Landets bilister risikerer langt strengere krav til kørekortet fremover.
Det skal være slut med det livslange kørekort, der i dag gælder frem til indehaveren fylder 70 år. Et kørekort skal i stedet fornyes hvert femte eller 10. år. Samtidig kan kortets løbetid for helt unge, nye billister blive endnu kortere.
Og lægekontrol og nye køreprøver kan blive krav, hver gang kørekortet skal fornyes, lyder et nyt direktivforslag fra EU-Kommissionen. Hele planen skal drastisk forbedre sikkerheden på vejene og halvere antallet af dræbte og kvæstede i trafikken inden år 2010.
Herhjemme bliver forslaget vel modtaget af en stribe organisationer, heriblandt Rådet for Større Færdselssikkerhed:
»Vi synes, det er helt relevant, hvis en bilist bliver bedt om at vise, at han stadig har kørefærdigheder, når han fornyer kortet. I dag kan man tage kortet, når man er 18 og så gælder det, til man er 70. Ingen bekymrer sig om, hvis man er blevet blind i mellemtiden. Det er nærmest en menneskeret at have kørekort. Hvorfor ikke have en slags stopprøve, hvor man lige bliver testet af?,« siger direktør René la Cour Sell.
Justitsminister Lene Espersen (K) har endnu ikke lagt sig fast på regeringens holdning til EU-Kommissionens forslag. Hvis direktivet vedtages, forpligter Danmark
sig til at gennemføre de nye regler inden to år.
Venstre skeptisk
EU-Kommissionens forslag betyder, at kørekortet max. gælder 10 år for alle motorcyklister og bilister. Og fem år for kørekort til lastbiler.
Ud over Rådet for Større Færdselssikkerhed får forslaget støtte fra Dansk Kørelærer-Union og Dansk Transport og Logistik. Kørerlærerne tilføjer dog, at de nye regler kun bør gælde for kørekort udstedt efter de nye regler er trådt i kraft.
Men formanden for Færdselssikkerhedskommissionen, Venstres Karsten Nonbo, er afvisende over for EU-direktivet:
»Mange kører bil hver dag, og det hører ingen steder hjemme at forny kortet så tit. Jeg vil hellere gå efter dem, som vi ser er nogle fjolser i trafikken. Dem er der masser af. Med de regler, som Kommissionen foreslår, så generer vi bare den rutinerede bilist,« siger Karsten Nonbo. Han udtaler sig på egne vegne, da forslaget endnu ikke har været diskuteret i Færdselssikkerhedskommissionen eller i Venstres folketingsgruppe.
Men Rådet for Større Færdselssikkerhed fastholder, at flere køreprøver vil nedbringe antallet af dræbte og kvæstede i trafikken.
En fornyelse af kørekortet hver 10. år er ikke sig selv ensbetydende med, at indehaveren er sikker i trafikken, påpeger direktør René la Cour Sell.
Eventuelt kan politiet ved en stikprøve udtage et vist antal bilister til en ny køreprøve, når kørekortet skal fornyes, foreslår rådet.
Regeringen forventes i løbet af kort tid at gøre sin holdning klar til de nye EU-regler. Derefter skal forslaget forhandles på plads mellem EU-landene.