Læsetid: 2 min.

Ikke noget kønt syn

Renny Harlins ’Eksorcisten: Begyndelsen’ er fuld af dårlige effekter og billige chok
29. oktober 2004

Ny film
Det er slet ikke nogen dårlig idé at lave en såkaldt prequel til William Friedkins Eksorcisten (1973), der nærmest lægger op til, at man forsker i den yngre fader Merrins virke som arkæolog og hans første møde med det onde. Og 30 år senere var tiden åbenbart moden til at se bagud og fortælle historien om, hvordan Merrin fandt det afgudsbillede, man ser i glimt i begyndelsen af Eksorcisten.
Men det, der skulle have været så let, blev faktisk ret indviklet.
Til at spille hovedrollen som Merrin i Eksorcisten: Begyndelsen hyrede man den solide svensker Stellan Skarsgaard, umiddelbart et godt valg til at efterfølge Max von Sydow, der spillede Merrin i den oprindelige film. Til at instruere besluttede man sig for instruktøren og manuskriptforfatteren Paul Schrader, hvilket er et interessant valg, ikke mindst fordi Schrader blandt andet har skrevet Taxi Driver og Raging Bull, og fordi han ikke har ry for at være den nemmeste at arbejde sammen med.
Schrader kastede sig over opgaven med stor ildhu, og det forlød, at også Skarsgaard var glad. Men da instruktøren viste den færdige film for produktionsselskabet, syntes man, at den var alt for ublodig og filosofisk, og Schrader blev fyret. Herefter blev den finske actioninstruktør Renny Harlin (Die Hard 2, Cutthroat Island) blev bedt om at færdiggøre filmen. Og han gjorde mere end det. Han beholdt Skarsgaard og enkelte ideer fra Schraders projekt, men smed resten ud, skrev manuskriptet om og skød en helt ny film.
Det er den, man nu kan opleve i en dansk biograf. Og det er ikke noget kønt syn.

Ordinær ramasjang
At Renny Harlin er en actionman, der har det med at ramme ved siden af, bærer Eksorcisten: Begyndelsen tydeligt præg af. Der er nogle interessante ideer i filmen, som man får mistanke om stammer fra det oprindelige manuskript, men Harlin får det hele ødelagt godt og grundigt, fordi han øser på med visuelle effekter og billige chok, som slet ikke kan stå mål med den allestedsnærværende følelse af uhygge og ondskab, som Friedkins original levede højt på.
Stellan Skarsgaards Fader Merrin er en anfægtet mand, der mistede troen på Gud under Anden Verdenskrig og på grund af nazisternes grusomheder, som han oplevede tæt på. Han arbejder som arkæolog og bliver i 1949 hyret til at finde en bestemt genstand på en udgravning i Kenya, Afrika.
Legenden vil vide, at det var her, at englen Lucifer faldt efter kampen mod Gud, så naturligvis er det den onde selv, der er på spil, og arkæologen Merrin må vige for præsten af samme navn, altimens anfægtelserne glider i baggrunden til fordel for ordinær ramasjang.
Meget tyder på, at Harlin har lavet filmen hurtigt. Hverken manuskript eller dialog synes gennemarbejdet, effekterne er dårlige, og den ellers altid så gode Skarsgaard er decideret kedelig. Jeg vil hellere se Paul Schraders version af Merrins forhistorie, og det bliver der forhåbentlig også mulighed for. I hvert fald taler man om, at begge film skal udsendes på dvd.

*Eksorcisten: Begyndelsen. Instruktion: Renny Harlin. Manuskript: Alexi Hawley. Amerikansk (Palads og CinemaxX i København og en række biografer landet over)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her