Læsetid: 3 min.

Se dem flyve

Zhang Yimous kærligheds-kung fu-drama ’House of Flying Daggers’ er en på alle måder tilfredsstillende oplevelse
29. oktober 2004

Ny film
Det er svært at finde ord, som yder Zhang Yimous kung fu-kærlighedsfilm House of Flying Daggers fuld refærdighed. Det er i høj grad en film, som skal ses og sanses. I sin anmeldelse af Hero, kinesiske Yimous første rejse ind i kung fu-genrens forunderlige, univers, skrev Eva Jørholt her i avisen, at »den er så 100 procent film, at den ikke kan omsættes eller beskrives fyldestgørende i et andet medium.«
Det samme gør sig gældende for House of Flying Daggers, der i sin historie og sine billeder godt kan minde om Hero – den vidunderligt smukke Zhang Ziyi spiller en vigtig rolle i begge film – men som alligevel er helt sin egen og lige så indbydende og visuel en oplevelse som den første film. Begge film illustrerer, hvor stor kunst, der kan komme ud af at tage kung fu-filmen alvorligt og placere den på et solidt fundament af følelser og karakterer.
I endnu højere grad end Hero er House of Flying Daggers en film om kærligheden og dens ofte dramatiske konsevenser.
Det er højspændt, saftigt melodrama, hvor alt er stort – skuespil, følelser, fotografi, musik. Så stort, at det ville sprænge mellem hænderne på en mindre kompetent og stilsikker filmskaber.

Livet på spil
Yimous film er et klassisk trekantsdrama pakket ind i historien om det kinesiske Tang-dynasti, hvis styre i år 859 især trues af oprørerne fra De Flyvende Knives Hus. To kaptajner i det kejserlige politi, Jin (Takeshi Kaneshiro) og Leo (Andy Lau), udklækker en snedig plan, hvor Jin skal befri den smukke, blinde Mei (Zhang Ziyi), en af de flyvende knive, fra det kejserlige fængsel i håbet om, at hun vil føre ham til oprørernes hovedkvarter.
Yimou kunne godt have valgt at fortælle en mere politisk historie, men han lader kun politikken tjene som bagtæppe for det menneskelige drama, kærligheden, der ingen politiske hensyn tager, og som udfordrer Jin og Meis loyalitet, da de forelsker sig håbløst i hinanden.
Bedre bliver det ikke af, at en mand, der elsker Mei og selv spiller dobbeltspil, melder sig som en bitter rival til Jin og yderligere presser det forelskede par og deres chancer for at kunne sig hen til hinanden uden samtidig at sætte livet på spil.
Også Hero var et kærlighedsdrama af næsten overjordiske dimensioner, men det er House of Flying Daggers, der kan prale af at være i besiddelse af den stærkest fortalte og mest fokuserede historie af de to film. Yimou slipper ikke sit tag i hverken karakterer eller publikum, og hæsblæsende action på flagrende kornmarker og i toppen af meterhøje bambustræer veksler med hede kærlighedsscener på en skovbund af maleriske, nedfaldne blade. De evigt skiftende farver synes at følge personernes sindsstemning og giver samtidig et fingerpeg om, hvor historien bevæger sig hen.

Aldrig soap
Det er svært ikke at blive forbløffet over de fænomenale tableauer af farver og kunstfærdigt koreograferede kampscener, som Zhang Yimou og hans fotograf, Zhao Xiaoding, lader udfolde sig for vores øjne. Alle mulige og umulige midler tages i brug, og ligesom i den traditionelle kung fu-film opbygger Yimou en særegen verden med sin egen logik, der sætter naturlovene ud af kraft.
Det er dog personerne og de tre hovedrolleindehaveres fysisk og følelsesmæssigt adrætte præstationer, som gør House of Flying Daggers til noget specielt. De spiller med deres blødende hjerter uden på de elegante kostumer, de tror på det, lægger hele sjælen i, og melodramaet lander aldrig på den forkerte side og bliver til soap.
Yimou fik de økonomisk mulighed for at lave Hero, efter at Ang Lees beslægtede Crouching Tiger Hidden Dragon var blevet så stor en succes i Vesten. Åbenbart var arbejdet med Hero så vederkvægende en oplevelse, at instruktøren, der er kendt for sine knap så spektakulære, historiske dramaer, besluttede sig for at blive i genren.
Og det skal vi kun være glade for. House of Flying Daggers er en bjergtagende og på alle måder tilfredsstillende oplevelse. Det er, som sagt, ren film.

cmc@inforamtion.dk

*House of Flying Daggers. Instruktion: Zhang Yimou. Manuskript: Li Feng, Wang Bin og Zhang Yimou. Kinesisk (CinemaxX, Dagmar, Empire, Grand, Palads og Palladium i København og en håndfuld biografer i provinsen)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her