Læsetid: 3 min.

10 markante

29. december 2004


Fem stærke danske jazzplader 2004

1. Jacob Anderskov Trio: On The Loose (ILK/Scraggly)
Med en åben, presserende energi folder pianisten Jacob Anderskov sin tredje akustiske udgivelse ud med Anders Mogensen (trommer) og amerikanske Michael Formanek (bas). Sammen skaber de en stærk, kras og personlig musik i et krydsfelt mellem tradition og avantgarde. Og igen sætter Anderskov en streg under sin position som en af sin generations vigtigste og mest indtrængende solister.

2. Caroline Henderson: Made In Europe (Stunt)
Her slår sangerinden Caroline Henderson fast, hvor inspireret hendes nyfundne tilstedeværelse i et jazzpræget grænseland er. Der er både friskhed, variation og overraskende fortolkninger på denne udgivelse med jazzgruppe og raffineret brug af Radioens Underholdningsorkester.

3. Fredrik Lundin Overdrive: Plays The Music of Leadbelly: Belly-Up (Stunt)
At saxofonisten og komponisten Fredrik Lundin er disse års måske vigtigste danske jazzmusiker, understreges af hans altid ambitiøse, helhjertede og kvalitetsorienterede satsninger. Således også hans andet udspil med sit 11 m/k store orkester, Overdrive, med slagkraftig rytmegruppe og saftig blæsersektion. Gyngende, varme fortolkninger af bluessangeren Huddie Ledbetters melodier.

4. Marilyn Mazur & Future Song: Daylight Stories (Stunt)
Alle regnbuens farver og musikalske nuancer er fremme på perkussionisten og komponisten Marilyn Mazurs fjerde plade med hendes gruppe, Future Song. Transparent sang, snerrende elektrisk guitar, uimodståelige rytmer, smukke melodier og instrumentale soli smelter sammen i Mazurs enestående musikalske kalejdoskop.

5. Paolo Russo: Alchemy (Splasch Records)
Pianisten Paolo Russo bor i København, hvor han er uddannet på Rytmekons. Hans italienske baggrund farver debutpladen, der byder på et varieret møde mellem jazz, tango, slavisk og sydlandsk folkemusik, gjort levende af et hold af danske og italienske musikere. Russo er en begavet komponist – og en lovende udøver på bandoneónen. Musikken emmer af blomstrende liv, rugende stemninger og melodisk tæft.

Fem stærke udenlandske jazzplader 2004

1. John Abercrombie: Class Trip (ECM)
Det er en nydelse at hvirvle afsted let som et blad i vinden og som lytter være en del af den organiske, utvungne måde hvorpå guitaristen John Abercrombie væver sit mesterlige spil sammen med violinisten Mark Feldmans. Underneden risler en elegant rytmisk aktivitet fra Marc Johnson (bas) og Joey Baron (trommer). En intet mindre end sublim, moderne poetisk jazzplade med både bid og folkemelodisk finesse.

2.Bley/Sheppard/Swallow/Drummond: The Lost Chords (Watt)
Carla Bley og hendes musikere kunne hverken finde hoved og hale i det Europa, de gennemrejste på kryds og tværs i 2003. Det fremgår af hendes sjove dagbog i notehæftet. Men på scenen finder de hinanden i et herligt swingende, rytmisk og melodisk finurligt spil, der tager afsæt i Bleys skæve og fængende kompositioner.

3. Diana Krall: The Girl In The Other Room (Verve)
Et stilfuldt, mørkt og bluesfarvet jazzalbum med tab og refleksion som klangbund. Diana Krall, den kølige, feterede diva, har skrevet flere af sangene sammen med husbonden, Elvis Costello. Kvintetten omkring hende spiller glimrende, og ikke mindst coverversionen af Joni Mitchells ’Black Crow’ er mesterlig.

4. Ernst Reijseger: Janna (Winter&Winter)
Den hollandske cellist og avantgardemusiker Ernst Reijseger i samarbejde med vokalisten Mola Sylla og perkussionisten Serigne Gueye fra Senegal. Sammen præsenterer de en række vestafrikanske sange, spillet med en sval og smidig rytmisk fornemmelse. Reijsegers uortodokse brug af celloen udvider horisonten. Et spændende møde mellem afrikansk og europæisk musiktradition.

5. Louis Sclavis: Napoli’s Walls (ECM)
Den franske klarinettist og saxofonist Louis Sclavis har med Napoli’s Walls begået et foruroligende og udfordrende mesterværk i kvartet med Mederic Collignon (perkussion, trompet, vokal), Vincent Courtois (cello) og danske Hasse Poulsen (guitar). Fri improvisation, europæisk kunstmusik, sydlandsk folklore og moderne elektronik er fikspunkterne i Sclavis’ musikalske fantasi over den gådefulde by Napoli med afsæt i værker af billedkunstneren Ernest Pignon-Ernest.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu