Læsetid: 4 min.

’Jeg er hele holdet’

Den danske tegneserietegner Peter Snejbjerg har gjort karriere i USA, og nu er tre af hans værker også udkommet på dansk
3. november 2004

Tegneserier
Peter Snejbjerg er en glad mand. Efter flere år, hvor man ikke har kunnet opleve den succesfulde tegneserieskaber på dansk, har 2004 vist sig at være et regulært Snejbjerg-år.
»Jeg har aldrig fået udgivet mine amerikanske ting på dansk før, og i år udkommer der næsten 500 sider, hvilket er meget flot,« siger han.
Tidligere på året udsendte Serieforlaget Detective No. 27, en Batman-historie tegnet af Snejbjerg, og nu har to mindre, danske forlag, Fahrenheit og G. Floy Studio, lige udgivet hvert deres album med tegninger af Snejbjerg.
Fahrenheits De underjordiske er en stemningsfuld, sort-hvid gyserfortælling i ånden fra H.P. Lovecraft, og G. Floys Lysbrigaden er den kulørte og ikke ublodige historie om, hvordan en deling amerikanske soldater under Anden Verdenskrig bliver indblandet i kampen mellem lyse og mørke kræfter.

Kreativt samspil
En mandag aften i oktober holder Snejbjerg foredrag for en flok entusiastiske tegneseriefans på Nørrebro Bibliotek, hvor også originaltegningerne fra Lysbrigaden udstilles. Det handler om arbejdet med serien, men også om hvordan den 41-årige tegner, der bor og arbejder i Danmark, har gjort karriere i USA.
Han fortæller, hvordan han altid har læst tegneserier og tidligt begyndte at tegne selv. Det var i 1980’erne, et godt tidspunkt at læse tegneserier, fordi de danske tegneserieforlag kunne trække på et stort forråd af især franske tegneserier, som ikke var blevet udgivet herhjemme før.
Selv var Snejbjerg dog mest optaget af amerikanske serier, og han nævner Will Eisner og Richard Corben som to af forbillederne. Han lavede forskellige småserier og fik i 1990 sin professionelle debut med det 200 sider lange scifi-eventyr Hypernauten, der også indbragte ham den første lønningscheck. Lidt af en åbenbaring for den unge Snejbjerg.
»Det var ikke gået op for mig, at man kunne leve af at lave tegneserier,« siger han.
Hypernauten resulterede i, at Snejbjerg sammen med en anden kommende stjerne, Teddy Kristiansen, fik lov til at tegne en ny Tarzan-serie. Den overlevede ikke længe, men blev trykt i USA, og de to unge tegnere kunne bruge den som visitkort, da de deltog i den vigtige tegneseriefestival i San Diego. Her havde de begge, med Snejbjergs ord, »et vist held med at skaffe arbejde.«
Siden dengang har Peter Snejbjerg hovedsageligt været tegner på forskellige amerikanske serier, og han er i dag i stald hos et af de førende tegneserieforlag, DC, der blandt andet udgiver Superman og Batman.
Han forklarer, at han har indset, at forfatteren Peter Snejbjerg aldrig vil kunne holde trit med tegneren Peter Snejbjerg, hvilket er grunden til, at han hovedsageligt tegner andres historier. Hvis der er valgmuligheder, går han efter det projekt, som ser mest interessant ud, men, som han siger, »man ved jo ikke rigtig, hvad det er, før man prøver det.«
»Lysbrigaden var interessant, fordi det gav mig mulighed for at lave et stort projekt, som potentielt kunne nå ud til et stort publikum, fordi det blev udgivet af DC, var i farver og kom i et lækkert format.«
Det tog ham halvandet år at færdiggøre den ambitiøse tegneserie, der er på godt 200 sider og blev udgivet som en miniserie i USA. Historien er skrevet af forfatteren Peter J. Tomasi, og Snejbjerg fortæller, hvordan værket i høj grad er blevet til i et kreativt samspil mellem forfatter og tegner.
Derfor har den også været sjovere at lave end nogle af de månedlige superhelteserier, han også har været involveret i, og hvor man skal tegne en side om dagen og holde sig indenfor meget faste rammer.
»Der er mere Peter Snejbjerg i Lysbrigaden end i de andre ting, jeg har lavet derovre,« siger han.
»Det er ikke en speciel tegneseriehistorie. Der er lidt mere på spil.«

Ens egen uformåen
Et par dage senere tager Peter Snejbjerg imod på tegnestuen Gimle, et kontorfællesskab for tegneserieskabere, hvor han har siddet i 10 år, og hvor kolleger som Ole Comoll Christensen, Frank Madsen, Ingo Milton og Sussi Bech også holder til.
Snejbjerg fortæller, at det, der fascinerer ham ved tegneseriemediet, er, at det er det eneste visuelle medie, som kan laves og styres 100 procent af én mand.
»Jeg er både instruktør, lysmand, scriptgirl og den, der laver kaffen. Jeg er hele produktionsholdet.«
Da snakken falder på det at finde en personlig tegnestil, siger Snejbjerg, at han altid har anset sin egen stil for at være summen af en uformåenhed.
»Jeg forsøger at tegne tingene, som de ser ud i virkeligheden, og enhver stil, jeg har, opstår, når jeg når grænsen for, hvad jeg er i stand til at tegne. Det er aldrig noget, jeg har bekymret mig om, for jeg betragter mig ikke som en tegner, der lever af sin stil. I en overskudssituation kan jeg godt finde på at lave et par eksperimenter, men i det daglige, når the heat is on, og man bare arbejder, så falder tingene som regel bare på plads, som de falder på plads.«

*En udstilling af originaltegninger fra Lysbrigaden kan fra på lørdag opleves på den nystartede tegneseriefestival Komiks.dk. Mere på www.komiks.dk

*www.snejbjerg.com

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu