Læsetid: 3 min.

Overblik

26. november 2004


Alexander
*Man kan sige meget om Oliver Stones film, men kedelige har de aldrig været. Derfor er det også en mærkværdig oplevelse at se den amerikanske instruktørs seneste film, det tre timer lange, historiske drama Alexander, for det er nemlig decideret kedeligt og helt blottet for den visuelle dynamik, der ellers løfter Stones øvrige film. Titlens Alexander er den unge, makedonske konge med tilnavnet ’den store’, der år ca. 300 før vor tidsregning og i en alder af blot 25 år havde underlagt sig det meste af den dengang kendte verden. Han var godt på vej til også at indtage det fjerne Østen, da modstand i egne rækker gjorde det umuligt for ham at fortsætte, og snart efter døde han.
Det besynderlige er, at Stone, der om noget er en instruktør med rod i den tid, han lever i, har valgt at fortælle den dramatiske og kulørte historie om Alexander, som var det en sæbeopera – en stor, dyr og svulstig en af slagsen og fuld af den slags utroværdig, corny dialog og ufrivilligt komiske situationer, man forventer sig fra en billig, hurtigt produceret tv-serie om almindelige mennesker med ondt i livet. Det hjælper heller ikke, at det er Vangelis, der har lavet filmens forfærdelige synthesizermusik, der ville have passet til en scifi-film som Blade Runner – som Vangelis også lavede musik til – men som er helt ved siden af i en historisk sammenhæng som denne.
Det er irske Colin Farrell, der spiller Alexander, og det gør han uden den indre glød, som har gjort de fleste andre af hans roller interessante at se på. I stedet fremstiller han – og Stone – Alexander som en viljestærk, men også forvirret og lidt anonym person, der bruger sin betydelige magt i et futilt forsøg på at gøre verden til et bedre sted at leve.
Skuespillernes accenter er et helt kapitel for sig og en kilde til konstant irritation. Farrell og amerikanske Val Kilmer, der ikke er særlig overbevisende i rollen som Alexanders far, taler med irsk accent, mens Angelina Jolie, der overspiller som den unge konges mor, har en ubestemmelig, mellemøstlig accent. Man føler sig hensat til 50’erne og 60’erne, hvor alle amerikanske storfilm blev indspillet i et sprogmæssigt ingenmandsland, og man må konstatere, at der intet frisk eller originalt er at hente i denne mislykkede film. CMC

Alexander. Instruktion: Oliver Stone. Manuskript: Oliver Stone, Christopher Kyle og Laeta Kalogridis. Tysk/amerikansk (Imperial i København og en lang række biografer i resten af landet)

De-Lovely
*Komponisten Cole Porter var i første halvdel af det 20. århundrede manden bag en lang række vittige evergreens, blandt andet den smukke »Night and Day«, den friske »Let’s Misbehave« og den festlige »Anything Goes«, og det er hans liv, Irwin Winkler skildrer i udstyrsstykket De-Lovely. Kevin Kline spiller Porter, der som gammel mand og på tærsklen til døden ser tilbage på sit lange liv. Han bliver placeret foran en lille scene, hvor personer og hændelser vækkes til live og bringer både ham og publikum tilbage i tiden. Det er denne spøjse, men klodsede rammefortælling, der er De-Lovelys store svaghed, og som underminerer handlingens mere interessante øjeblikke.
Omvendt kan man sige, at hvor Michael Curtiz’ Cole Porter-film, Night and Day (1946), der havde Cary Grant i hovedrollen, var et overfladisk og letløbende kig på komponistens liv, så har De-Lovely trods alt mere at byde på, og Winkler gør f.eks. meget ud af at skildre Porters homoseksualitet og det komplicerede forhold til kvinden Linda (Ashley Judd), der var hans muse, og som han af hovedsageligt fornuftsmæssige grunde giftede sig med.
Selv om Kline og Judd leverer gode præstationer, så er det dog primært Cole Porters sange, som holder skuden flydende. Det er altid en fornøjelse at høre hans musik, der i filmen fortolkes af populære skikkelser som Alanis Morissette, Elvis Costello, Diana Krall, Robbie Williams og Natalie Cole, og keder man sig, kan man altid bruge tiden på at spotte de mange gæstestjerner. CMC

De-Lovely. Instruktion: Irwin Winkler. Manuskript: Jay Cocks. Amerikansk (Palladium, København, Palads, Århus og BioCity, Aalborg)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu