Læsetid: 3 min.

Kortere sagt

1. november 2004


Kras klavertrio
*Den 29-årige pianist Jakob Anderskov sætter endnu en markant streg under sine evner som kreativt improviserende pianist. On The loose er den tredje trioplade, han udsender med Anders Mogensen (trommer) og amerikanske Michael Formanek (bas), og den er næsten lige så stærk i udtrykket som forgængeren, Even Worse (2003), der var et af det forgangne års ypperste danske jazztrioplader.
Musikken ruller sig ud med en åben, livslystig energi, og Anderskov formulerer sig med en selvfølgelig, moden indlevelse også i de mest abstrakte passager. Med ren akustisk instrumentation har trioen snablen nede i jazzklavertraditionen, og dog befinder musikken sig langt fra alfarvej. Det er stærk, kras og personlig musik, der på én gang forekommer umiddelbar og samtidig kun åbner sig ved aktiv lytning. Et stykke bærer titlen »What Roots?«. Man kan vælge at anskue det som Anderskovs ironiske kommentar til jazzens efterhånden mangetydige ’traditioner’, dens historiske og især nutidige karakter af bastardzone med et mylder af indfaldsveje. Pointen er den genreåbenhed og frihed, hvormed han og andre fra hans generation udvikler musik. På pladen folder sammenspillet sig ud rundt om og kommenterende en mere eller mindre defineret puls eller et tematisk forlæg. Det kan opleves diffust og alligevel stærkt og indtrængende, især når Anderskovs spil har sin særlig syngende karakter.cmh

Jacob Anderskov Trio: On The Loose (ILK/Scraggly 007)

Arbejderjazz
*Hvad har bebop med smældende faner og dansk arbejderliv at gøre? Historisk set ingenting, men det har ikke forhindret trompetisten Thomas Fryland i at give sig i lag med en bestillingsopgave fra LO: at omplante nogle af den gamle arbejderkulturs sange til jazzens univers. Og på en måde passer kombinationen af arbejdersange og bebop måske alligevel godt sammen, eftersom der er et element af anakronisme over begge udtryksformer.
Fryland har taget opgaven seriøst og arrangeret og omarbejdet 12 sange efter alle bebopkunstens regler og tætlagte harmoniske principper. Det klinger flot og swinger godt, og ikke mindst Fryland selv samt Simon Thorsen på tenorsax og Rasmus Ehlers på klaver gør gode solistiske figurer, alt imens man genkender sange som »Danmark for folket«, »Hvem sidder der bag skærmen«, »Når jeg ser et rødt flag smælde«, »Solen er så rød mor« og »Sangen om Larsen«. Men et stykke inde på pladen bliver man klar over, at arrangementerne også er overraskende enslydende. Og med mindre man eksklusivt lever og ånder for stilen, bliver det det alt sammen for entydigt og hermetisk i længden.cmh

Thomas Fryland Sekstet: Arbejdersange – Metamorfoser vol. 2 (Sweet Silence)

Afrojazz med mådehold
*En lille, opløftende nyhed fra tenorsaxofonisten og orkesterlederen Katrine Suwalski, der i en årrække har dyrket såkaldt etnisk jazz med afrikansk påvirkning. Det gør hun også her med sin gruppe, Another World, på sin måske bedste plade til dato.
Suwalskis kompositioner er imødekommende og velfungerende. I lydbilledet er percussionisten Ayi Solomon med til at krydre rytmen med sine skind, krukker og klokker, og Mads Hyhne gør sig bemærket på basun. Man fornemmer generelt en vis tilbageholdenhed, et vist mådehold i Suwalskis musik og hendes eget spil. Man kan se dette som et udtryk for hendes afklarede forhold til musik, hendes flair for eftertænksomhed som udfoldet i den lyriske »Natten«, hvor Jens Skou Olsen stryger kontrabassen med bue på smukkeste vis. Men man kan også se det som et savn af nogle kraftudfoldelser, der kunne sætte pladens musik skarpere i perspektiv. Selv om det er lige ved at slå gnister i den kollektivt kaglende afslutning på »Adowa 2«, forbliver Rainbow Blues lidt for nydelig og egal en helhed. cmh

Katrine Suwalski Another World: Rainbow Blues (Cope Records)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her