Læsetid: 2 min.

Rtchyhhhh, hrritchhhhh, rhchht

Forfatteren standser ordene og vælger at tælle ærter… Og både Jelinek og Walser bliver sanselige i Lone Stars KUA-tolkning
1. november 2004

Performance
Kostumet rummer essensen: Digtningens gudinde skrider tilfreds afsted i en lang, lys balkjole med hundreder af papirer klistret på skørtet – omhyggelige ark med småbitte, sirlige bogstaver, der både vender opad mod lyset og knirker hen ad gulvet… Men denne verbale haute couture vender snart tilbage til en skånselsløs afvisning: Ordene flåes af med ærgerlige ’rtchychhhh’, ’hrritchhhhh’, ’rhchht’…
Netop ordets skabelse og ophør dyrker den nobelpriste, østrigske forfatter Elfriede Jelinek (f. 1946) i dramaet ’Øjeblik, bliv stående!’. Stykket er en fascinationsskildring af den schweiziske forfatter Robert Walser (1878-1956), der midt i sit forfatterliv standsede sin ordstrøm og lod sig indlægge på et psykiatrisk hospital, syg eller ej, hvor han blev til sin død 27 år efter. (Claus Beck-Nielsen (1963-2001) har imponerende gendigtet stykket til et dansk i præcis balance mellem det højtravende og det mundrette.)
Lone Star Productions, alias instruktøren Petra Berg Holbek og scenografen Sigrid Bennike, har omskabt Jelineks eksistentielle hyldestdrama til en performance-vandring på det gamle universitet på Amager. KUA’s uintellektuelle betongange rummer i forvejen associationer til både asyl og ambitionssammenbrud, så stedet er velvalgt. Og takket være Michael Breiners vorherreagtige lyskontrol af klasselokalerne og Martin Vognesens beåndede lyddesign – aldrig har det suset så vildt og pikant i disse 70’er-haller! – så lykkes det at videregive en virkelighedsnær sansningstolkning af kunstneren, der må standse sine egne tanker og tælle ærter i stedet for.
Lone Star skaber bogstaveligt talt eksistentialisme-teater om et forfatterskab – med en forfatter mast inde i et skab… Dermed lægger forestillingen sig op af andre biografiske nydyrkelser som f.eks. Hotel Pro Formas sansemættede ’Theremin‘ i Radiohuset og Martin Tulinius’ tankeeksplosive Kafka-forestilling ’K’ på Kaleidoskop.

Baglæns overskæg
Jakkesæt, sorte sko, overskæg… Walser splittes op i fire postulat-maskuline kloner mod en enkelt Jelinek-kvinde i cottoncoat. Kristofer Krarup, Vera Maeder, Daniel Norback, Seimi Nørregaard og Mette Aakjær underlægger sig loyalt performance-genrens særlige ensemble-anonymitet med krydsordsfanatisme og kampkunst og knægakkene knæ, mens smukke statister kimono’er sig baglæns i klipklap-koreografier.
En julemorgen vandrer Walser ud i sneen for altid. Og netop denne dødsscene løfter forestillingen til et arkitektonisk mirakel, fordi performerne afslører en vinkel af KUA, der viser sig at rumme skønhed…
Dette dramaturgiske kneb minder om, at transformation er noget, der sker inde i mennesket. Ofte inde i ordene. Men at en smutvej til eksistentiel erkendelse kan ligge i synet. Også i synet af et kostume med ord.

*’Øjeblik, bliv stående!’ af Elfriede Jelinek (er nicht als er zu, mit Robert Walser), 1998. Oversættelse: Claus Beck-Nielsen (1963-2001). Instruktion: Petra Berg Holbek. Scenografi: Sigrid Bennike. Lysdesign: Michael Breiner. Lyddesign: Martin Vognsen. Dias: Mikal Bing. Dramaturgi: Christine Fenz. Lone Star Productions på Gamle KUA, Njalsgade 80, trappe 9, 1. Til 13. nov.
www.lone-star.dk

*Foredrag før forestillingen kl. 18.30, Det nye KUA, 23.0.50:
I aften: Mary A. Petersen og Erik Granly Jensen
I morgen: Kim Skjoldager-Nielsen
Onsdag: Alice Theilgaard

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her