Læsetid: 2 min.

10 markante fra 2004

28. december 2004


1. Jesper Just. A fine romance Galleri Christina Wilson.
I en stripklub bliver de stereotype kønsroller ud- og omspillet i en drømmeagtig atmosfære et sted mellem Kafka og David Lynch. Udstillingens tre virtuost producerede videoværker tematiserede ikke blot forførelsen, men var i sig selv ekstremt forførende.

2. Jørgen Michaelsen. ENDO. A natural selection. Overgaden – Institut for Samtidskunst.
Albert Maersk så rødt på bølgen blå, og Jørgen Michaelsen trak den ene muterede dybhavsfisk efter den anden op fra de konceptuelle dybder. En pervertering af modernismen i museal indpakning.

3. Peter Fischli & David Weiss. Store og små spørgsmål.
Kunsthallen Brandts klædefabrik. Lediggang er roden til al god kunst. I det mindste hos kunstnerduoen Peter Fischli & David Weiss, der gennem et særegent blik på tingenes liv skaber bevægende fortællinger om menneskelivet.

4. Per Højholt. PERformer Højholt. Museet for Samtidskunst.
Per Højholt, der døde i oktober i år, var eksperimenterende kunstner et godt stykke ud over papirarkets kant. Han arbejdede med radio, film, forskellige showformer og ofte i samarbejde med andre. Fornem præsentation af dette på samtidskunstmuseet i Roskilde.

5. Socle du Monde. Herning Kunstmuseum og omegn. Kurateret af Jacob Fabricius
Kunst og erhvervsliv i spektakulær balancegang hen over verdens sokkel. Åsa Sonjasdottir, kunstgruppen AVPD og den amerikanske kunstner Dave Hullfish Bailey fik mere end almindelig god kunst ud af samarbejdet med erhvervslivet.
6. Krat. Frederiksberg have. Gruppeudstilling. Arrangeret af Andreas Seqaland
»Enten er jeg blevet skizofren, eller også forsøger denne sportstaske virkelig at tale til mig!« Et skilt i haven oplyser, at der er tale om et kunstværk. Kunstværket bar navnet »Sporløs« og det var fremstillet af Kristoffer Akselbo.

7. Parfyme & N55. Fremtidens Kontor. Krudtløbsvej 3Q – København
To kunstgrupper indtog et af byens mange overskudsrum og gjorde det til et mødested, hvor man kunne gå til koncert, lave radio, spise, skide og sove, men næppe være en produktiv kontorist. Storm P. havde til lejligheden rejst sig fra graven og agerede indretningsarkitekt.

8. Elke Krystefek. Lovers’ mind wide open. X-rummet – Statens Museum for Kunst.
I en strip-tease smider Krystefek tøjet for øjnene af publikum. Pisser herefter i et vinglas og drikker det. Elegant. Frastødende. Hvor skal man nu deponere sit begær?

9. Peer F. Bundgård. Kunst – semiotiske beskrivelser af æstetisk betydning og oplevelse. P. Haase & Søns forlag.
Hvad vil det sige at opleve et maleri, en fortælling? Sådanne spørgsmål stiller Bundgård sig og forfølger dem stringent. Metoden er semiotisk og udmærker sig ved at stille nogle helt fundamentale spørgsmål til kunstoplevelsen.

10. Galleri Kirkhoff. The Inaugural Show.
Nyt galleri med fokus på den del af kunstscenen, vi endnu ikke helt ved, hvad vi kan vente os af. Må vi blive overrasket langt ind i det nye år. En dopaminindsprøjtning til den evigt energihungrende kunstscene kan kun hilses velkommen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her