Læsetid: 4 min.

Inde fra det amerikanske paradoks

En kultur baseret på et stærkt marked er en kultur baseret på et konstant fornyet hukommelsestab, siger DJ Spooky om Amerika
3. november 2004

Interview
Valget er overstået, og tilbage stårnu kun spørgsmålet om, hvad amerikanerne tænkte. Paul D. Miller, a.k.a. DJ Spooky, er hiphop-producer fra New York. Han opererer midt inde i den amerikanske kultur, som er referenceramme for det meste af verden, samtidig med at den i hjemlandet har produceret massiv støtte til George W. Bush – en mand, som det meste af verden mildest talt helst ville undvære. Som garvet remixer og kunstner kender DJ Spooky sin kulturs koder indefra og klipper dem konstant om til eget brug. Information bad ham forklare den amerikanske kulturs paradoks.
»Amerikanske medier er langt mere subtile og sære, end det nogensinde lykkedes sovjetisk propaganda at blive. Vi bliver dresseret af medierne på en måde, som er så total. Hele protestbevægelsen mod krigen kom stort set ikke i fjernsynet her. Medierne bortcensurerede den fra virkeligheden. Mine værker handler om fortolkning, fordi vi lever i repræsenterede virkeligheder, og alt for mange helst bare vil læne sig tilbage og trykke play.«
– Det lyder som en sammensværgelse?
»Jeg vil ikke kalde det en sammensværgelse; sådan er det bare. Selv internettet fragter hurtigt én ind ad de samme mainstreamkanaler. Folk ser fjernsyn og googler af samme grund: Det virker nemmest og mest vidtrækkende. Men det er det ikke. Vi lever helt klart i en postmoderne virkelighed. De fleste amerikanere er dybt uoplyste, for medierne handler om sport og vejrudsigten og reality-tv, og regeringen har brug for deres passivitet: USA er grundlagt på ideen om det konstant fornyede hukommelsestab. På oprettelsen af markeder af passive forbrugere, som konstant har brug for at få deres identitet forynget. Dét er ikke en konspiration, det er bare et godt marked.«
DJ Spooky har udgivet musik i samarbejde med hiphoplegender som Kool Keith og Killah Priest fra Wu-Tang Clan, og med avantgardefolk fra Sonic Youth, Yoko Ono og Ryuichi Sakamoto til Iannis Xenakis – han har ugenert indblandet avantgardeteori i sine bidrag til populærkulturen. Hans filmiske remix af D.W. Griffiths legendariske, racistiske 1915-mesterværk, Birth of a Nation, vises på de europæiske festivaler i efteråret, og MIT Press har netop udgivet hans bog Rhythm Science, en Deleuze-inspireret blanding af selvbiografi, teori og musikfilosofi.
I USA eksisterer der et komplet ’alternativt’ netværk af medier og kunst, som ikke deltager i den stærkt styrede mainstream, men gør den til genstand for konstant efterforskning og kritik. DJ Spooky hører til på den ’alternative’ kunstscene, men i popkulturen er der kort vej mellem avantgarde og MTV, hvor han blandt andet har huseret med poeten Saul Williams. Sidste år producerede DJ Spooky en antikrigs-cd, der blev uddelt gratis med det reklamekritiske magasin Adbusters. Musik af Public Enemy, Negativland og Sun Ra Arkestra deltog i Spookys remix, der også inkluderede Allen Ginsbergs gamle antikrigs-kvad ’End the Vietnam War’.

Kulturel økologi
»Kunst handler ikke længere om at opfinde noget uhørt, men om at lege med forandringer og undersøge hvad der gør, at folk kan leve og ånde i et bestemt miljø. Ved at vise dem uoverensstemmelserne kan man få dem til at stille spørgsmål. Som William Gibson skriver: ’Fremtiden er allerede kommet – den er bare ujævnt fordelt’. Min musik handler om kulturel entropi (Ordenssammenbrud, red.), det er hiphop for folk, som har håb for fremtiden. Hiphop har altid været et sted, hvor folk har prøvet at lave deres egne definitioner. Det handler om økologi: Om at genbruge elementer af sin omverden og dermed skabe fornyelse og tilføre nye, åbne sammenhænge. Jeg er konstant på jagt efter det midlertidige i en kultur, hvor alle søger struktur, sikkerhed og bekvemmelighed. Det handler om en accept af, at vi er flygtige, for accepterer man det, kan man også genindføre hukommelsen i den her glemselsramte virkelighed. Sampling snyder folks hjerner: De hører en gammel sang i en ny kontekst og kan ikke kende den igen. I mit remix af ’Birth of a Nation’, en amerikansk klassiker, som blev brugt som kampagnefilm af Ku Klux Klan helt op i tresserne, har jeg simpelthen bragt ting frem til overfladen, som allerede lå der.«
– Hvordan vil du forklare sammenstødet mellem USA som hjemsted for kunstnerisk nytænkning og USA som hjemsted for propaganda og hukommelsestab?
»USA i dag kan sammenlignes med Weimar-republikken, som indeholdt en fremvoksende fascisme, samtidig med at den globalt set fremstod som et barometer for frihed. Og kunstnerne ikke var gode nok til at bringe denne selvmodsigelse frem og skabe opmærksomhed om, hvad regeringen havde gang i. Kunstnere skal holde et spejl op mod samfundet og vise, hvad der foregår. I et samfund som vores bliver kunsten nødt til at blive politisk, fordi højrefløjen bruger især religion til at skabe et totalt kulturelt miljø, hvor de får det til at se uundgåeligt ud, at hele landet burde være højreorienteret. De har konstrueret en tegneserievirkelighed med todimensionelle helte og skurke og konstant krigstilstand. Og alt det er selvfølgelig propaganda, men det er det op til kunsten og den progressive kultur at gøre klart. At kunsten ikke står uden for samfundet, men skaber det.«
– Er der en stærk modstandskultur i USA?
»Nej. Vi befinder os et et næsten totalitært miljø. Folk ved ikke engang rigtigt, om det er godt eller dårligt længere. Forbrugskulturen har hensat dem i en tilstand, hvor de ikke længere stiller spørgsmål. Vidste du, at Bush bad os om at gå ud og shoppe efter 9/11? For at hjælpe økonomien. Politikken betinger os til en paradoksal tilstand af stilstand og hukommelsestab, en permanent glemsel. DJ’ing handler om at få folk til at huske at der findes andre historier og andre måder at tænke på.«

*www.djspooky.com
*www.rhythmscience.com

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu