Læsetid: 3 min.

Fedtimperiet slår tilbage

Den amerikanske fast-food verden er ikke for sarte sjæle – eller maver. Trængt op i en krog af sundhedskampagner slår industrien igen: en ny monsterburger, af læger allerede kaldet ’et hjerteanfald i en bolle’, er på hylderne i USA
22. november 2004

Fast-food
»En hyldest til dekadencen«. Bestemt ikke for »folk, der render rundt og krammer træer«. Det var bare to af de begejstrede udsagn, fra top-folk i den amerikanske fast-food kæde Hardee, som man kunne finde i britiske aviser i sidste uge i forbindelse med en nyhed fra den farlige fødevareverden.
Den »vom-baskende dødsburger« som formiddagsavisen The Sun – Storbritanniens største avis – kalder den, »The Monster Thickburger«, er lige blevet lanceret af Hardee i USA.
Monstreburgeren er verdens indtil videre mest kalorierige burger, og er et forsøg på at profitere af, hvad koncernen mener er ganske almindelige amerikanernes uendelige træthed over politisk korrekte økokampagner fra frelste og bedrevidende sundhedsfreaks, som ikke vil lade folk nyde deres mad i fred.
Monster Thickburgeren består af to enorme bøffer, fire stykker bacon, tre skiver ost, en solid gang mayonnaise ilagt en sesambolle smurt med smør, og er allerede blevet kaldt »et hjertetilfælde i en bolle« og »verdens farligste fast-food« af bekymrede kosteksperter, der hermed – med koncernens øjne – imidlertid netop bidrager til lanceringen af den nye burger i Frihedens Eget Land, hvor salget allerede boomer.
Burgeren bon’er ind i kalorieregnskabet med 1.420 kalorier, indeholder 107 gram mættet fedt og koster bare sølle tre dollar. Det er eksempelvis 37 gram mere fedt end den daglige anbefaling fra det britiske sundhedsministerium. For en dollar mere tilbyder Hardee en medium portion pommes friter og en sodavand, og hermed kommer måltidet op til at dække det daglige samlede energibehov for et gennemsnitsmenneske.

Burger-snuff
Burgeren kan endnu ikke fås i Storbritannien, hvor den almindelige brite sædvanligvis ser med en blanding af dyb fascination og samtidig væmmelse på de nydelsessyge amerikanere – hvorefter briterne imidlertid ofte følger efter lidt senere.
Avisen Daily Telegraph havde sidste torsdag sendt en af deres USA-korrespondenter i byen for at finde nogle spisendes reaktioner på Monsterburgeren.
»Den er heftig. Den smager bedre, end du nok tror. Men måske er den mere beregnet til specielle lejligheder end til at blive spist hver dag,« sagde en »oppustet« mand i Pennsylvania ifølge den britiske avis.
Sammesteds siger en chef fra Hardee-kæden, at alt man har brug for, hvis man ønsker at gå om bord i monsterburgeren er »to hænder, et fast greb om tingene og en sund appetit«. Hardee er langt fra lige så store som Burger King og McDonalds er i USA, men er i nogen tid målrettet gået efter at lancere burgere, som er større end konkurrenternes.
Den første burger, som firmaet lancerede til stor-spisende kunder hed blot Thickburgeren, og var også populær, men markedsføringen af den nye storebror-burger er gået langt bedre – som sagt kraftigt hjulpet på vej netop af mange amerikanernes instinktive modvilje mod beskeder fra eksperter.
Det amerikanske Centre for Science in the Public Interest kommenterede trist i sidste uge, at »hvis den gamle Thickburger var mad-porno, så svarer den nye Monster Thickburger til snuff-filmene«.

Taget på sengen
Ifølge kilder i den amerikanske fødevareindustri har lanceringen af Monsterburgeren taget de andre fast-food kæder på sengen. Dels var der ikke sluppet noget ud om planerne, før mega-burgeren var i butikkerne, dels går de markedsledende McDonald’s og Burger King pt. i den stik modsatte retning med introduktionen af salater, lav-kalorie desserter, og McDonald’s nylige beslutning om at droppe super-size menuerne efter voksende offentlig bekymring over den stadigt større del af amerikanerne, som er ikke bare overvægtige men grotesk fede, og efter at sygdomme, som diabetes-2, der skyldes overvægt, findes hos flere og flere børn og teenagere.
Men USA er overraskelsernes land. Hvor realister nok vil holde sig til at pege på, at amerikanerne rent faktisk bliver federe og federe – kampagner eller ej og nøjagtigt ligesom herhjemme, som den flittige læser af nærværende avis vil vide, hvis hun har fulgt med i serien om de fede børn – så er der altså nu med bekymringen skabt basis for en modreaktion, som et smart firma har forstået at udnytte. Om det er lige lovligt smart til at brede sig til Europa, vil kun tiden vise.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu