Læsetid: 3 min.

’Do you get it, man?’

Fredag aften, The Lab: Den amerikanske koncept-digter Kenneth Goldsmith agerede medie for sproghavet omkring os
9. august 2004

Digtoplæsning
Som indledning til sin optræden fredag aften på The Lab, Vesterbro i København, læste den eksperimenterende, amerikanske digter Kenneth Goldsmith en erklæring op på dansk. Det skete tøvende og gebrokkent.
»Jeg har valgt at læse det her op på dansk, selv om jeg ikke forstår sproget. Højest sandsynligt kan du heller ikke forstå, hvad jeg siger, selv om det er dit modersmål. Så forstår ingen det. Vi fokuserer på, hvordan det lyder, snarere end på, hvad det betyder. Det er det, min digtning handler om: sproget som materiale. Måske befinder vi os i en utopisk situation lige nu, af uvidenhed.«
Så elegant kan et litterært projekt eksemplificeres. Og så morsomt: Dansk så mest af alt ud som en en avanceret kæbeøvelse for Goldsmith. På den anden side: Vi forstod ham jo. Utopien er indtil videre udsat.
Senere i sin oplæsning forklarede Kenneth Goldsmith, at han var interesseret i en digtning, der var ikke-kreativ. Digterens eneste gestus skulle være at flytte informationer fra et sted til et andet. Hans nyeste projekt, som vi også hørte en oplæsning fra, afskriver et helt års ét-minuts vejrudsigter fra en amerikansk lokalradio.
Selve bevægelsen fra dagligsprog til kunstbog skaber betydninger nok i sig selv, var pointen vist. Oplæsningen undlod dog ikke at omdanne de meteorologiske forudsigelser til en let hypnotisk, nynnende rytme. Skal den konceptuelle digtning fungere i praksis, skal digteren være noget af en performer.

Subtropisk aften
Der var ellers færre mennesker på The Lab, end der plejer. Måske var det vejrets skyld, der nærmest var subtropisk, selv hen på aftenen. Måske holder selv den litterære undergrund sommerferie. Synd for dem: De knap 100 mennesker, der var dukket op, fik en oplevelse, der var mindre hektisk end normalt – men også en af de mere vellykkede oplæsninger på The Lab i år.
»Kan man blive citeret i avisen, hvis man siger noget klogt?« sagde den nærmeststående blondine, lige inden oplæsningen gik i gang. Ja, det kan man da. Så gik Niels Frank på som den første.
Som tidligere leder af forfatterskolen – og i sin egenskab af nysgerrigt menneske – har Niels Frank været en afgørende skikkelse i ny dansk litteratur. Og for den bølge af inspiration fra ny, amerikansk digtning, der har ramt samme de sidste fem-10 år.
I fredags læste han stykker op af sin monumentale Første person, anden person.
»Åh, nutidige mestre af fortidsformer,// jeres nysgerrige senge er på vej ind i et mørke,/ og åh, fortidige mestre af nutidsformer// skift jeres mørke ud med farverige drinks,« lød det blandt andet.
Det er jo en opfordring, der er til at føle på: Litteraturen skal være festlig og boblende, som cocktails med brus i.
Siden læste skuespilleren og dramatikeren Jokum Rohde op af den lille bog Blade Runner, film. Den er ikke – som den oprindelige Blade Runner (egentlig: Drømmer androider om elektriske får) – skrevet af Philip K. Dick, men derimod af beat-legenden og syrehovedet William S. Burroughs. Den udkommer i dansk oversættelse den 13. august. Den synes nok værd at se nærmere på.

Selskabslege
Efter pausen trådte et veritabelt syngekor af unge digtere på scenen: Martin Larsen, Pejk Mailnovski, Majse Aymo-Boot, Palle Sigsgaard og Peter Højrup.
Som del af noget, der mest af alt lød som en indviklet, litterær selskabsleg havde de i en fælles brainstorm nedskrevet råd til og kommentarer om superhelte. Nu læste de udvalgte af dem op.
»Hav rene kapper i reserve, hav også en tynd aftenkappe« – »Klæd dig ud og vær ond en hel dag« – »Som superhelt er det din ret at svæve som en kolibri foran ethvert vindue i verden« – »Når du bliver trist, så tænk: Hey, jeg er en superhelt!«
En fin gimmick, heller ikke mere, og heller ikke præsenteret som mere. Lidt letfordøjeligt før hovedretten, Goldsmith, der gik på som den sidste og læste op fra sine mange bøger – og fra en af de mange emails, han får tilsendt, eftersom han deler kaldenavn med saxofonisten Kenny G.
Også da flyttes informationerne fra ét sted til et andet: en legesyg opdatering af den kunstneriske avantgardes objet trouvé. Og så var klokken halv 11, temperaturen stadig et godt stykke over de 20 grader, og nattelivet først lige startet på Vesterbro.
Vil man vide mere om Gold-smith, kan man gå ind på www.-epc.buffalo.edu, hvor han og snart sagt enhver anden eksperimenterende, amerikansk digter præsenteres med bibliografier, omfattende eksempler fra forfatterskabet og kritiske essays. Se også hans egen hjemmeside, et enormt og fremragende arkiv for avantgarde-, konkret- og visuel poesi (og meget mere): www.ubu.com.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her