Læsetid: 3 min.

’En målrettet løsning til dig’

Ordet ’løsning’ bliver brugt overalt og hele tiden, når nogen vil sælge noget. Firmaerne kan på den måde holde sig til et positivt sprogbrug og desuden dække over ganske luftige produkter. Tendensen vil fortsætte i de kommende år
9. oktober 2004

En »tilpasset løsning« til dig. En »målrettet løsning.« »Skræddersyet løsning.« En »integreret telefonløsning«. »Web-løsning.« »Pakkeløsning.« Ja, fortsæt selv listen.
Ordet ’løsning’ bliver for tiden brugt overalt og næsten konstant, når nogen vil sælge dig noget eller bare vil dig et eller andet:
På plakater. I tv- og radioreklamer. Når du står over for en ekspedient eller bankrådgiver. Eller hvis du har en medarbejder fra TDC i røret.
»Ordet ’løsning’ er virkelig blevet et højfrekvent ord i det danske sprog. Der er virkelig gået inflation i det,« bekræfter sprogprofessor Jørn Lund, der også er direktør i Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, hvor man overvåger udviklingen i sprogbrugen.
En hurtig google-søgning på ordet ’løsning’ på dansksprogede hjemmesider giver således 343.000 hits. Til sammenligning giver et ellers meget brugt søgeord som ’Britney Spears’ kun 56.000 hits på de danske sider, mens et ord som ’sex’ giver 645.000 danske hits.
Men hvordan er det kommet så vidt, at ordet ’løsning’ er blevet så udbredt, at en del mennesker nu må have nået et mætningspunkt af at høre det hele tiden?
Fremtidsforskeren Jesper Bo Jensen mener, at det blandt andet skyldes en ny marketingstendens i løbet af det seneste årti.

Positiv antydning
»Kundeorientering blev virkelig et mantra i virksomhedernes salgsafdelinger i løbet af 90’erne. Når man skal orientere sig mod kunderne, er det for mange væsentligt ikke hele tiden at fremhæve problemerne hos kunderne. Man vil langt hellere tale om noget positivt. Derfor bliver problemer til løsninger, konflikter til udfordringer osv.,« siger Jesper Bo Jensen.
Ifølge fremtidsforskeren vender man simpelthen tingene på hovedet ifølge denne strategi.
»Noget, der ikke virker hele tiden, for eksempel et computernetværk, kan hurtigt betegnes som godt ved at fremhæve, at det har 97 procent ’oppetid’. Eller hvis syv procent af SAS’ indenrigsfly er kraftigt forsinkede eller aflyst, kan det udtrykkes ved, at der er retmæssig afgang for 93 procent af SAS’ indenrigsfly,« siger Jesper Bo Jensen.
Ud over at fokusere positivt, er der også andre fordele ved at bruge ordet ’løsning’, når man skal sælge eller have gennemført noget, påpeger sprogprofesser Jørn Lund.
»Når nogen tilbyder dig en ’løsning’, så antyder de, at du står med et problem. Men de gør det uden at sige det direkte. Samtidig har de jo løsningen til dig lige ved hånden. Det virker utroligt stærkt,« siger Jørn Lund.
Samtidig mener han, at der er et stort »element af overtalelse« i ordet: »Hvis man for eksempel siger: ’Vi har endnu ikke fundet en løsning på udbyggelsen af Nationalscenen’. Så indikerer det både, at den manglende udbygggelse er et problem, og at det nærmest er besluttet, at problemet jo skal løses,« siger Jørn Lund.

Luftige løsninger
Ordet løsning bruges også mere og mere som et sammensat ord i det produkt, som sælges. For eksempel tilbyder TDC en ’telefonløsning’, mens et IT-firma tilbyder dig en ’skræddersyet web-løsning’, måske endda en ’integreret pakkeløsning’.
»Det skyldes, at virksomheder i stigende grad sælger noget, der er temmelig luftigt. Det er ikke bare nogle telefoner, en omstillingscentral og noget software, man sælger. Der følger også uddannelse i brug, serviceaftale, automatisk opgradering og en masse andet med. Derfor bliver det lettere at omtale det som en løsning fremfor at specificere det hele,« siger fremtidsforsker Jesper Bo Jensen.
»Den store fordel for dem, der anvender ordet ’løsning’, er, at det ser ud som om, man er yderst kundeorienteret og har et samlet bud på tilfredsstillelse af kundens behov. Ulemperne for lytteren er, at det bliver sort tale, indtil alt er specificeret, og at kundeorienteringen ikke behøver at være reel. Vi får altså ikke nødvendigvis løst vores problemer med en løsning. Det er stadig de samme, gamle produktpakker, vi bliver tilbudt – blot i en ny, sproglig indpakning,« siger Jesper Bo Jensen.
Han vurderer, at tendensen vil fortsætte i de kommende år. Det samme gør Jørn Lund.
»Vi ser jo, at ordet ’løsning’ er løbet ind i det normale sprogbrug i en meget stor grad. Derfor kan vi ikke undgå at komme til at høre meget mere til det,« siger Jørn Lund.
Faktisk er ordet blevet så normalt og smart, at det også bliver brugt i andre sammenhænge, hvor der ikke er noget at opnå for anvenderen ved at bruge ordet. Andet en måske at lyde tjekket og moderne.
Hos DSB, som jo sælger togrejser, har man i hvert fald trang til at fortælle kunderne, at firmaet har købt sig en telefonløsning. Som en båndet kvindestemme siger, når man ringer til DSB Udland: »Du har ringet til DSB på 70131416. DSB er i øjeblikket ved at integrere en ny telefonløsning med menubaseret selvvalg. Om et øjeblik vil du høre….«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her