygge et helt nyt distributionssystem op fra grunden, siger Reinhold Kopp, vicepræsident i tyske VolksWagen, til Information.
»Det vil tage længere, end man tror,« siger Kopp, der tilføjer, at selvom en prototype for nylig kørte fra det nordlige Norge til Portugal uden problemer, er det ikke det samme som at kunne masseproducere en bil, som almindelige forbrugere kan overkomme at købe.
»De tekniske barrierer er svære at overvinde. Brint vil endnu spille en lille rolle i 2010. Det ligger længere ude,« supplerer Eivind Reiten, bestyrelsesformand og administrerende direktør for Norsk Hydro ASA, der ser brint-markedet som et ’potentielt forretningsområde’.
»Brint er et produkt, vi har interesseret os for i 70 år,« siger han.
På spørgsmålet om, hvordan eller om et sådant nyt brint-distributionssystem kan finansieres, svarer han:
»Det er en investering for hele samfundet.«
Men der er en hage ved brint-bilerne. Der skal findes energikilder til at producere store mængder brint, hvis bilen skal blive hvermandseje. Det kan ikke bare hives op af jorden, påpeger Reiten og tilføjer:
»Det koster også energi at lagre brint.«
Og for at det skal give mening, skal denne energi produceres ved hjælp af ikke-fossile brændstoffer såsom vandkraft, solenergi eller atomkraft, for ellers får man ikke fjernet CO2-udledningen. Og er der nok af disse andre energikilder til at dække et fremtidigt brint-behov? Det er det store spørgsmål, som NGO’er og bilindustrien tumler med i disse tider.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her