Nyt katalog
I begyndelsen af denne efterårssæson, hvor bøgerne langsomt er ved at ankomme fra forlagene, er det værd at bemærke, at årets vigtigste udgivelse er udkommet. Det er en udgivelse, der ikke blot økonomisk gør en forskel, såvel i de private hjem som samfundsmæssigt.
Også værdimæssigt er udgivelsen en beskrivelse af det, vi mener, og det vi vil komme til at mene. Tiden foldes, i og med at vi med vores nutidige værdier forsøger at ekstrapolere morgendagens samfund; så at sige modellere verden
i vores billede. Eller at indrette den, som det passer os bedst. Og til det har vi Ikea til hjælp.
Dette års Ikea-katalog udgives i skyggen af de nærmest bizarre og naturligvis ulykkelige hændelser, der fandt sted ved åbningen af en ny Ikea-butik i Saudi-Arabien den 1. september. Tre mennesker blev trampet ihjel og 17 såret i kampen for at komme først til bolig-tilbuddene.
Findes der stadig tvivlere, der ikke mener, at Ikea, med sin transnationale globaliserede trang til at indrette hjem i svenske træsorter, er et vestligt kulturelt civilisationsfænomen på linje med Coca-Cola, kan de løfte blikket fra avisen og tælle møbler og genstande i stue, køkken, soveværelse og badeværelse, der hidkommer fra Ikea. Og det er netop, hvad Ikea er: Definitionen af ikke bare én person, men af et værdisystem.
Lidt døde spisestuer
Hvordan ser verden så ud, set stående midt i Ikea 2005, med udsigt til morgendagens hjem? Rent æstetisk er den ret overlæsset. Det er tunge rum, Ikea præsenterer i år. Hvor sidste år havde fokus på opholdsrum og børnene i det, er det i år det mere tilskærmede soveværelse, der er i centrum.
Soveværelserne er som oftest domineret af et enkelt stort møbel, en dobbeltseng, et reolsystem, der er mørkt, eller draperet med mørke farver, såsom rødt sengetøj, sengehimmel, sorte reoler, bordeaux vægge, egetræ og antik bejdse. Lyset er tændt på mange af katalogets billeder det er morgen eller aften i det nordiske vinterhalvår. Der er ikke et øje at se i forhold til sidste års katalog, der var overbroderet med yndige børn, der boltrede sig i de lyse rum med de hvide lagner. I år sidder de måske og ser Disney-sjov.
Dagligstuerne er fyldt af store, brede sofaer og puffer. Det er stuer, hvor man ikke kan sidde med ret ryg i et eneste møbel. Det er liggelandskaber. I de opstillinger, hvor fjernsynet optræder, er det placeret ret foran sofaen, som det altdominerende samlingspunkt. Det er nogle ordentlige fjernsyn, de har fået stillet op. I Ikea 2005 flyder vi ud foran fjerneren, når vi kommer hjem fra arbejde.
Møblementerne præsenteret i kataloget 2005 minder om noget, der ses i det sydlige Europa. Rummene er små, gardinerne er trukket for, fjernsynet har en hædersplads, reolsystemer dominerer, sofaerne er på størrelse med enkeltmandssenge.
Der er ikke meget nordisk funktionalisme over kataloget i år.
Hvor køkken og spisestue sidste år var slået sammen, er de nu skilt ad, og ikke til spisestuernes fordel. En spisestue i sig selv er lidt besværlig, ikke noget der bruges i samme grad som tidligere. I dag er alrummet opfundet. Spisestuerne i år virker lidt døde, især taget i betragtning at Ikea ikke har valgt at dække alle bordene op. Så de står underligt stift placeret i et miljø, der virker lidt formålsløst, med en sjov blanding af lampelys og dagslys på billederne bord, fire stole. Og? fristes man til at spørge, men man skal videre til køkkensektionen, før tingene bliver spændende igen. Og her har man opdaget café-stilen, som det hedder. Den er blå. Ligner lidt farven på den blå Kings-pakke. Billedet på side 210-211, er en af de eneste opstillinger, der virker tilnærmelsesvis naturlige måske på grund af vejrliget, der regner på kvistvinduerne.
Hjemmets hjerte
En ting er de møbler, varehuset gerne vil sælge os.
Noget andet er de værdier, vi får med i købet. Her er det interessant at sammenligne sidste års katalog med i år. Og man kan sige, at verden er blevet en del mere individualistisk.
Soveværelset i 2004 præsenteredes således: »Her kan I hygge jer sammen.« I 2005 tilbydes du at vågne »op til en verden af muligheder«. I den korte tekst der indleder soveværelsesafsnittet er der syv personlige pronominer i anden person. I kort form: Dig! Du! Og du kan træde i kraft allerede nu; teksten afsluttes med: »Sov her i aften!«
I køkkenet er det det samme: Køkkenet er hjemmets hjerte både i 2004 og 2005, men hvor det sidste år var »spis, lav mad og leg sammen«, er køkkenet i år et spørgsmål om at få »din personlige stil«, ligesom i dagligstuen. Badeværelset er i år et sted, hvor man kan forkæle sig selv »Dit forfriskende fristed«, mens det sidste år var »Børst tænder sammen«. Sidste år »havde man det skægt i badeværelset«. I år er der ikke meget fælles-sjov ved projekt hjem.
Sidste år var temaet børn. Der var strøet børn ud over hele kataloget. Familien var den altovervejende måde at leve på, vel at mærke familier, der legede sammen hele tiden. I år er der næsten ingen mennesker hjemme. Måske er de på arbejde?
Er Ikea i virkeligheden et symbol for den skandinaviske velfærdsmodel? Det idealiserede smilende fællesskab, hvor der er plads i sofaen til alle, og hvis ikke, har vi i hjørnet en stabel BENJAMIN taburetter, 149,- kr., B37xD35, til pludselige gæster.
. Man kan spørge, om det er kernen i velfærdssamfundet, den særegne skandinaviske humane kapitalisme, der opfordrer til forbrug for at skabe en samfundsøkonomi, der kan betale for de ydelser, vi alle sammen nyder godt af?
På den måde gør vi samfundet en tjeneste, når vi går i Ikea. Hvis jeg var politiker, ville jeg udlicitere værdikampen til Ikea. For her går det godt.
*Ikea 2005, 366 sider, hustandsomdelt
FAKTA
I hele verden
*Ikea har 186 varehuse i 31 lande I 2000 åbnede Ikea i Rusland, og det nyeste er i Saudi-Arabien, med åbning den 1. september
*Den største Ikea er på 40.000 kvadratmeter, ligger i Chicago, USA. Den mindste er 1.500 kvadratmeter, og ligger i Odense
*I 2004 er der åbnet 11 Ikeavarehuse i verden
*Salget for den samlede Ikea-gruppe var i 2003 på 11,3 milliard euro. Det er 840.369.700.000 kroner