Læsetid: 3 min.

Elton, den vidunderlige kælling

Madonna kom under beskydning fra en anden primadonna tidligere i oktober. Det gav stort ståhej, selv om Elton John bare sagde, hvad de fleste tænkte
15. oktober 2004

Musik
Gad vide, hvad der ramte Elton John i sidste uge. Iført sine lillatonede solbriller, matchende slips og figursyet jakkesæt var han situations- og scenevant mødt frem til musikmagasinet Q’s årlige prisregn i Londons Grosvenor House Hotel. Lige så selvfølgeligt modtog han en statuette som bedste ’klassiske sangskriver’ foran et indbudt publikum.
Takketalen blev afleveret uden manuskript, og han begyndte med en konstatering af, at han nu havde to af disse uskønne trofæer. Dernæst gik der lidt komplimenter i sagerne, inden Elton John kom i tanker om Madonna, der var nomineret i kategorien ’Best Live Act’.
»Madonna ... best fucking live act ... fuck off!« udbrød han til salens endnu noget nær udelte begejstring.
Dernæst fortsatte Elton John i samme rille. Tilsyneladende ligeglad med, at verdens rigeste sangerinde har mange venner i Storbritannien – og at han selv skulle forestille at være en af dem.
»Siden hvornår har læbe-synkronisering været live?« spurgte en stadig mere engageret Elton John. Han fortsatte:
»Det må I undskylde, men personligt synes jeg, at folk, der laver playback i fuld offentlighed og kræver 75 pund for, at folk kan stå model til det, burde skydes.«
Inden han valgte at forføje sig, var der endnu lidt at indføje:
»Nu røg jeg nok af hendes fucking julekorts-liste. Men hvad rager det også mig?«
På det tidspunkt var jublen erstattet af spredte klapsalver og tilfældig hujen. Men som allerede skrevet: Det lod til at rage Elton John en fucking fjer.
Udtalelserne ragede dog omverdenen en hel del, og i den efterfølgende uge hærgede trykbølgerne fra Elton Johns lille udånding noget nær hver eneste nyhedsoversigt på den vestlige halvklode.
Arh, det er måske en overdrivelse, men der blev altså talt en del, selv om Storbritanniens største primadonna jo bare havde sagt sandheden om den patenterede Madonna. At hun ikke bør få nogle livepriser eller -nomineringer, for den sags skyld.
Opmærksomheden omkring Elton Johns verbale ydmygelse af ’Madge’ skyldes nok, at det efterhånden er yderst sjældent, superstjerner langer ud efter hinanden. Ser man bort fra rapperne, der jo har integreret meningsudvekslinger i kulturens eksistensberettigelse, så slås musikere bare ikke.
Det er blevet alt for kompliceret at komme til tops i showbizz til at rage uklar med nogen. For de kender altid nogle andre, som skylder en tjeneste eller har aktier i flere foretagender. Altid.
Tag bare herhjemme. Her får ingen på snuden af kollegerne i pop- og rockbranchen. I søndags var pladeaktuelle Peter Sommer ligefrem citeret i Jyllands-Posten for, at kollegaen Tue West med sin uventede salgssucces havde »trådt stien bred for os andre«.
Herhjemme træder man åbenbart ikke hinanden over tæerne for at komme frem. Man hjælper hinanden med at træde stien bred ... Yeah, right. Hvor mange af dansksyngende ekvilibrister ville skamrose simpelt sprogfunderede Tue West på en Nørrebro-bar, når de ikke selv har råd til flere flaskeøl? Nej, vel.
Hvis det er blevet lidt selvsmagende og intetsigende at læse udtalelser og vurderinger de danske kunstnere imellem, er det dog sodavand sammenlignet med i USA og Storbritannien, hvor prisshows som forrige mandags Q Awards udstiller indviklingerne. Her ses poppunkere som Good Charlotte med piercinger over hele krydderen storkramme med ærlige, metroseksuelle boybands, der igen ses i tætte omfavnelser med de ondeste ghettothugs.
Har man penge, pladesalg og forbindelser, kan man efterhånden begå sig over alt i musikbranchen, lyder læresætningen.

Kulturskribenten Miranda Sawyer udtrykker det mere bramfrit i The Guardian. Hun var helt pjattet med Elton Johns svært forudsigelige udfald mod Madonna, og under overskriften »Elton er sådan en kælling. Derfor elsker jeg ham«, fortsætter skribenten:
»Alle elsker en primadonna. Elton har næppe udelukkende udtalt sig sådan her for at tilrane sig opmærksomhed, men der findes masser af berømtheder, som ville dræbe for den slags PR, han skaffede sig selv forleden (...) Tv-programmer og hjemmesider dedikeret til sladder fra underholdningsverdenen har normalt ikke en skid at fortælle om, og de kunne jo dårligt tro deres held, da Elton begyndte at bitche.«
Miranda Sawyer påpeger, at Elton Johns totalt enerådige manerer, som også har lukket mangt et stormagasin ned for almindeligt dødelige shoppende, er en forglemmigej, som andre celebriteter med fordel kunne dyrke:
»Det ene øjeblik er de krigsglade og åbenhjertige nykommere. Det næste forvandler de sig til middelmådige berømtheder, der klynger sig fest til deres karriere med røvsyge PR-stunts. Hvis du opfører dig for skidt, får du jo ikke noget at lave. Det er kun ægte, enestående multimillionærer som Elton, der kan tillade sig at opføre sig som de stjerner, vi alle ønsker og elsker. En skam.«

*Elton Johns angreb på Madonna kan ses på www.qawards.co.uk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her