Læsetid: 3 min.

Kommunerne: Folkeskolen skal ledes af en direktør

Formanden for KL’ Børne- og kulturudvalg vil have professionelle skoleledere. Ledernes fagforening kalder det ’kættersk’ og ganske unødvendigt
25. november 2004

Det skal være slut med at skaffe skoleledere fra lærerværelset. I hvert fald hvis det står til formanden for KL’s Børne- og kulturudvalg, Bjørn Dahl (V). Han mener, at tiden er løbet fra lærernes monopol på jobbet som folkeskoleleder, og at en slags administrerende direktør er løsningen, hvis skolerne skal have succes.
»Der er behov for en form for virksomhedsledelse, og her bør folk fra både det offentlige og det private system kunne komme i betragtning. Lærerne skal naturligvis kunne søge disse stillinger, men de skal besættes af den bedst kvalificerede,« siger han.
Hvorvidt jobbet i så fald vil tilfalde en lærer er dog tvivlsomt. Bjørn Dahl forestiller sig nemlig, at den overordnede ledelse skal forestås af en form for administrerende direktør med forstand på virksomhedsudvikling og personaleledelse.
Han understreger dog, at skolerne fortsat vil have brug for en pædagogisk ledelse, som sagtens kan varetages af en lærer.

Lederforening takker nej
Bjørn Dahl mener, at der er flere gode grunde til, at chefen ikke nødvendigvis skal findes blandt medarbejderne på lærerværelset. For det første kan det være vanskeligt pludselig at skulle lede og fordele arbejdet blandt sine tidligere kolleger. Men også nye og anderledes krav til de faglige kvalifikationer kan tale for, at den øverst ansvarlige måske snarere skal hentes fra erhvervslivet.
»I dag er der nogle krav om f.eks. medarbejdersamtaler og virksomhedsplanlægning, som vi ikke kendte til for 20 år siden. Ved at sætte en direktør for bordenden ville man desuden sikre, at den pædagogiske leder kunne bruge sin tid på netop det pædagogiske,« siger Bjørn Dahl, der dog er bevidst om, at systemet ikke kan gennemføres på helt små skoler.

Hovedrysten
Lederforeningen i Danmarks Lærerforening har omkring 3000 medlemmer, og her bliver KL’s udmelding modtaget med hovedrysten. Formand Jens Færk pointerer, at man rundt om på landets skoler allerede er begyndt at ansætte administrativt personale i form af lærere eller opkvalificeret HK-personale, men at fratage lærerne den overordnede ledelse er ’kættersk’, mener han.
»Det er utrolig vigtigt, at man fastholder, at den øverste ledelse har en pædagogisk baggrund. Skolen er en uddannelsesinstitution, og at ansætte en administrerende direktør er at skyde over målet og ganske unødvendigt« siger Jens Færk.
Han mener desuden, at det ville bane vejen for en række stridigheder mellem de økonomiske og de pædagogiske hensyn.
»Hvis den øverste leder ikke har en pædagogisk indgang, så er vi ude, hvor vi ikke kan bunde,« siger Jens Færk.
Det synspunkt bakkes op af lektor ved Institut for pædagogisk antropologi på DPU, Lejf Moos. Han understreger, at skoleledere står i spidsen for en kulturinstitution.
»Jeg mener ikke, at man kan lede en skole professionelt uden at have en pædagogisk baggrund,« siger han.

Intet krav om profit
I denne uge viste en forskningsrapport fra Undervisningsministeriet, at en stærk ledelse er en af ingredienserne i en god skole. Der findes ingen formelle krav til skoleledernes uddannelse, men flere og flere benytter sig af tilbuddet om en diplomuddannelse. Selv om Lejf Moos bakker op om skoleeledernes vilje til at efteruddanne sig, så beklager han, at der ikke længere eksisterer en særlig diplomuddannelse rettet mod skoleledere.
For tre år siden blev den på anbefaling fra en nedsat arbejdsgruppe erstattet med en diplomuddannelse, der retter sig mod alle slags mellemledere.
»Det var efter min mening en fejl. Man kan ikke lave den samme uddannelse for en mellemleder i en produktionsvirksomhed og på en skole. Førstnævnte skal stræbe mod profit, mens skolelederne skal stå i spidsen for en institution, som skal demokratisk danne næste generation,« siger han.
På CVU København og Nordsjælland, der udbyder diplomuddannelsen, afviser rektor, Chresten Kruchov, at ledernes muligheder for efteruddannelse er forringet. Han understreger, at uddannelsen rummer særlige tilbud til skoleledere blandt andet i form af undervisning i pædagogisk ledelse.
»Vi kører en del hold, som er bestilt af kommuner, der satser stærkt på at efteruddanne ledere i den pædagogiske sektor,« siger Chresten Kruchov.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu