Læsetid: 2 min.

Pornografiske reklamer skal fjernes

Forbruger-ombudsmanden kræver pornografiske reklamer for alkohol-drik fjernet. Sejr for ligestillingen, lyder det fra kvindeligt selskab og Center for Ligestillings-forskning
1. juli 2004

De meterhøje reklameplakater for alkohol drikken Cult Shaker – hvor to nøgne kvinder står i en intim omfavnelse, og den ene holder en flaske med alkoholdrikken i hånden – er i disse dage ved at blive fjernet fra bybilledet.
Forbrugerombudsmanden har bedt firmaet fjerne reklamerne, fordi den vurderes som uetisk, i strid med god markedsføringsskik og som kønsdiskriminerende.
Direktør for Cult Skandinavia, Brian Sørensen, afviser dog, at det er forbrugerombudsmandens henstilling, der har været afgørende: »Vi er ved at fjerne plakaterne, fordi vi ikke har lejet opsætningsstederne i en længere periode. Havde vi det, var reklamen fortsat. Forbrugerombudsmanden har ingen myndighed, og henstillingen har ikke haft nogen betydning for reklamens fremtid,« siger Brian Sørensen.
Direktøren mener heller ikke, at reklamerne er kønsdiskriminerende.
»Kvinder sælger jo alt fra vaskepulver til biler og de vælger selv at blive opfattet som en vare,« siger Brian Sørensen.
På spørgsmålet om hvorfor der ikke er salg i to mænd i en intim situation er direktørens umiddelbare respons:
»Ad!…det er der ikke meget reklameværdi i. Det er kvinderne, der sælger.«

Pornokvinden
Formand for Kvindeligt Selskab Hanne Bille er glad over at reklamerne forlader bybilledet:
»Hvorfor skal reklamedrengene fra Cult Shaker reklamen have lov til at plastre deres seksuelle fantasier ud over vores fælles byrum. Det er krænkende for forbrugerne, at ’pornokvinden’ skal sælge snartsagt ethvert produkt,« siger Hanne Bille.
Kvindeligt Selskab henvendte sig i sidste uge til forbrugerombudsmanden og krævede reklamen fjernet. Det samme har mere end over 100 forbrugere gjort.
Men forbrugerklagerne giver Brian Sørensen ikke meget for.
»Hvis man, som Kvindeligt Selskab har gjort, laver en standardklage og lægger den på hjemmesiden, så medlemmerne af foreningen bare skal skrive deres eget navn på, når man hurtigt 100 sure ’forbrugere.’« siger Brian Sørensen, der i den forbindelse nævner, at virksomheden har modtaget over 200 henvendelser fra folk, der støtter reklamen.
Leder af Center for Ligestillingsforskning ved Ros-kilde Universitet, Karen Sjørup mener, at brugen af pornografiske billeder i reklameindustrien er et problem for ligestillingen i samfundet:
»Når kvinder udstilles som seksualprodukter i salgsøjemed påvirker det hele synet på kvinder. Det sender et signal til omverdenen om hvilken forventning vi som samfund har til kvinder. Kvinden og hendes seksualitet står til rådighed for manden, og det er ganske simpelt ikke værdigt i et samfund, der har ligestilling som ambition,« siger Karen Sjørup.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu