Læsetid: 2 min.

Litteratur - Internationalt

9. september 2004

Litterært studie i Louvre
*Rundviserne på Musee de Louvre i Paris er begyndt at tilbyde guidede ture på museet med den amerikanske forfatter Dan Browns bestseller Da Vinci Mysteriet som omdrejningspunkt. Det sker i forlængelse af, at flere turister på det seneste har henvendt sig med nye og anderledes spørgsmål til museet efter at have læst bogen.
Ifølge Reuters har de parisiske guider da heller ikke været sene til at drage fordel af interessen. Således dikterer bogens indhold nu både form og indhold af rundvisninger i attraktioner som Louvre og den nærliggende Saint Sulpice kirke.
»Da mindst 30 turister havde forhørt sig, om det var her kuratoren blev myrdet, og spurgte ind til omstændighederne omkring Da Vinci-madonnaernes tilblivelse, tænkte jeg: »Waw, det er en fin måde at gøre Louvre tilgængelige for folk på,« forklarer historikeren og initiativtageren bag de litterære rundvisninger, Ellen McBreen, til Reuters.
I den historiske thriller hævder den forhenværende lærer Dan Brown, at kristendommen beror på en løgn, og at kirken igennem århundreder har forsøgt at hemmeligholde beviser på, at Jesus var en almindelig mand, der var gift med Maria Magdalene og far til børn, hvis efterkommere bor i Frankrig.
Denne stærkt kontroversielle påstand har vakt vrede både blandt protestanter og katolikker, der mener, at bogen er blasfemisk.
Det blander man sig dog ikke i hos Louvre, hvor man blot forsøger at imødekomme en efterspørgsel fra de besøgende:
»Vores ture skal nærmere være konversationsbaserede og fungere som et interaktivt samspil med bogen,« siger hun.
Romanen er siden udgivelsen for halvandet år siden solgt i otte millioner eksemplarer på verdensplan og bliver nu filmatiseret.

Jeg tænker, altså bliver jeg udgivet!
*Skønlitteratur og faglitteratur er længe blevet betragtet som noget nær ligeværdige størrelser hos boghandlere, forlæggere og udgivere af bestsellerlister. Men indtil for ganske nylig udmærkede skønlitteraturen sig ved en mere glamourøs aura, hvor stjerner fødtes fra den ene dag til den anden, mens faglitterære forfattere kun i ringe grad oplevede lignende berømmelse. De var snarere håndværkere, der forsynede markedet med efterspurgte tanker om dette og hint.
Dette billede har imidlertid ændret sig, skriver The Observer, der har observeret en tendens i den hjemlige litterære andedam. For selv om fiktive værker stadig sælger i rige mængder og fortsat spytter ordækvilibristiske kendisser ud, hviler forlagsbranchens øjne i højere grad på mestrene udi kunsten at skrive faglitteratur. Her synes man enige om, at det bliver sværere og sværere at sælge romaner, selv om de er skrevet af en prominent forfatter. Det er i stigende grad faglitteraturen, der sælger.
De seneste år har faglitteraturen således fostret sine egne stjerner i form af forfattere, der alene sælger bøger på grund af deres navn uagtet emnet for deres udgivelser. Særligt litterære biografier er i høj kurs.
Penguin har for nylig lanceret en ny klassikerserie med titlen Great Ideas, som man venter sig meget af. Marcus Aurelius’ Meditationer, Schopenhauers Verden som vilje og forestilling og Mary Wollstonecrafts Qvindekjønnets Rettigheder forsvarede er blandt de titler, som man håber at afsætte til det nye segment af forbrugere, der konsummerer faglitteratur i stor stil. Når blot de markedsføres som en art selvhjælpsbøger, sælger filosofiske værker nemlig lige så godt som så meget andet, mener man på forlaget, der i kampagnen for bøgerne, anvender en Bliv-et-bedre-menneske-af-at-læse-Schopenhauer retorik.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her