Historiestrid
English Heritage (som er det statslige organ, der tager sig af beskyttelsen af den engelske kulturarv) har anklaget Hollywood for at ødelægge Storbritanniens nationale identitet med vildledende og ukorrekte skildringer af landets fortid.
I et interview med Independent beklager direktøren Simon Thurley sig over filmproducenternes sjuskede og stereotype tilgang til britisk historie, som, siger han, har gjort en hel generation af børn forvirrede.
Han udpeger film som Saving Private Ryan, U-571 og Robin Hood: Prince of Thieves som de største syndere, og siger at Warrior, som er Mel Gibsons kommende filmportræt af den britiske dronning Boudicca, »helt sikkert vil være et latterligt vildledende portræt«.
Han har appelleret til Mel Gibson der netop har instrueret The Passion of the Christ om at tilføre sin nye film Warrior en vis grad af historisk troværdighed.
»En af de ting, som bekymrer mig mest er, at størstedelen af de børn, som går ud af skolen har en mangelfuld viden om kronologien i den engelske historie,« siger Thurley, som er tidligere direktør på Museum of London og en af Englands førende historikere. Et af de steder, de får deres historieviden fra, er fra filmens verden. Han er bekymret for den næsten rutinemæssige ødelæggelse af Englands middelalderfortid, som man ser det i Kevin Costners Robin Hood. »Folk er meget, meget dovne,« siger han. »De siger middelalder og så viser de automatisk folk, som er meget beskidte: Der er rigtig meget blod, filipenser og sæk og aske, men folk levede rent faktisk langt mere broget dengang.«
Usynlige englændere
Amerikaniseringen af den britiske historie har været et andet ømt punkt hos historikerne og anmelderne. Saving Private Ryan, som var baseret på landgangen i Normandiet, gjorde de engelske veteraner rasende, fordi filmen slet ikke nævnte noget om de britiske eller de allierede tropper.
I U-571, er de britiske marinesoldater, som befinder sig i hjertet af den historiske handling, blevet erstattet af amerikanere. Britisk historie er fortsat meget populært som filmmateriale for Hollywood. Warrior for eksempel, er bare én ud af i alt tre film om Boudicca, som er ved at blive produceret.
»Hollywood er et stereotypt produkt man har brug for en helt, en heltinde og en kærlighedsaffære, og så vil de typisk spørge: Hvordan kan vi få denne skabelon til at virke?« siger Thurley. »Jeg fortæller dem... at de skal prøve at lave en ny film ud fra det, der rent faktisk er hændt gennem historien. Film, der gennem tidens løb har gjort forsøget, har været vellykkede som f.eks. Mrs Brown og King Georges galskab.«
Antony Beevor, som er landets bedst sælgende populærhistoriker, og som bl.a. har skrevet Stalingrad og Berlin: Faldet, 1945, deler den samme bekymring som English Heritage.
»Problemet er, at Hollywoods og historikernes interesser er diametralt modsatte, og man kan ikke bare omskrive hver eneste helt i verden til at være amerikaner,« siger han.
»Den måde Hollywood leger med den nationale identitet på, er fuldstændig skamløs og totalt uansvarlig det er en grotesk forvrængning af historien.«
Det ironiske er, at Hollywood føler sig nødsaget til at hævde, at disse film er baseret på en sand historie. De er ikke interesseret i historien, samtidig med at de er besatte af at tillægge disse film en historisk sandhed, fordi de tror, det sælger bedre.«
Hollywoodisering
Det er dog ikke kun den engelske historie, som lider under mogulernes manipulationer. Tv-historikeren Bettany Hughes siger:
»Hollywood har begået nogle forfærdelige forbrydelser mod historien. Tag et eksempel som Troja... filmen er en karikatur på uheldigt sammensatte kulturelle referencer. Døde helte i græsk-romerske gevandter, der bliver kremeret med mønter på deres øjenlåg før man overhovedet havde opfundet penge. Homers hovedpersoner sover sammen med de forkerte mennesker og dør i de forkerte lande.«
Historie-festival
I bestræbelsen på at genoprette balancen og »gøre krav på vores fortid«, har English Heritage arrangeret en historiefestival, hvor de forsøger at illustrere Englands historie gennem de sidste 2000 år.
De besøgende vil få mulighed for at overvære genopførelser af flere af de vigtigste begivenheder fra fortiden, deriblandt Boudiccas sidste slag.
»Det river glorien af Hollywood-myten om, at fortiden var beskidt og lugtende,« siger Thurley.
»Folk kan tage på festival og med deres egne øjne se, at det rent faktisk var muligt at leve uden vaskemaskiner, tandpasta, og, hvis jeg må være så fri, kondomer.«
(c) Independent og Information
*Oversat af Steen Lindorf Jensen