Læsetid: 2 min.

Jazz sælger dårligt

Selv om tusinder vil strømme til, når Danmarks største musikbegivenhed, Copenhagen Jazz Festival, starter i dag, gider danskerne ikke købe jazzplader
2. juli 2004

I dag klokken 13.00 åbner årets udgave af Copenhagen Jazz Festival på Gråbrødre Torv i København, og i de kommende ti dage vil op mod 200.000 mennesker myldre ud på gader og pladser for at høre jazz i det københavnske.
Men selv om Copenhagen Jazz Festival dermed placerer sig som den mest besøgte musikfestival i Danmark med eksempelvis flere end dobbelt så mange tilhørere som Roskilde Festivalen, så er det ikke til at se på salget af jazzplader i Danmark.
Pladeselskabernes brancheorganisation, Ifpi, opgør ikke specifikt, hvor mange jazzplader danskerne køber, men laver kun statistik over det samlede pladesalg i Danmark, som sidste år lå på knap ti millioner plader. Folk i pladebranchen anslår imidlertid, at kun cirka syv procent af det samlede pladesalg udgøres af jazzplader, og at en jazzplade i snit sjældent sælger over 5.000 eksemplarer.

Mangler radiokanal
Hos Sony Music, der ejer et af de førende jazz-pladeselskaber Columbia, bekræfter man, at jazz ikke er populært ude i pladebutikkerne. Ifølge Christian Rasmussen fra Sonys afdeling i Danmark ligger selskabets salg af jazzplader i Danmark stabilt med i snit ikke mere end 500 eksemplarer af hver. I betragtning af jazzfestivalens solide greb i danskerne undrer han sig over det pauvre jazzpladesalg.
»Men der er åbenbart stor forskel mellem at sidde på en bænk med en øl og høre jazz og så at gå ned og købe en jazzplade. Samtidig er antallet af specialbutikker, der har specialiseret sig i at sælge jazzmusik, ikke særlig stort,« siger Christian Rasmussen.
Hos pladeselskabet Sundance, der udgiver albums med en række danske jazzmusikere, sælger en jazzplade i gennemsnit 4.000 eksemplarer, hvilket pr-manager Laura Littauer betegner
som godt sammenlignet med andre i branchen. Alligevel er der langt op til salgstal på 50.000 og 100.000, som store danske og udenlandske pop- og rocknavne kan præstere.
»Der er en enorm interesse for jazz under festivalen, men resten af året er det som om, den bliver glemt. En af årsagerne til det kan være, at der ikke længere findes en decideret radiokanal for jazz. Den klassiske musik har P1, poppen og rocken har P3, så det eneste sted, vi kan komme igennem, er på P4, og når det ikke er let at blive spillet, er det svært at udbrede kendskabet til jazzmusikken. Desuden har dagbladene generelt nedprioriteret at anmelde musik, og det rammer selvfølgelig også jazzen,« siger Laura Littauer.
For at få et mere nøjagtigt billede af jazzlytterne laver festivalen i år i samarbejde med Danmarks Turistråd en undersøgelse, hvor 1.000 festivalgæster vil blive spurgt ud om blandt andet deres kendskab til jazzmusik.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her