Læsetid: 3 min.

Nye film

20. august 2004


I, Robot
*Alex Proyas viste med sin forrige film, den stemningsfulde, originale scifi-thriller Dark City, at han er en instruktør, man skal holde øje med. Derfor havde jeg også store forventninger til hans nye film, I, Robot, der er baseret på historier af en de store scifi-forfattere, Isaac Asimov, der beskæftigede sig indgående med det ikke uproblematiske forhold mellem mennesker og robotter og blandt andet forfattede robotikkens tre love:
1. En robot må ikke skade et menneske eller, ved at undlade at handle, tillade et menneske at lide overlast.
2. En robot skal adlyde ordrer udstedt af mennesker, medmindre sådanne ordrer kommer i konflikt med den 1. Lov.
3. En robot skal værne om sin egen eksistens, så længe det ikke kommer i konflikt med 1. og 2. Lov.
Stor var min skuffelse derfor, da jeg fandt ud af, at Proyas havde forvandlet det, der kunne være blevet en intelligent og spændende udforskning af Asimovs teorier, til en flot, men også alt for konventionel actionthriller med en humoristisk undertone – en slags Die Hard møder Bladerunner.
I, Robot, der har Will Smith i hovedrollen, er først og fremmest en fryd for øjnene. Chicago anno 2035 er skabt med sans for detaljen, og de mange computereffekter og designerrobotter føjer sig ubesværet ind i de fysiske rammer. Men historien om strømeren Del Spooner (Smith), der under efterforskningen af en videnskabsmands mystiske død kommer på sporet af en sammensværgelse, der tyder på det usandsynlige, at en robot har overtrådt robotikkens tre love, er ikke videre inspireret.
Smith gør det glimrende som den desillusionerede Spooner, der har mistet troen på, at de allestedsnærværende robotter vil menneskene det godt. Men når han hele tiden skal fyre dumme oneliners af i selv de mest intense situationer, ødelægger det den stemning og spænding, som Proyas trods alt har fået bygget op.
Smith har været med til at producere I, Robot, hvorfor Proyas’ vinger formentlig i nogen grad har været stækket. Og det er synd for en film, der ellers har haft alle muligheder for at blive mere end mildt underholdende metervare. CMC

*I, Robot. Instruktion: Alex Proyas. Manuskript: Jeff Vintar og Akiva Goldsman. Amerikansk (Imperial og mange biografer landet over)

Hitchcock i lillebyen
*»The world seems to go crazy every now and then,« siger den unge politimand til slut, efter at Joseph Cottens kvindemyrdende charme-psykopat er blevet tilintetgjort af et frembrusende tog. Men sjovt nok er der ingen af ekstramaterialets kloge hoveder (Peter Bogdanovich, Hitchcocks datter Pat, Teresa Wright, Hume Cronyn), der påpeger den indlysende storpolitiske allegori i Hitchcocks og manuskriptforfatteren Thornton Wilders krimihistorie om Det Ondes indtrængen i den gennemsnitlige amerikanske lilleby Santa Rosa. Filmen er fra det krigshistoriske skæbneår 1943, så parallellen til USA’s forhold til nazismen skulle ellers synes ret oplagt.
I tvivlens skygge er usædvanlig for Hitchcocks ved sin miljø-realisme: den er optaget on location i californiske Santa Rosa, og giver en udmærket kærligt ironisk skildring af en amerikansk provinsfamilie. Da den omkringfarende verdensmand onkel Charlie (Cotten) vender tilbage til denne idyl, knytter han sig især til sin purunge niece, som forguder ham. Men vi ved mere om ham, end hun gør, og er derfor bange for, hvad han skal finde på. Sammen med den begavede forfatter Thornton Wilder, hvis manuskriptarbejde Hitchcock var meget begejstret for, tegner instruktøren et overraskende varmt billede af amerikansk småborgerlighed i skyggen af den store trussel udefra. Og meget underfundigt får han indflettet en telepatisk forbindelse mellem Teresa Wrights niece og Joseph Cottens onkel; de er to sider af samme mønt, og da niecen opdager den onde side, får hun selv trang til at dræbe! Store spændingsscener rummer filmen ikke så mange af, det er de små foruroligende ryk, Hitchcock dyrker her; men en enkelt scene på et bibliotek er rendyrket suspense i ægte Hitchcock-stil.Pim.

*I tvivlens skygge (Shadow of a Doubt): Instruktion: Alfred Hitchcock. Universal.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her