Læsetid: 3 min.

Poul Nielson afviser tømmerforbud

EU-udviklingskommissær Poul Nielson afviser NGO’ers forslag om et EU-forbud mod import af illegalt skovet tømmer som ’noget billigt sludder’
21. juli 2004

BRUXELLES – Den danske EU-udviklingskommisær Poul Nielson afviser nu kategorisk et EU-forbud mod import af tømmer, som en række NGO’er foreslår som den eneste rigtige måde at komme illegal skovhugst til livs, som »noget billigt sludder«.
Bl.a. Greenpeace foreslår, at EU-landene skal enes om at give deres respektive politi- og toldmyndigheder mandat til at beslaglægge laster med træ i europæiske havne, hvis der er mistanke om, at træet f.eks. er stjålet eller tilvejebragt i strid med producentlandets egne love eller internationale konventioner samt retsforfølge de ansvarlige firmaer.
»Det kan man ikke gøre uden samarbejde med de lande, hvor det foregår. Det er noget billigt sludder,« siger Poul Nielson til Information og tilføjer om NGO’erne: »Nu må de til at handle som voksne mennesker.«
»Dette kan ikke håndteres, medmindre der er et system defineret og håndhævet i producentlandene. Vi kan jo ikke påstå ting og sager uden at have fulgt produktionen, fældningen og transporten. Der skal et samarbejde til.«
– Du mener ikke, europæisk politi vil være i stand til at efterforske disse sager?
»Det er udelukket… Selvfølgelig vil de ikke kunne gøre det alene. Helt ærligt, det er en fuldstændig forkvaklet diskussion at lade som om, at det skulle kunne lade sig gøre.«
Men det afviser Greenpeace. »Der er NGO’er i Indonesien, der har været i stand til gennem videofilm at dokumentere, hvor træet fældes, hvordan det transporteres, og hvor det ender henne. Vi har allerede lavet den slags efterforskning,« siger skov- og handelsekspert Sébastien Risso fra Greenpeaces EU-kontor i Bruxelles. Greenpeace hævdede således ved en aktion i maj, at der i den omfattende renovering af Kommissionens nyrenoverede hovedbygning, Berlaymont, der ifølge planen igen skal tages i brug til efteråret, er blevet brugt ulovligt fældet træ fra Indonesien.
»Vi kan hjælpe toldmyndighederne med at efterforske, hvis de har de juridiske værktøjer til at retsforfølge,« tilføjer Risso. »Toldmyndighederne vil gerne have disse midler, de vil gerne have lovgivning til at retsforfølge kriminelle, fordi vi giver dem beviser, men de kan ikke bruge disse beviser, fordi lovgivningen ikke er der i Europa.«

Frivillig aftale
I går præsenterede Nielson en handlingsplan for at komme import af illegalt tømmer til livs: Frivillige aftaler som tømmerproducerende lande kan indgå med EU, hvor de forpligter sig til at lave et kontrolsystem, så kun tømmer fældet i overensstemmelse med landets egne love kan eksporteres til EU.
Men blækket på papiret var knap tørt, før Nielsons forslag kom under beskydning fra en række NGO’er, der henviser til, at mange tredjeverdenslandes regeringsmedlemmer selv er involveret i illegal plyndring af regnskove og derfor ikke vil have interesse i at skrive under på aftalen. Og i hvert fald næppe vil leve op til den.
Bagefter talte Information med Poul Nielson, der fuldstændig afviste kritikken: »Der findes ingen andre brugbare forslag på bordet.«
– Men kunne man ikke give europæiske politi- og toldmyndigheder mandat til at beslaglægge mistænkelige laster og retsforfølge de involverede?
»Vi ser ikke nogen løsning i ekstra-territorialitet.«
– Men der er vel ikke tale om ekstra-territorielt indgreb, hvis man giver europæiske myndigheder lov til at beslaglægge laster i europæiske havne?
»Jo, jo. For det er jo eksportørens træ. Spørgsmålet bygger igen på denne luftige og lige lovlig luftige præmis om, at det er bare noget, vi kunne gøre. Som at det her bare er en lille irriterende detalje, vi kunne falde op og hoppe ned på, at der findes andre lande i denne verden,« siger Poul Nielson.
»Vi taler om stjålne varer. Vi taler om illegale produkter… Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være umuligt at forhindre eller forbyde illegale produkter eller stjålne varer i at blive importeret til Europa,« lyder det fra Risso fra Greenpeace.
»Jeg forstår ikke, hvordan man kan have lovgivning, der forbyder handel med stjålne biler, et privat gode, og så kan man ikke have en europæisk lov der forbyder handel med illegalt tømmer.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her