Læsetid: 2 min.

Ørestadsselskabet deles i tre

Med Kramer som ny på toppen, rykkes Anne-Grethe Foss et trin ned ad stigen og får ansvar for et af selskabets tre forretningsområder. Samtidig er det begyndelsen på et glidende generationsskifte i selskabets daglige ledelse
28. september 2004

Med Kramer som ny på toppen, rykkes Anne-Grethe Foss et trin ned ad stigen og får ansvar for et af selskabets tre forretningsområder. Samtidig er det begyndelsen på
et glidende generationsskifte i selskabets daglige ledelse

Ørestaden
Med en opdeling af Ørestadsselskabet, som ejer den københavnske metro, i tre forretningområder har bestyrelsen ændret organisationen, så den passer til fremtiden. Desuden har bestyrelsen med ansættelsen af Københavns overborgmester Jens Kramer Mikkelsen som administrerende direktør og nedrykningen af den nuværende administrerende direktør Anne-Grethe Foss til viceadministrerende direktør påbegyndt et glidende generationsskifte i selskabets øverste ledelse.
Sådan lyder forklaringen på omstruktureringen fra Ørestadsselskabets bestyrelsesformand, Henning Christophersen.
»Vi står over for nye store udfordringer, blandt andet med udviklingen af den store nye bydel, Ørestad Syd, og forbåbentlig med en udvidelse af Metroen med en 4. etape, Metroringen. Bestyrelsen har derfor fundet, at tidspunktet var inde til at indrette selskabets administration på de nye udfordringer og samtidig forberede et kommende generationsskifte,« siger Henning Christophersen i en pressemeddelelse.
»Metroen har været vores hovedopgave, men vi står over for nye udfordringer. Driften af metroen fungerer, men vi har brug for at få passagertallet op, og vi har brug for at udvikle Ørestaden, siger Henning Christophersen ifølge Ritzau.
Ørestaden har udsolgt af byggegrunde til boliger, og derfor fremskyndes udviklingen af Ørestad Syd med to år, således at planlægningen er på plads i 2005 i stedet for 2007. Planen er at bygge boliger til 8.000 mennesker og etablere 22.000 arbejsdpladser i Ørestad Syd.
Ørestadsselskabet bliver således delt op i tre forretningsområder: Metro Drift, Metro Anlæg og Ørestad. Det er den sidste del, som Anne-Grethe Foss får som ansvarsområde.

En drivende kraft
Dette falder godt i tråd med Anne-Grethe Foss’ tidligere udtrykte ønske om at koncentrere sig om udviklingen af Ørestad frem mod sin pensionering.
»Det er en udmærket løsning, at direktøren træder et skridt tilbage, og at hun samtidig kan blive i selskabet og få mere tid til at tage sig af driften af Ørestaden,« siger Karin Storgaard, bestyrelsesmedlem i Ørestadsselskabet og medlem af Borgerrepræsentationen i Københavns for Dansk Folkeparti.
Hun mener også, at Jens Kramer Mikkelsen er en god afløser, idet han som medlem af selskabets bestyrelse og nu snart eks-overborgmester i København, er godt inde i såvel Ørestaden som Metroen.
»Han kender til projekterne den vej rundt, og det er en fordel, selv om han nu kommer om på den anden side af bordet,« siger Karin Storgaard.
Hun ligger dermed på linje med Henning Christophersen: »Jens Kramer Mikkelsen har været en af de drivende politiske kræfter bag Ørestad og Metro, og med ham som ny administrerende direktør sikrer vi, at de oprindelige visioner og mål for Ørestads- og Metroprojektet fastholdes,« lyder det fra bestyrelsesformanden.
Trafikminister Flemming Hansen (K), der er på rejse i udlandet, tager ledelsesrokaden i Ørestadsselskabet til efterretning: »Jeg tager beslutningen til efterretning og finder i øvrigt, at der er tale om en fornuftig beslutning. Jens Kramer Mikkelsen har som bestyrelsesmedlem fulgt selskabet gennem flere år og har demonstreret stor indsigt i selskabets mangeartede aktiviteter,« siger Flemming Hansen i en pressemeddelelse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu