Læsetid: 4 min.

Slikindustrien er oppe på lakridserne

Danskernes slikforbrug sætter rekord: På et år gnaver vi os gennem mere end 80 millioner kilo slik, og danske børn er europamestre i slikspisning. Skal der være advarsler på slikposerne, eller er det forældrenes ansvar?
2. november 2004

Børn er fede
Danskernes slik- og chokoladeforbrug vokser støt: Ifølge de seneste tal fra Chokolade- og Konfektureindustrien vil danskernes samlede slikforbrug i 2004 blive større end både sidste og forrige år, det vil sige noget over 86 millioner kilo slik. Ifølge Fødevarestyrelsens nationale kostundersøgelser 1995-2001 er børns slikforbrug vokset med en tredjedel, så de i dag er europamestre i slikspisning.
»Forældrene må tage ansvar. Vi producerer bare en vare, der efterspørges,« siger branchedirektør Ole Linnet Juul fra Fødevareindustrien.
Sæt advarsler på slikposerne, lyder opfordringen fra Forbrugerrådet: »I stedet for at bruge kræfterne på at udvikle spændende eventyr-universer på hjemmesider og i reklamer, burde virksomhederne i stedet advare på pakningerne: Produkter med højt sukkerindhold bør ikke nydes dagligt,« siger rådets fødevarepolitiske medarbejder, Camilla Udsen.
Også Familie- og Forbrugsminister Henriette Kjær (K) har for nylig slået til lyd for, at producenterne skal skrive på emballagen, hvor meget motion der skal til, før det usunde produkt er forbrændt igen.

Plads til slik
Er danske børns slikforbrug så for stort? Ja, det får man ikke slikindustrien til at forholde sig til:
»Forbruget hænger sammen med, at slik er en slagvare, både i detailhandelen og i grænsehandlen. Danske slikproducenter fremstiller slik, som er efterspurgt. Vi imødekommer jo bare en efterspørgsel, som er der i forvejen,« siger Ole Linnet Juul.
Han henviser til, at mange producenter, f.eks. landets største slikproducent Toms, bringer oplysninger på deres hjemmeside om sammenhængen mellem slik og ernæring.
»Alle ved, at man ikke skal have slik i store mængder. Men der skal være plads til slik i en sund kost, og det er der også. Så der ligger også et ansvar hos forældrene for børns slikvaner, det er oplagt,« siger branchedirektøren og tilføjer:
»Det er ikke et enten-eller, men et spørgsmål om at have nogle ordentlige kostvaner og et realistisk forhold til sund mad og slik. Selvfølgelig skal man spise slik, bare man har et fornuftigt forhold.«
– Hvorfor vil du ikke forholde dig til, om danske børn spiser for meget slik?
»Fordi det er vanskeligt for mig at forholde mig til det. Det må eksperterne vurdere. Der er en stigning i forbruget, men også når man spiser slik, er det nødvendigt med en holdning til, hvor meget slik man skal spise. Det er nødvendigt, at forældrene har en holdning, for selvfølgelig er der plads til slik i en sund kost.«

Oplysning, oplysning…
Statskassen indkasserer en afgift på 14,20 kr. pr. kilo slik. På årsplan giver sukkervareafgiften over 1,1 milliard kr. Ifølge Ole Linnet Juul er afgiften et klart eksempel på, at hverken afgifter eller f.eks. differentieret moms kan styre forbrugeradfærd:
»Hvis folk vil have slik, så køber de det, uanset afgiften,« siger han.
– Hvilke overvejelser gør man sig hos producenterne, når danske børn bliver tykkere og tykkere?
»Det er jo en anden problemstilling.«
– Som hænger sammen med bl.a. sukkerforbruget?
»Der er ingen snuptagsløsninger ved fedme. Man kan ikke løse det ved forbud og reguleringer. I stedet må man løse det med oplysning, bedre information og hele tiden appellere til, at man tænker det søde og det sure ind i sin kost på fornuftig vis,« siger Ole Linnet Juul.
– Hidtil har oplysning ikke modvirket fedmeepidemien?
»Spørgsmålet er, hvordan man oplyser både i folkeskolen og andre steder. Det kan da godt være, at man skal have noget mere om ernæring og slikvaner i skoleundervisningen. Man skal jo ramme børn der hvor de er.«
– Det skal være et tema i skolen?
»Ernæring og fedme bør være et prioriteret tema i skolen.«
– De eneste, der så ikke rigtigt har et ansvar, er Jer, der laver slikket. Hvorfor har I ikke et ansvar?
»Det siger jeg ikke. Jeg siger bare, at vi ikke er alene om et ansvar. Ansvaret er jo bredt fordelt.«
– Hvordan opfatter du Jeres ansvar?
»Vores ansvar er at lave et bredt varieret udbud, informere forbrugerne, give dem nogle valg og vejlede dem i det valg. Vi er jo ikke herrer over, hvad der sker i detailhandlen, men vore virksomheder er faktisk meget opmærksomme på det her,« siger branchedirektør Ole Linnet Juul.

’Den er go’
Hos Haribo Lakrids A/S i Faxe understreger direktør Michael Geschke, at virksomheden »producerer et nydelsesprodukt, der ikke skal erstatte rugbrød«.
»Vi prøver at skabe nogle arbejdspladser ved at udvikle produkter, som vores forbrugere kan nyde, og der er ikke tale om en sundhedsfarlig produktion. Men selvfølgelig er alt overforbrug af slik, øl osv. farligt, men det regner vi med, at voksne selv kan styre.«
– Hvad så med de unges slikforbrug?
»De har vel også forældre? Det er hypotetiske spørgsmål, for hvad så med øl og softdrinks? Det er som om, at når forældrene ikke længere kan styre det, så skal industrien klare det,« siger Haribo-direktøren, der understreger, at virksomheden var den første, der satte næringsdeklaration på poserne, og at Haribo godt nok reklamerer i både tv og biografer, »men ikke i samme udstrækning som andre i branchen,« som Michael Geschke siger.
Forbrugerrådet er på det rene med, at alle deres opfordringer – lige fra advarsler om højt sukkerindhold, at undlade markedsføring i børnemedier til bedre deklarationer på pakningerne – af industrien bliver opfattet som en begrænsning i deres ret til frit at sælge så meget, som de overhovedet magter:
»Ja, det er jo præcis dilemmaet,« siger Camilla Udsen. Alligevel mener hun, at et bedre image hos en slikproducent, der fulgte opfordringerne, kunne føre til erobring af markedsandele fra mere ligeglade konkurrenter.

*Danske børn lider under en fedmeepidemi, hvor hver femte 10-årig er overvægtig. Information beskriver fænomenet i serien ’Børn er fede’

FAKTA
Slikforbrug
*Ifølge Fødevarestyrelsens nationale kostundersøgelser 1995-2001 er:
– voksne danske kvinders slikforbrug fordoblet,
– voksne danskeres slikforbrug steget med 80 procent,
– danske børns slikforbrug vokset med en tredjedel.
– Flere end hver 10. danske barn spiser hver dag over 57 gram slik dagligt, svarende til en ’lille’ slikpose. De seneste sammenlignelige tal fra Chokolade- og Konfektureindustrien viser danskernes forbrug af chokolade og sukkervarer januar-august: 47.191 ton (2002), 45.546 ton (2003) og 47.844 ton (2004). ud

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her