Læsetid: 4 min.

Flere gaver

27. november 2004

I DEN HER AVIS er der 85 annoncer med mere end 100 budskaber om at købe et eller andet. Der er sikkert også et par skjulte reklamer, hvis man ser godt efter, selv om det ikke er med vilje.
Der er kun ét budskab om det modsatte. Det står her: Lad være. I dag er det nemlig buy nothing day.
Idéen om at bekæmpe sin købetrang en enkelt dag om året opstod for 13 år siden hos forfatteren Kalle Lasn, der bor i Canada, 45 kilometer fra Vancouver. Han har grundlagt foreningen Adbusters, der også laver anti-
reklame- og sluk-tv-aktioner.
Vi ender allesammen som Elvis, frygter han. 42, fed og færdig. Forædte og forrådt af vores eget misbrug. Rygtet siger, at Elvis døde af forstoppelse. I en bog – og et interview til Tænk+Test – har Kalle Lasn kaldt Elvis et uhyggeligt billede på det vestlige forbrugsmenneske:
»På en måde lever vi stort set alle, som han gjorde,« mener Kalle Lasn. »Et liv på overdrevet. I hans tidlige liv var han en helt, elsket af millioner af mennesker over hele verden, og så hen mod slutningen overmandede den amerikanske kultur ham og ændrede ham fra en fantastisk smuk, slank ung mand til en grotesk metafor for alt det, der går galt, især i Nordamerika, men også i resten af den vestlige verden.«

PÅ EN ALMINDELIG dag i Nordamerika bliver et menneske udsat for 3.000 marketingsbudskaber fra tv og radio, tryksager, plakater og logoer på ting, tøj og bygninger. I Europa er konkurrencen om at tilkæmpe sig en plads i de købedygtige forbrugeres bevidsthed lidt mindre. Men det er stort set de samme værdier og drømme, reklamerne apellerer til.
Således stimuleret har trangen til at købe mere tilsyneladende ingen grænser, og slet ikke blandt de nytilkomne købedygtige forbrugere i andre verdensdele.
Lasn og hans medaktivister opfatter det stadigt voksende forbrug som en fælles besættelse, der fører til undergang. Den femtedel af verdens befolkning, der bruger 85 procent af ressourcerne bliver mere og mere afhængige, men mindre og mindre tilfrede af det.
Idéen med Buy nothing day er at forstyrre forbrugerkulturen – om så bare for en dag. I år har kampagnen sat sig et højere mål: At forstyrre selve julen med en Buy nothing christmas.
»Hvor har jeg nogensinde sagt, at I skulle købe så meget ragelse for at fejre min fødselsdag,« spørger Jesus på hjemmesiden www.buynothingchristmas.org.

DET VIRKER IKKE. Når denne dag er omme, kan man ikke se forskel i de danske kasseapparater. Når julen er omme, har vi købt endnu flere julegaver end nogensinde før. Det siger i hvert fald revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte til Jyllands-Posten.
I år skal vi have brugt 8,5 milliarder, inden julen er omme. Det »økonomiske klima« er nemlig godt i Danmark, folk med penge har fået skatten lettet, husets pris er steget, og »forbrugerne har tillid til fremtiden«. Selv om de i år allerede har købt 25 procent flere biler og seks procent flere varer til daglig, skal det nok gå, siger Deloitte.
Også selv om en tredjedel af de unge, 43 procent af de andre og over halvdelen af alle mænd synes, at juleshopping bare er noget, der skal overstås.
»Med de mange og utvetydigt positive signaler, der er i økonomien lige nu, ville det nærmest være naturstridigt, hvis ikke vi fik en rekordjulehandel,« konkluderer firmaets chefkonsulent Torben Liborius.
Det må være forbrugets natur, han tænker på. Den rigtige natur, der lægger ryg til ræset, har han vist ikke taget i ed. Til gengæld kan alle forestille sig, hvilken jammer og klage der vil lyde, hvis vi forbrugere skuffer hr. Liborius:
Ingen julegaver i år betyder ingen job til næste år, dårligt økonomisk klima, misvækst og krise og kapitalflugt. Vis samfundssind, hold forbruget oppe.

VI MÅ BARE se at få det overstået. Ud med det gamle køkken, væk med de gamle klude, skift briller, køb støvler, få håret farvet og huden strammet, kan du klare dig uden fladskærm og overfræser? Og den gamle sofa, ærlig talt, hvor retro kan det blive? Hvor svært kan det være? Tag og tænk lidt på alle dem, der slet ikke har tid til at bruge deres penge.
Aktivisterne indrømmer selv, at det er svært at lade være med at købe. De skyder skylden på reklameindustrien og massemedierne og de få, men store, selskaber, der forlængst har sat sig på hele underholdningsstrømmen og suget sansen for de gratis glæder ud af os.
Faktisk har de lavet et julekatalog på nettet for at minde os om dem. En tur på cykel, en hjemmebagt bolle, en snehule, et hjemmelavet tøjdyr og god tid til vennerne. Det kunne måske være en forretningsidé. ’Find ind til de gratis glæder, kun kr. 2.500,- fra fredag til mandag, maden laver I selv’.
Hvis vi – imod forventning – får lært at holde op, så er der jo andre mennesker her i verden, der kan hjælpe os med at holde forbruget oppe. For eksempel kan vi jo pakke den overskydende købekraft ind med en fin sløjfe og sende den sydpå til nogen, der har brug for mad i munden og tag over hovedet og skoler og læger og den slags.
Vi kunne også bare købe noget mere af dem. Til en ordentlig pris.

es

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her