Læsetid: 3 min.

DEBAT

31. august 2004


Kirkebøsser
*Der diskuteres med iver, om homoseksuelle skal kunne vies i kirken.
Jeg mener, at samfundet bør være en verdslig stat. Hvis et religiøst samfund – muslimsk, kristent, hinduistisk, satanisk – skal foretage en vielse, sker det på vegne af den verdslige stat.
Ægteskabet kan defineres som et juridisk bånd mellem to voksne, der ønsker at være knyttet til hinanden. De får så ordnet deres forhold ved en ‘pakkeløsning’.
Udover denne definition kan man lægge alt i forholdet – romantik, følelser, religion... Det er ok, men ikke noget den verdslige stat skal blande sig i.
Hvis et religiøst samfund ønsker at foretage en vielse med retsvirkninger i det verdslige samfund, må de tage the full monthy. Hvis staten definerer begrebet således, at man godt kan gifte sig med en person af eget køn, må kirken tage det hele eller helt holde sig væk.
Dette udelukker selvfølgelig ikke, at man kan gifte sig i moskeen eller kirken, det bør blot ikke få retsvirkninger, hvis det religiøse samfund ikke vil løse hele opgaven, nemlig at gifte de mennesker, som statsmagten (læs det verdslige demokrati) giver lov til at gifte sig.

Peter Lawrence Brooker
viceborgmester, Gladsaxe, SF

Forklejner plagiat
*Tak til Morten Thing for et velskrevet og klart indlæg (kronikken den 23.aug.) i debatten om akademiske standarder i dansk humaniora.
Ja, det er forbløffende at se, hvorledes en række humanister har valgt at forklejne betydningen af plagiat (»brug af kilder uden citationstegn, parafrasering af kilder uden reference og udstrakt brug af kilder uden reference«) i en situation, hvor Tudvad indtil videre uimodsagt har påvist forekomsten af noget sådant i Garffs SAK.
Inden for undervisningssektoren konfronteres vi i disse år med alvorlige og vanskeligt håndterbare plagiatproblemer. Kostbare lærertimer anvendes på at undersøge studerendes anvendelse af kilder. Mere eller mindre diskrete ‘lån’ af andres tekster uden henvisning til disse forekommer alt for ofte. Viden om, hvad man må og ikke må, er langtfra tilstrækkelig, og vi konfronteres også med bevidste forsøg på afskrift. Kostbare systemer til sporing af plagiat indkøbes. Enkelte studerende bortvises pga. plagiat. De fleste studerende plagierer ikke, men ingen betvivler vist, at vi har problemer med plagiat. Derfor skal forskerne leve op til de standarder, vi forventer, de studerende skal leve op til. Præcise kildehenvisninger bør være en selvfølge og anvendelse af andre forskeres resultater gennemskuelig.
Hvordan skal vi forvente, at vores studerende skal leve op til de elementære regler for god akademisk standard i en verden, hvor velmeriterede forskere undskylder eller bortforklarer plagiat, når blot det drejer sig om tilsyneladende god formidling?

Henrik Plaschke
Aalborg Universitet

Tom i hovedet
*Jesper Berning forsøger den 26. aug. at latterliggøre Georg Metz for at skrive, hvad i hvert fald jeg også længe har tænkt, nemlig at USA’s præsident virker temmelig tom i hovedet. Berning mener ikke, Metz kan foretage en sådan vurdering. Berning finder dog åbenbart sig selv i stand til at vurdere Metz’ evner og følelsesliv. Jeg læser indlægget som en projektion – Berning ser nok sig selv i Metz. Det er interessant psykologisk læsning. Og hermed har jeg selv foretaget endnu en vurdering. Vurderinger er vist noget, vi alle foretager hver dag.

Jesper Hertel
København Ø

Thera og ‘grækere’
*Viveca Liventhal kritiserer den 26. aug. Pia Kjærsgaard for, at hun kalder Thera ved øens italienske navn Santorini og således ringeagter den stedlige nation. Liventhal er dog ikke bedre selv, men kalder hellenerne ved deres romerske navn ‘grækere’.
Det er nu noget pjat alt sammen. Lad os ikke angribe Dansk Folkeparti med useriøse og usubstantielle argumenter, for de vil uvægerlig falde tilbage på afsenderne. Det er meget mere væsentligt, at Dansk Folkeparti systematisk mistænkeliggør og forfølger bestemte minoriteter.

George Hinge
Åbyhøj

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her