Læsetid: 3 min.

Kunst kan man ikke konkurrere på

Tiden er den sande kvalitetsbedømmer, og nok så mange priser kan ikke kanonisere et kunstværk, mener Kirsten Thorup, der i går vandt BG Banks Litteraturpris
15. november 2004

Prisvinder
»Det er jo noget specielt at konkurrere på kunst.«
Kirsten Thorup stopper op i sin ordstrøm og tøver et kort øjeblik. For få øjeblikke siden stod den populære forfatterinde på scenen i Radiohusets Koncertsal og fik overrakt BG Banks Litteraturpris på 300.000 kroner for romanen Ingenmandsland. I konkurrence med Dorrit Willumsens Bruden fra Gent og Katrine Marie Guldagers København, valgte et flertal af de 25.000 danskere, der deltog i afstemningen, hendes roman som den bedste.
»Principielt kan man ikke konkurrere på kunst. Ethvert kunstværk er sig selv og dermed hævet over andre kunstværker, og bøger, der har kvalitet, kan ikke konkurrere. Der findes jo aldrig en absolut retfærdighed,« siger Kirsten Thorup.
Retfærdighed eller ej, mange tusind danskere pegede på den 62-årige forfatter som netop deres yndling. På Ingenmandsland, der skildrer alderdommens forfald i skikkelse af den 94-årige Carl Sørensen, som nedsunket i afasien sidder på et plejehjem, mens den sidste rest af liv siver ud af ham.
»En rå og hudløs skildring,« skrev Informations Erik Skyum-Nielsen om romanen, som fik stående ovationer fra kritikerne på linje med dem, Kirsten Thorup modtog i går fra publikum i en halvfyldt koncertsal.
Men betyder det noget for en af de mest prisbelønnede nulevende, danske forfattere og modtager af mere end 20 hædersbevisninger siden debuten i 1967, at få endnu en pris? Boghandlernes Gyldne Laurbær, Kritikerprisen og i 2000 Det Danske Akademis Store Pris, som indtil sidste år, da BG Bank lancerede deres litteraturpris, var Danmarks største litterære pris målt i kroner og ører, er det blevet til. Jo, det betyder noget forsikrer Kirsten Thorup.
»Man bliver meget glad og overrasket, for det er jo ikke noget, man forventer,« siger hun og virker, som mener hun det oprigtigt.
At det er tusindvis af læsere og ikke en håndfuld kritikere eller akademikere, der har givet hende bank-prisen, adskiller den fra andre priser.
»Læserne er jo ens partner, og det med en afstemning er noget meget specielt. Den kommer ud i et stort felt, hvor alt kan ske. Og så så lang tid i forvejen, hvor man blot går og venter.«
– Får en bog et længere liv af at få en pris?
»Her og nu gør det noget for en bog. Det øger interessen for bogen, og den sælger mere, folk bliver nysgerrige og vil læse den. På længere sigt har priser dog ikke nogen betydning, og kun tiden kan vise, om en bog holder. Tiden sorterer bøger fra.«

Kunstens uafhængighed
Det er andet år, at BG Bank har uddelt en litteraturpris. I år sponsorerede de også Debutantprisen, som blev uddelt i fredags (og gik til Kristian Ditlev Jensen), og banken med det rød-gule logo har i løbet af de seneste par år kastet adskillige millioner efter litteraturen.
Litteraturen har nogle værdier, som BG Bank deler, har ræsonnementet lydt fra banken, og derfor var det et oplagt område at sposorere.
Men et sponsorat og ikke ren mæcen-virksomhed er det, understreger banken, og det satte nogle tanker i gang om kunstens uafhængighed af politiske og økonomiske interesser hos Kirsten Thorup, da hun for nogle måneder siden fik at vide, at hun var en af de tre nominerede prisen.
I sin korte takketale ved prisoverrækkelsen understregede hun vigtigheden af, at kunsten bevarer sin uafhængighed.
»Det er blevet mere almindeligt, at private virksomheder går ind og sponsorerer kunsten, og derfor er det for mig pludselig blevet aktuelt at tale om kunstens uafhængighed. Jeg er ikke bekymret for udviklingen, men det er en udfordring for kunsten. For hvor går grænsen? Og hvad stiller man op som kunstner?«
Hun havde ikke overvejet at sige fra, da hun blev nomineret til BG Bank-prisen, så hvor går hendes grænse så?
»Det har jeg ikke gjort op med mig selv. Det ved man først i det konkrete tilfælde.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her