Læsetid: 3 min.

Kvinden i grænselandet

En varieret samling sange med forbilledlig brug af Radioens Underholdningsorkester gør Caroline Hendersons nye udgivelse i et jazzpræget grænseland til en rig oplevelse
1. november 2004

Ny cd
Forhåbningerne til Caroline Henderson som nybestaltet jazzsangerinde var ikke just i top hos undertegnede efter overværelse af hendes – korte, skal det siges – optræden ved jazzens Danish Music Awards tidligere på året. Jo, hun havde scenetække og en brusende kjole på, men magien var svær at finde. Hendes tilstedeværelse ved den lejlighed skyldtes i øvrigt den fortjente opmærksomhed, hendes plade, Don’t Explain (2003), gav anledning til i de danske medier og jazzlyttende miljøer. Undertegnedes skepsis føles dog mærkelig fjern og irrelevant nu, hvor Made In Europe er på gaden og ganske eftertrykkeligt slår fast, at Caroline Henderson har både personligheden i behold og adskillige nye overraskelser at byde på.

Overraskende sange
De basale musikalske kvaliteter er igen til stede i hendes sangforedrag og tætte samarbejde med fremragende musikere som Jesper Nordenström (klaver, orgel m.m.), Kresten Osgood (trommer) og Anders Christensen (bas) foruden en lille række gæstemusikere, der alle udfylder deres roller med finesse bl.a. Ned Firm på tenorsaxofon, Paulo Russo på bandoneón og Marilyn Mazur på perkussion.
Det afgørende nye er samarbejdet med Radioens Underholdningsorkester. Det er blevet overraskende vellykket, eftersom strygerne i pianisten og arrangøren Butch Lacys formgivning ikke får lov at sovse musikken til med hverken klæg romantik eller pompøse diva-gebærder. Snarere er strygerne benyttet til at udvide og intensivere klangfarverne og de emotionelle kvaliteter – lette som dystre – i musikken. I flere tilfælde høres de slet ikke, eller de er anvendt sparsomt som på bluesnummeret »Mother Earth«, hvor strygerne først hen imod slutningen vokser ud af sangens vibrerende indre som en mørk grundtone.

Feministisk slam poetry
Ellers præges pladen af en musikalsk variationsrigdom og et overraskende valg af sange. Helt vidunderlig er »Monday Date«, der lyder som et hengemt sanghit fra 1960’erne, men som viser sig at være en forbløffende nytolkning af Earl Hines’ traditionelle jazznummer, oprindeligt indspillet af Louis Armstrong med sine Hot Five i 1928! Sammenligner man med den oprindelige version, er den næppe til at kende igen – og dog er det den samme lille, slidstærke melodi, der er blevet til et af pladens fineste indslag i en simpel og rørende smuk fortolkning. Titelnummeret, »Made In Europe«, der udgjorde det store hit på Cinemataztic (1995), er nyrenoveret i Butch Lacys smukt orkestrerede arrangement, hvor strygerne er den bærende kraft. I øvrigt med en sublim harmonisk progression i slutningen ned til en storslået slutakkord. Og så rummer pladen en markant anderledes version af James Browns soul-ballade, »It’s A Man’s World«, der har fået en drejning i kvindelig retning. Omkvædet er blevet vendt til et spørgsmål – »Is This A Man’s World?« – i et simrende, modalt jazzunivers med en feministisk og sprudlende voldsom digtrecitation af den jamaicansk-amerikanske slam poetry-udøver, Staceyann Chin.
Efter dén omgang opleves den blidt drømmende version af Grateful Dead-nummeret »To Lay Me Down« som den helt rigtige og forløsende afslutning. Den lille svenske vise, »Om Natten«, der reelt afrunder pladen, forekommer derfor som et vedhæng uden nødvendighed.
Made In Europe er den anden plade af, hvad der efter sigende skal ende med en slags jazztrilogi. Om Caroline Henderson derefter vil skifte spor på ny, sådan som hun har gjort det flere gange i sin karriere fra rocktøs med Ray Dee Oh til selvbestaltet, cinemataztisk popsangerinde til discodronning ved navn Dolores, må tiden vise. Men hun synes at have fundet frem til og genopfundet sig selv i et jazzpræget grænseland med uanede muligheder.

*Caroline Henderson: Made In Europe (Stunt Records) Udkommer i dag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her