Læsetid: 3 min.

Overblik - film

10. september 2004

Glem mig igen
*Besynderligt at den genåbnede og fint nyrenoverede lille Gloria-biograf ved Rådhuspladsen vælger at satse på denne italienske film, et udpræget hjemmemarkedsprodukt.
Instruktør er Gabriele Muccino, der lagde ud med det seværdige generationsportræt Sidste kys, hvor han jonglerede virtuost med et stort persongalleri. Denne gang kaster han sig over kernefamilien, samtidig med at han fastholder sin særlige, vidtdrevne krydsklip-teknik, som synes inspireret af Magnolia.
Men nok så mange afledende tryllekunster kan ikke camouflere, at klichéer i al deres gru ligger til grund. Vi får det velstående midaldrende ægtepar, hvis kærlighed er blevet til aske; den sprælske teenagedatter, som satser på sin sex-appeal; og hendes lidt ældre bror, der har det svært med pigerne.
Når man opererer med så velkendte størrelser, er en basal ærlighed altafgørende. Men Husk mig nu virker forløjet i sine manipulationer, der frem for alt vil glatte ud på de meget selvspejlende, ego-centrerede (og derfor ret usympatiske) personers mange problemer. En trafikulykke gør underværker for familiesammenholdet; datterens dumme show-drømme bliver pludselig dejlig virkelighed; og ægteparrets forhold forbedres mirakuløst. Den splittede familie kan samles igen. Har Muccino fået Mike Leighs All or Nothing galt i halsen?
I periferien optræder (som elskerinde) en træt smilende, lettere ophovnet Monica Bellucci, der nu minder om Jeanne Moreau efter hårde natteudfoldelser. Ubegribeligt har hun fået en italiensk kritikerpris for denne blege præstation. Som helhed er der dygtighed i Husk mig nu, men først og fremmest smartness og opportunisme.

Husk mig nu. Instruktion: Gabriele Muccino. Manuskript: Gabriele Muccino, Heidrun Schleef. Italiensk (Gloria)

The Day of the Locust

*John Schlesingers Nathanael West-filmatisering er en mildest talt bizar oplevelse. Den begynder som en rimelig straight fortælling om en ung, universitetsuddannet tegners ankomst til 30’ernes Hollywood, hvor han håber at få arbejde som art director hos et filmselskab. Men The Day of the Locust (1975) udarter sig snart til et uvirkeligt, mareridtsagtigt portræt af en dekadent, overfladisk by, hvor kærlighed og ambitioner er to helt uforenelige størrelser.
William Atherton spiller den unge mand, Tod, som forelsker sig i den smukke, blonde wannabe Faye (Karen Black), der nok nærer følelser for ham, men som hellere vil have økonomisk sikkerhed i skikkelse af den hæmmede Homer Simpson (Donald Sutherland), der aldrig synes at have rørt ved en kvinde før. Filmen skifter synsvinkel, og halvvejs forsvinder Tod næsten ud af historien, som i stedet afdækker Faye og Homers uharmoniske, forretningsmæssige forhold. Til slut føjer historierne sig dog sammen igen.
The Day of the Locust er fuld af farverige bipersoner: Fayes far, en falleret tryllekunstner (Burgess Meredith, der blev nomineret til en Oscar for sin intense præstation); en dameglad, fordrukken dværg; ludere; skruppelløse filmselskabsbosser; og desillusionerede statister.
Men alle disse enkeltstående elementer kommer ikke til at udgøre en tilfredsstillende helhed. The Day of the Locust er simpelthen for rodet fortalt og for hjerteløs, og den præsenterer os ikke for én person, vi for alvor har lyst til at lære at kende eller kommer til at føle sympati for. Filmbyens bevægelse ud over afgrunden, illustreret af en brutal, kaotisk afslutningsscene ved premieren på Cecil B. DeMilles The Buccaneer, synes helt overgearet, og hentydninger til krigen, der truer i Europa, bruges ikke til noget som helst.
Wests fragmenterede roman skulle være umulig at filmatisere, og britiske Schlesinger, der i 60’erne og 70’erne lavede helstøbte klassikere som Billy Liar, Darling, Midnight Cowboy og Maratonmanden, beviser bestemt ikke det modsatte.

The Day of the Locust. Instruktion: John Schlesinger. Manuskript: Waldo Salt. Region 2. Paramount. Kan fås i enhver anstændig dvd-butik

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu