Læsetid: 3 min.

Forbandede ungdom

I aften begynder børnefilmfestivalen Buster, der har oprustet så stærkt på ungdomsfilmsiden, at det synes at være dér, den står stærkest
13. september 2004

Filmfestival
Sidste år kom de to første danske ungdomsfilm i umindelige tider, Bagland og 2 ryk og en aflevering, og mindede os om, at det godt kan lade sig gøre at lave meningsfyldt underholdning for unge uden at udvande det af hensyn til resten af familien. Film, der tør tage fat, hvor det gør ondt.
De gode ungdomsfilm kommer ikke alene fra Danmark, men også fra Sverige, USA, Norge, Israel, Finland og Australien. Det gør i hvert fald de otte spillefilm, der deltager i den nyindstiftede ungdomsfilmkonkurrence på Buster, Københavns Internationale Børnefilmfestival.
Festivalen, der fløjtes i gang i aften, har oprustet så gevaldigt på ungdomsfilmsiden, at det synes at være dér, at den står stærkest i år. Selvfølgelig er fokus i høj grad også på børnefilm og det, der omgiver børnefilmen, men festivalens afslørende tilbageblik på nogle af de senere års mest interessante, amerikanske ungdomsfilm og en serie med familiefilm – eller rettere, film om familier – bekræfter kun, at det er i ungdomsfilmen, at konventionerne udfordres.

Anfægtet ungdom
I den retrospektive serie finder man fremragende titler som Boys Don’t Cry, The Believer, Igby Goes Down og Donnie Darko, der alle handler om unge, men som man ikke nødvendigvis ville betegne som ungdomsfilm. Måske er det i virkeligheden kun sundt at få rusket lidt op i de gammeldags forestillinger om, hvad der egentlig er hvad.
I hvert fald er det interessant at dvæle lidt ved det alt andet end harmløse portræt af en forvirret, anfægtet ungdom, som de ovenstående film tegner. Det ligger så fjernt fra den traditionelle, fladpandede amerikanske ungdomsfilm, som det næsten kan komme, og man må erkende, at selv i USA forsøger de indimellem at bryde med vanetænkningen og lave film om og for unge, hvor voksne med fordel kan kigge med.
Også det otte film store konkurrenceprogram med ungdomsfilm ser spændende ud. Catherine Hardwickes barske Thirteen og Gus Van Sants usædvanlige Elephant – begge beskæftiger de sig med en fremmedgjort ungdom – er allerede blevet vist i danske biografer, men de kan bestemt tåle et gensyn.
Personligt ser jeg frem til Petter Næss’ Bare Bea, der handler om den svære første gang. Næss stod bag den meget populære Elling, som tacklede nogle af livets store spørgsmål på følsom og morsom vis. Den finske Pearls and Pigs lyder også lovende. Ifølge Busters programavis handler Perttu Leppäs film om »fire halvgale brødre« og deres lillesøster, som må klare sig selv, da deres far kommer i fængsel. Og australske Cate Shortlands Somersault, der handler om den 16-årige Heidi og hendes seksuelle opvågnen, fik pæne ord med på vejen, da den blev vist i Cannes.

En fjern verden
I serien Familiebilleder, der både byder på iransk, afghansk, svensk, dansk og amerikansk film, kan vi konstatere, at familien ikke længere er nogen konstant størrelse. Forventer man uskadelig underholdning for hele familien a la Min søsters børn, bliver man skuffet. Men vil man gerne udfordre sig selv og sine store børn og tilmed få noget at snakke om, så er Siddiq Barmaks Osama, Samira Makhmalbafs Klokken 5 om eftermiddagen og Jim Sheridans selvbiografiske In America oplagte muligheder.
Ikke mindst de to første film giver et indblik i en verden, som ligger de fleste af os meget fjernt.
Diskussion er der også mulighed for på selve festivalen, hvor der inviteres til forskellige seminarer, som f.eks. tager udgangspunkt i ungdomsgenren og forsøger at finde ud af, hvordan man bedst muligt skildrer ungdommen på film. Eller tager stilling til, hvor langt man kan gå i i børne- og ungdomsfilm, eksemplificeret ved den morsomme, men også grumme Terkel i knibe, der virkelig har overskredet nogle usynlige grænser for, hvad, nogle mener, er etisk forsvarligt at vise i en film for børn og unge.

*Buster fortsætter til den 19. september

*www.busterfilm.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her