Læsetid: 2 min.

OVERBLIK - KULTUR

25. november 2004


Reality-tv skal sælge Israel
*Et nyt israelsk reality-show, der har til hensigt at forbedre Israels internationale image, får premiere i denne uge. Konceptet er, at 14 unge israelere, heriblandt en fra en bosætterfamilie, etiopisk-jødiske emigranter samt stærkt troende israelere, skal dyste om, hvem der repræsenterer landet bedst. De deltagende, der kan vinde et fuldt betalt et-års ophold i New York som medie-medarbejder og talsperson for den amerikansk baserede gruppe Israel At Heart, skal bevise deres værd ved forskellige opgaver rundt omkring i verden. Blandt andet skal de føre Israels sag ved et foredrag på Cambridge University, sælge feriebilletter til Israel til forbipasserende på Champs Elysee i Paris samt lave en reklame om glæderne ved Israel til MTV. Ideen med at udstationere velartikulerede israelere rundt om i verden stammer fra Israel At Heart, hvis talsmand, den amerikanske forretningsmand Joey Low, iværksatte initiativet, da han for tre år siden så en repræsentant for Israels regering gøre et dårligt indtryk på amerikansk fjernsyn. Lows kritik af de officielle repræsentanters evner har indtil videre bragt ham på kant med det israelske udenrigsministerium, der kalder hans udtalelser for skammelige, skriver BBC News. mla

Ny teknik afslører kunst-snyd
*En ny digital teknik løser kunsthistoriens største stridsspørgsmål og har indtil videre påvist, at Pietro Peruginos mesterværk Madonna med barn fra omkring 1.500 er skabt i samarbejde mellem kunstneren selv og tre andre malere, der formodentligt var hans elever heriblandt maleren Raphael, skriver NewScientist.com.
Maleriet undersøges af et computerprogram, hvor kunstnerens egenart afsløres i tredimensionelle, statistiske mønstre, såsom trykket, længden og retningen af penselstrøgene. Ifølge Hany Farid fra Dartmouth College i New Hampshire vil den nye teknologi være et værdifuldt supplement til kunsthistorikernes faglige ekspertise: mla

Satirisk kærestejagt
*P3 tæller ned til juleaften med en satirisk julekalender om den unge Kasper, der går på kærestejagt i internettes datingjungle, da hans luksushippie af en mor ikke orker at holde jul alene med Kasper endnu et år. Under det brugernavnen Kasper2412 møder den efter sigende »bundreelle Kasper« mere tvivlsomme kvindelige netdatere som partytøzen 27 og robust festryger samt personer, der enten siger meget – eller meget lidt i telefonen. Hvorvidt det bliver en god jul og Kasper får den kæreste, han ønsker sig i julegave, kan lytterne følge med i på hverdage fra den 1. december kl. 7.50 og 16.45. I hovedrollen som den er Laus Høybye – tidligere kendt som Krumme. mla

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her