Læsetid: 3 min.

Digteren med de frygiske fnis

For SUT, Lyngsø og Laugesen var Højholt en kanonisk digter – for Jarl Friis-Mikkelsen var han et chok på linje med Monty Python
18. oktober 2004

Afskedsord
Søren Ulrik Thomsen, digter:
»Per Højholt var en autoritet, som ikke var autoritær. Han var en utroligt god lærer for mig, fordi han på trods af sin egen skarphed og idiosynkrasier, og netop fordi han vidste hvor han selv stod, aldrig ville påprakke mig sin poetik. Jeg har lært meget om oplæsningens kunst ved at lytte til hans fantastiske timing. Højholt var først og fremmest generøs, og så var han uhørt inspireret: Man kunne sidde og tale med ham på en regnfuld tirsdag, og analytiske skarpsindigheder og barokke jokes lynede ud af munden på ham, mens han selv grinede hæmningsløst, som om han var et stort, indestængt fnis, som kunne eksplodere når som helst.«
»Han har fået et uretfærdigt ry for at skrive tom og intellektuel metapoesi, men samtidig med at hans digte i sandhed rummer en bevidsthed om poesien selv, er de også smukke og forrygende musikalske og – hvad man ikke altid tænker på – desuden meget modige, fordi han turde bruge sin egen rædsel og seksuelle fascination som stof. Han var ironisk og polemisk, men turde samtidig fortælle, hvad han selv havde i klemme. Jeg beundrer hans digte kolossalt, der er ingen tvivl om, at de hører til dansk poesis all time greatest i klasse med folk som Kingo og J.P. Jacobsen.«
»Jeg holdt umådeligt meget af ham som menneske, og selv om hans intellektuelle coolness og hans esbjergensiske blufærdighed ville få ham til at stejle, så er jeg nødt til at sige, at han ud over alt det andet, han var, altså også var rigtigt sød og omsorgsfuld.«

Jarl Friis-Mikkelsen, tv-mand:
»At læse Turbo første gang var som det første møde med Monty Python. Det gav nogle helt vildt store overbygninger på ens måde at tænke på. For mig har hans undersøgelse af begrebet show betydet en masse; et begreb, som alle andre tror bare passer sig selv. Højholts død har givet et kæmpe hul i den danske grammatik. Nu kommer vi til at mangle hans skæve finesser, underteksterne og skyggerne.«

Niels Lyngsø, digter:
»Per Højholt læste mit første manuskript, og jeg blev inviteret ud i det berømte køkken i Hørbylunde til en eftermiddag i hans forfatterskole. Jeg har aldrig lært så meget på så kort tid. Højholt ryddede i spidsen for tresser-generationen det felt, som vi andre stadig arbejder i.«

Tania Ørum, lektor i litteraturvidenskab:
»Folkeligheden og avantgarden var to sider af samme sag hos Per Højholt og avantgardisterne, som ikke ville hæve folket op til kunsten, men trække kunsten ned til folket og hverdagslivet.«
»Højholt kom langt med minimalismen, konkretlyrikken og opgøret med forfatteren som dyb og følende instans bag teksten, blandt andet fordi han holdt fast i det folkelige, performative og konkrete uden at give køb på eksperimentet.«

Peter Laugesen, digter:
»Jeg var rasende over ikke at se Højholt i den nye officielle danske kanon. Man kan ikke kalde nogen nulevende for en stor digter. Det eneste positive ved Højholts død er, at det kan man kalde ham nu.«

Ingmar Lemhagen, svensk kunstkritiker:
»Der findes en dansk modernistisk eksperimentel tradition med en kombination af alvor og legende lethed, som ikke har mødt forståelse i Sverige. For mig indledte Per Højholt sammen med Inger Christensen moderniseringen af den danske litteratur. Han gjorde eksperimentet til rigtig litteratur.«

Morten Søndergaard, digter:
»Det er som om, at digterne enten er unge og oprørske eller gamle og vise; ind imellem de to tilstande må de så se at få skrevet deres digte. Højholt skrev både revolutionært sprog-undergravende digte og vis, sprogbevidst naturpoesi; det lykkedes ham sågar at være folkelig og elitær på en og samme gang.«
»Men midt i det hele står en insisteren på poesiens vegne om at ville udfordre den og hele tiden gå videre end det, der bare er godt nok: ’Jeg vil hellere knække halsen på et digt end se det blafre tiljublet på toppen af en budding’, beat that, og se så at komme i gang!«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her