Læsetid: 2 min.

Med stigende intensitet

Niels Ryde spillede sig varm med en kvartet, der havde den fremragende østrigske gæste- guitarist Wolfgang Muthspiel som omdrejningspunkt
20. november 2004

Koncert
Det begyndte ellers ganske fordrageligt. Et luntende medium tempo, kontrolleret og konventionelt. En slags følen på tænderne af instrumenter og dagsform. Bassisten Niels Ryde på akustisk basguitar med tenorsaxofonisten Jesper Løvdal og trommeslageren Anders Mogensen.
Tre musikere (Ryde er 40 år, de to andre er 35), der alle er med til at tegne dansk jazz i disse år.
De var på scenen i Copenhagen Jazzhouse med den østrigske guitarist Wolfgang Muthspiel ved en koncert, der var udgangen og kulminationen på en lille Danmarksturné, halvanden uge lang inklusiv en dag i pladestudiet, der (forhåbentlig) ender med en cd-udgivelse.
Muthspiel med det musikalsk forpligtende fornavn er en både begavet komponist og overlegen instrumentalist, som har et betragteligt internationalt ry og et bredt virkefelt, der omfatter jazz, pop og mere ubestemmelige crossover-projekter.

Så faldt det i hak
Han har spillet med store navne som Gary Burton, Gary Peacock, Tom Harrell og Paul Motian. Sidst vi mødte ham, var i januar 2003, hvor han bl.a. i Odense og København leverede mesterlige triokoncerter med bassisten Marc Johnson og trommeslageren Brian Blade.
Det var først et godt stykke inde i det andet nummer, det livsaligt swingende og bop-prægede »Ups and Downs«, at sammenspillet i kvartetten faldt i hak. Her kom Løvdals udprægede sans for smidig frasering og swing til sin fulde ret i en dejlig tilbagelænet saxofonsolo, spillet med robust tone. Og straks efter udvidedes musikkens stilistiske spekter med »Home Grown«, hvor Muthspiel sammen med rumlende trommer lagde smukke, æteriske klange ind under Løvdals søgende melodi.
Koncertens materiale var blandet og ikke lige interessant alt sammen. Og der var en passage midt i første sæt, hvor Muthspiel rodede med ekkoeffekt og loop-maskine, der blev trukket i langdrag, så det hele syntes at gå i stå. Det var dog ikke mindst Anders Mogensens fortjeneste, at koncertens intensitetsniveau steg. Mogensen er en uhyre levende trommeslager, og bl.a. i »After Six« og »Pocket Music« fik han sammen med Muthspiel banket energien eftertrykkeligt i vejret med en traktering af gryderne, så gnisterne fløj. Det klædte kvartetten at give los og glemme det alt for subtile og sofistikerede spil til fordel for dristige udvekslinger hele ude på kanten. Her opstod et stærkt fælles udtryk, der var bjergtagende og i øvrigt stærkt underholdende!
Koncerten blev stadig mere intens at overvære, som den skred frem, og fik en kulminerende afslutning med Muthspiels velskrevne »Mehldau«, et dejlig melodisk tema over en drilsk, heftig puls, der blev udnyttet til en højspændt kollektiv energiudladning.

*Wolfgang Muthspiel & Niels Ryde Quartet, Copenhagen Jazzhouse, onsdag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her