Læsetid: 6 min.

Fra flaskeånd til afgangsfilm

Fem meget forskellige film har fået den helt store efterbehandling på hver deres dobbelte dvd-udgivelse
22. oktober 2004

Dvd
Jack Warner betalte i begyndelsen af 60’erne 5,5 mio. dollars for filmrettighederne til musicalversionen af George Bernard Shaws teaterstykke Pygmalion. My Fair Lady, der havde tekst og musik af Alan Jay Lerner og Frederick Loewe, var blevet en stor succes i både London og på Broadway. Julie Andrews havde rollen som gadepigen Eliza Doolittle, der bliver taget i skole af Rex Harrisons professor Higgins, og de amerikanske filmstudier var meget ivrige efter at få lov til at lave en filmversion.
Og det var altså Warner Bros., der løb af med sejren og i 1964 producerede det, der skulle blive en af de sidste, store Hollywood-musicals. Warner ville have Cary Grant i hovedrollen som Higgins, men Grant sagde bestemt nej og truede efter sigende selskabet til at (gen-) bruge Rex Harrison i rollen: Hvis ikke Warner makkede ret, ville Grant aldrig arbejde for dem igen.
Men Julie Andrews blev til manges fortydelse skiftet ud med Audrey Hepburn, der dog ikke måtte synge sine sange selv og blev eftersynkroniseret af Marni Nixon – hvilket skuespillerinden forståeligt blev ked af. Skæbnens ironi ville, at mens Rex Harrison, filmens instruktør, George Cukor, og producenten, Jack Warner, alle modtog Oscars for deres arbejde på My Fair Lady, så var Hepburn end ikke nomineret. I stedet vandt Julie Andrews for sin titelrolle i Mary Poppins, og den dag i dag, ved hun reelt ikke, om hun fik den Oscar, fordi Hepburn havde opinionen imod sig.

Fordums storhed
Det er bare nogle få af de mange gode historier, der er at finde på en jubilæums-udgivelse af My Fair Lady på dvd. I forbindelse med filmens 30 års jubilæum i 1993 fandt man ud af, at negativet var i en elendig forfatning, og man satte sig for at føre den tilbage til fordums storhed i ’glorious technicolor’. I processen faldt man over en masse, ikke tidligere vist arkivmateriale, som nu, hvor filmen fylder 40, er med på dvd’en.
Jeremy Brett, der spiller den unge Freddy, en af Elizas ivrigste beundrere, i My Fair Lady, er vært i en fin dokumentarfilm, der både går bag kameraet og fortæller om restaureringsprocessen. Men det er især gamle interviews med Hepburn, Harrison og Jack Warner, der fortjener opmærksomhed sammen med to klip, hvor man kan høre Hepburn selv synge ’Woulden’t It Be Loverly’ og ’Show Me’ – og hun var slet ikke så dårlig en sangerinde.
Det er en forbilledlig dvd-udgivelse, som viser, hvad filmselskaberne kan få ud af at bruge lidt tid og penge på at grave dybt i arkiverne.
Også George Lucas har været i arkiverne for at kunne forsyne dvd-udgaven af sin debutspillefilm, scifi-dramaet THX 1138, med en række fremaragende features. Først og fremmest er der naturligvis filmen, som nok vil overraske de mange Lucas-fans, som primært kender ham for de stort anlagte Star Wars-film.
THX 1138, der er lavet i 1969, er et meget tidstypisk og ikke videre lyst portræt af et overvågningssamfund, hvor individet er reduceret til et nummer, lever i en tilstand af medicineret apati og kun tænker på at forbruge. Robert Duvall spiller titlens THX-1138, der vågner af sin døs og forsøger at undslippe de mentalt og følelsesmæssigt snærende bånd.
Filmen viser Lucas som en meget talentfuld og opfindsom instruktør, og selv om THX 1138 ikke umiddelbart peger frem mod hverken instruktørens anden film, den nostalgiske American Graffiti, eller Star Wars, så demonstrerer den hans stilsikre evne til at skabe unikke billeder og særegne universer.
Lucas og klipperen og lyddesigneren Walter Murch har leveret et spændende og teknisk orienteret kommentarspor til filmen, og på den anden disc har man mulighed for at opleve Lucas’ afgangsfilm fra filmskolen, Electronic Labyrinth THX 1138 4EB, der er en slags forstudie til spillefilmen.
Den 14 minutter lange og sjældent sete film er i sig selv hele den fornemme udgivelse værd, men det bliver kun bedre takket være to nyproducerede dokumentarfilm. Den første handler om tilblivelsen af THX 1138, mens den anden beretter om det filmselskab, American Zoetrope, som Francis Ford Coppola og Lucas grundlagde i 1969 i en tilstand af eufori og pionérånd blandt andet for at kunne producere THX 1138 og andre unge, progressive filmskaberes ikke særlig Hollywood-agtige film.

En speedet flaskeånd
Og så til noget helt andet. Gennem nogle år har Disney sørget for ikke bare at udsende deres tegnefilm på dvd, men også at give de bedste af dem en grundig efterbehandling i form af dobbelt disc-udgaver. Senest Aladdin (1992), der sammen med Den lille havfrue og Skønheden og udyret var med til at vende det skrantende filmselskab til en blomstrende forretning.
Samtidig var Aladdin, der er instrueret af mændene bag Den lille havfrue, John Musker og Ron Clements, den første Disneyfilm til at bryde med det rendyrkede eventyrunivers og fylde det med sproglige og visuelle anakronismer og en hæsblæsende humor. Meget af det takket være Robin Williams, der leverer en tour de force-stemmepræstation som den evigt speedede flaskeånd, Genie, der kan forvandle sig til hvad som helst, inklusive Arnold Schwarzenegger og Jack Nicholson.
Den Cab Calloway-inspirerede musik og sangene til Aladdin er skrevet af Alan Menken og Howard Ashman, der lod den stort anlagte Broadwaymusical genopstå i Den lille havfrue og Skønheden og udyret. Sammen med instruktørerne og de ledende animatorer optræder Menken – Ashman er død – i dvd’ens omfattende ekstramateriale, der giver et ret morsomt og solidt indblik i, hvordan en animationsfilm bliver til, og hvilke handlingsmæssige og visuelle overvejelser, man gjorde sig, da man skulle i gang med Aladdin.
Samtidig er der en masse tidsfordriv – små spil og gåder – for børnene. Den eneste større mangel ved dvd’en er, at Robin Williams ikke medvirker.

Sexede vampyrer
Miljøkatastrofefilmen The Day After Tomorrow er ikke ligefrem en vellykket film, men visuelt og teknisk er den lidt af en bedrift, og vil man gerne vide mere om de mange forberedelser og det enorme efterarbejde, det kræver at lave så effektstung en film, så skal man investere i dobbelt-dvd-udgaven af filmen.
Det er muligt at følge produktionen fra start til slut, og der medfølger ovenikøbet en dokumentarfilm, The Science of Tomorrow, som fortæller om virkeligheden bag fiktionen. Om hvordan vi er ved at ødelægge miljøet med vores hæmningsløse overforbrug.
Lige så grundig er dvd-udgaven af Joel Schumachers ungdomsvampyrfilm The Lost Boys (1987) ikke. Men den når alligevel ganske vidt omkring. The Lost Boys er en ret stemningsfuld og underholdende film, der handler lige så meget om teenangst og ung, forvirret kærlighed, som det er en gyserfilm. Titlens Lost Boys refererer naturligvis til de fortabte drenge fra Peter Pan, og som dem lever de evigt på deres egen på én gang tiltrækkende og frastødende Ønskeø.
Richard Donner skulle have instrueret filmen, men han valgte i stedet at lave Dødbringende våben, og Schumacher overtog iscenesættelsen af det, der skulle have været en børnevenlig gyserversion af Donners forrige film, Goonierne. Men i Schumachers kompetente hænder blev det i stedet til en meget stilfuld og elegant fotograferet – af Michael Chapman, der tidligere havde lavet Taxi Driver og Raging Bull sammen med Martin Scorsese – variation over det ældgamle vampyrtema.
Vampyrer er sexede, siger Schumacher om grunden til, at de så ofte optræder på film, og perlerækken af filmens unge hovedrolleindehavere, blandt andet Kiefer Sutherland, Corey Feldman og Corey Haim, der nu alle er blevet noget ældre, fortæller om deres oplevelser med filmen i en lidt for begejstret bag kameraet-dokumentar. The Lost Boys dyrkes stadig som en af de bedste i genren, og de er naturligvis alle meget stolte over at være med i den.

*My Fair Lady. region 2. Sandrew Metronome.
*THX 1138. Region 2. Sandrew Metronome.
*Aladdin. Region 2. Buena Vista.
*The Day After Tomorrow. Region 2. SF-Film.
*The Lost Boys. Region 2. Sandrew Metronome.

*De fem film kan fås hos enhver velforsynet dvd-forhandler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her