Læsetid: 2 min.

Europæisk filmfiesta

Tyske Fatih Akin og spanske Alejandro Amenábar blev de store vindere ved European Film Awards, der blev uddelt lørdag aften i Barcelona
13. december 2004

Filmfestival
Barcelona – Nationens darling, Pedro Almodóvar, måtte forlade festlighederne tomhændet , men hans yngre kollega, Alejandro Amenábar, fik prisen som bedste instruktør, da European Film Awards blev uddelt lørdag aften i Barcelona. Og det fornøjede både publikum og den hjemlige presse.
Det var 17. gang, at Det Europæiske Filmakademi uddelte sine filmpriser ved en storstilet fiesta, der mere og mere er kommet til at ligne Oscaruddelingen i et forsøg på at overbevise europæerne om, at europæiske film altså er lige så gode om ikke bedre end amerikanernes. Et udsagn, som i år er blevet understreget af et stærkt felt af film og skuespilpræstationer.Man talte meget om Europa i løbet af den tre timer lange prisceremoni. Men det vigtigste var naturligvis priserne, som ikke overraskende gik til blandt andet Alejandro Amenábar for dramaet Mar Adentro (Havet indeni) og den spanske skuespiller Javier Bardem, der spiller en lammet fortaler for aktiv dødshjælp i Amenábars film.

Ændringer
Årets bedste europæiske film blev Fatih Akins Mod Muren, der for tiden kan opleves i danske biografer, og som tidligere i år vandt Guldbjørnen i Berlin. Akins film løb også med publikumsprisen, og både instruktøren og hans to hovedrolleindehavere, Birol Ünel og Sibel Kekilli, så ud til at nyde aftenen i fulde drag.
Andre favoritter var Agnès Jaouis Se på mig, der fortjent fik manuskriptprisen, og Imelda Staunton, der fik prisen som bedste skuespillerinde for titelrollen i Mike Leighs roste Vera Drake. The Girl with the Pearl Earring blev belønnet med prisen for bedste fotografering og Les choristes (Koret) med prisen for bedste musik. Årets bedste dokumentarfilm blev Hubert Saupers rystende Darwin’s Nightmare, der i november fik hovedprisen på cph:dox. Kritikerprisen gik til græske Theo Angelopoulos og hans Trilogy – The Weaping Meadow, mens åretsikke-europæiske film blev Wong Kar-Wais smukke, men noget usammenhængende 2046.
Ingen danske film var nomineret – Paprika Steens instruktørdebut, Lad de små børn..., stod på en shortlist med 40 titler – og hverken Susanne Biers Brødre eller Nikolaj Arcels Kongekabale kom i betragtning, fordi de havde dansk premiere så sent på året, at de 1.600 medlemmer af Det Europæiske Filmakademi ikke kunne nå at se dem.I korridorerne blev der talt meget om, at der skal ske ændringer i nomineringsprocessen, ikke mindst fordi der kommer nye medlemslande til hele tiden. I øjeblikket udvælger hvert lands filmakademi en film, som skal repræsentere landet, og derudover har alle medlemmer af Det Europæiske Filmakademi lov til at sende film til gennemsyn.I år har akademiet skullet forholde sig til mere end 430 film, hvilket er alt for meget. Man diskuterer derfor et forslag om, at hvert land i stedet får lov til at indstille et antal film bestemt af enten antallet af akademimedlemmer i det pågældende land eller – og det foretrækker blandt andet den danske delegation – af landets spillefilmproduktion.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu