Læsetid: 3 min.

Helteguitar og stenet blues

Seks timer ved Arena. Blues, pop og rock. En perfekt afslutning på en prøvende festival
6. juli 2004

Roskilde 2004
Søndag eftermiddag er et utaknemmeligt tidspunkt at skulle spille på Roskilde Festivalen. Især efter en hel uges regnvejr, der dog var stilnet en smule af om søndagen, hvor solen skinnede det meste af tiden som for at håne de stakkels mennesker, der alle festivaldagene havde vadet rundt i pløret og nu snart skulle hjem. Men Ben Harper og The Innocent Criminals havde fået fyldt Arena-teltet op med deres stenede blues og rootsinspirerede funk og Ben Harpers imponerende sprøde vokal.
Dreadlocks dominerede, når man kiggede rundt blandt publikum, og allerede inden Ben Harper spillede Burn One Down havde en sødligt duft bredt sig under teltdugen. De trofaste og oplagte fans var velrepræsenterede foran scenen, og de fik, hvad de kom efter: Foruden numre fra det nye album Diamonds on the Inside spillede Ben Harper klassikere som Ground on down og Excuse me Mr. fra albummet Fight for your mind fra 1995, der af de fleste betegnes som Ben Harper-pladen. Foruden de blege rastawannabees havde mange af Roskilde Festivalens søndagsgæster fundet vej.
Som gråhårede pariaer stod de og svajede til musikken i ført helt rent tøj, praktiske rygsække og moderat mudrede gummistøvler. De så helt nye ud. Det var en udfordring for det amerikanske band at få hele salen med, men da Ben Harper selv var begyndt at blive varm, fik han den blandede skare til at løfte hænderne op og skråle I believe in a better way og kom med en opfordring til at kæmpe for bevarelsen af Christiania, og selv om den sag deler befolkningen generelt, så var publikum foran Arena helt igennem enige med Ben. Det afslørede jubelbrølet.
Ben Harper leverer de politisk engagerede tekster, der får publikum til at tro på, at det er værd at kæmpe for noget. Bare et eller andet.

Hitmagere
Søndag var ikke temadag, så efter Ben Harpers stenede blues tog den skotske storhittende rockgruppe Franz Ferdinand over. Pludselig forvandlede publikum sig til lyshårede piger. Topaktuelle Franz Ferdinand var en sikker leverandør af poppede ørehængere, som ellers ikke har præget dette års Roskilde Festival.
Det var en velkommen adspredelse.
Originaliteten var fraværende, men den sikre hitlistemusik fyldte Arena til bristepunktet og brølet steg, da megahittet Take me out med indiskutabel p3-kvalitet blev leveret af den veloplagte og ikke mindst velklædte kvartet.

Blæst
Efter poppen skulle der tydeligvis ske noget på scenen. En kæmpe fanskare havde indfundet sig en time før bandet gik på. Teltet var fyldt op længe før der skulle spilles noget som helst. Seks lærreder blev hængt op bagerst på scenen, hvad der lovede om et imponerende sceneshow. Og det blev det.
Den britiske trio MUSE leverede en massiv oplevelse. Deres futuristiske helteguitar og rachmaninov-inspirerede piano blæste al festivaltræthed og mæthed ad helvede til. Forsanger og multitalent Matt Bellamys falset bragte orden i en til tider larmende sammenblanding. På de medbragte lærreder kørte farvestrålende billeder og computeranimerede mønstre, der passede til beatet og stemningen i musikken, og den kombination gav en massiv reaktion fra publikum, der var med hele vejen. Ingen kommentarer eller overflødig snak fra bandet mellem numrene, bare halvanden times massiv sanseoplevelse. Afsluttet med den letkøbte men effektive crowdpleaser: konfetti, der stod i kaskader ud over publikum, da de endelig fik hittet Stockholm-syndrome serveret. Publikum blev blæst igennem.
Efter fire dages koncerter iført tonstunge gummistøvler er der kun en ting, der kan fortælle dig, om du har haft en god koncertoplevelse: Graden af smerte i fødderne... Står du og overvejer at sætte dig ned for at lindre den insisterende dunken, der bevæger sig fra fodsålen og sitrer igennem hele kroppen, eller står du måske på et ben engang i mellem for at få en kortvarig lindring af den intense smerte, der gør dig så ufatteligt bevidst om dine fødder?
Da MUSE blæste igennem på Arena, havde de fleste sgu helt glemt, at deres fødder var der.

*Ben Harper and the Innocent Criminals Arena søndag 16.30
*Franz Ferdinand Arena søndag 18.30
*MUSE Arena søndag 20.30

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her