Udsyn - Trend
Er du af hankøn, mellem 15 og 35 år, heteroseksuel, urban og modebevidst? Så tilhører du en ny kategori af mennesker, som har fået sit eget navn: den metroseksuelle mand.
Begrebet har længe floreret, og nu er der også kommet tal på de metrosekuelles kæmpe forretningspotentiale for skønhedsindustrien.
En undersøgelse fra AC Nielsen, der har målt og analyseret forbrugeradfærd i 56 lande, viser, at mænd bidrager væsentligt til en global stigning i salget af cremer, kosmetik og eyelinere. Ligesom mænd køber flere deodoranter, mere brusegele og mere avanceret barbergrej.
Nordmændene som godt nok også har en del penge at rutte med udgør for eksempel en milliardforretning for norske tøj- og skønhedsbutikker. Gutterne køber for halvanden milliard kroner tøj og for en halv milliard kroner kosmetik om året. Også Danmark er ved at komme med, selv om tallene ikke er så høje her.
Årlige vækstrater på 20-30 procent taler, ifølge trendforskere og industrien selv, deres eget tydelige sprog om, at mandens forfængelighed er i hastig og hidtil uset vækst.
Der er tale om et nyt fænomen, siges det, måske bedst illustreret ved fodboldspilleren David Beckham.
Han er trendsætter og danner skole for mænd, der dermed endelig tør gøre noget ved udseendet, uden at risikere at blive antaget for at være homoseksuelle.
I stedet er de nemlig metroseksuelle.
Ordet, som er resultatet af en sammensmeltning af de to ord »metro« og »heteroseksuel«, defineres ifølge internetsiden wordspy.com som »en urban mand med stærk æstetisk sans som bruger meget tid og mange penge på udseende og livsstil.« Han er som nævnt typisk mellem 15 og 35 år, og bor i byen.
Udtrykket blev første gang brugt af en britisk journalist i 1994, men er altså blevet allemandseje 10 år senere.
Allerede med den oplysning in mente burde der være anledning til at stoppe op, kigge i spejlet og spørge: Hvor meget nyt er der egentlig i denne sag? Har mænd ikke altid været forfængelige, når det kommer til stykket?
Tag nu bare de velplejede og olieindsmurte mandestrippere i Chippendales. De har eksisteret og været på verdensturne i langt over et årti. Altså er shows med mandlig skønhed (!?) eksempelvis et gammelt fænomen. Og hvad med italienske mænd? Vi ved jo, at de i generationer har brugt godt med duftevand, barberet sig helt glat i ansigtet og sat håret godt (ofte ved hjælp af en del gele). Hvilket i øvrigt også gælder italienske mænd, der bor på landet.
Hvad angår de hjemlige himmelstrøg, er det også et faktum, at visse velbetalte dele af eksempelvis de danske superligafodboldspillere har udvist en betydelig grad af forfængelighed allerede i de tidlige 1990ere.
På Parkens tribuner hed det for 10 år siden, at FC Københavns spillere var mere optagede af, hvordan håret sad, end af fight på banen. Og selv langt fra hovedstaden i Nykøbing Mors for eksempel kunne man i senfirserne tydeligt se de unge teenagefyre flokkes til møntsolarierne nær gågaden efter skoletid. For at få en teint, der ville gøre sig godt til lørdagens fester på Strandpavillonen. Desuden ville de sørge for at barbere sig og bruge velduftende aftershave bagefter.
Så spørgsmålet er, hvad der får trendforskere m.fl. til at tale om den mandlige forfængelighed som et nyt fænomen.
Er den metroseksuelle mand måske blot blevet et begreb på grund af det moderne menneskes evige trang til og behov for at italesætte og kategorisere alting?
Eller er det, fordi vi i den nordeuropæiske og angelsaksiske verden først senere end f.eks. italienerne har fattet, at grimhed ikke nødvendigvis er en dyd? Og så på den baggrund har troet, at der er tale om et nyt fænomen?
Eller er det fordi, den andel af befolkningen i Europa og USA, som har penge nok til at bekymre sig om hygiejne, udseende og skønhed, er vokset med årene? Til et sådant niveau at den kan opsluge eller danne en tendens?
Nogle vil sige, at tallene fra skønhedsindustrien ikke lyver. Og at Beckham faktisk er den første topspiller med eyeliner.
Det er muligvis korrekt. Men det kan kun være en del af historien. For potentialet for mandens forfængelighed har altid været der. Måske er det nye, at det ikke blot er legitimt, men også decideret trendy at være metroseksuel. Det kan vel være forklaringen på de høje, årlige vækstrater i hudplejecremer til mænd. Men helt grundlæggende: Lidt metroseksuel har man(d) vel altid været