Læsetid: 2 min.

Kinesisk æske

Christian Bale leverer en frygtindgydende præstation i Brad Andersons fascinerende psykologiske thriller ’The Machinist’
3. december 2004

Ny film
Det er Christian Bales frygtindgydende præstation som Trevor Reznik, der er hovedattraktionen i Brad Andersons mørke og begavede psykologiske thriller The Machinist. Bale har til rollen tabt sig så meget, at han med sine godt 50 kilo ligner et omvandrende skelet, og hans markerede ansigt og intense spil understreger sammen med de kuldslåede billeder følelsen af, at alt er galt i filmen – at intet er, som det ser ud til at være.
Maskinarbejderen Reznik kan ikke sove, faktisk har han ikke sovet i et år, og han bevæger sig gennem livet som en skygge af sig selv, en søvngænger, der bliver mere og mere overbevist om, at nogen stræber ham efter livet. Han er skyld i, at en arbejdskollega mister en arm, og da han begynder at finde mystiske post it-sedler med makabre beskeder på sit køleskab, får han sværere og sværere ved at skelne mellem mareridt og virkelighed.

Leger med publikum
Bag The Machinist står den talentfulde amerikanske instruktør Brad Anderson, der tidligere har lavet den effektive gyser Session 9 og instrueret afsnit af hippe, billedbevidste tv-serier som Homicide og The Shield. Det er en stil- og genresikker film, der er produceret for spanske penge og optaget i et dystert og stemningsfuldt ingenmandsland af beton, industri og nedslidte beboelseskvarterer. Og den føjer sig ubesværet til kongerækken af titler – Den sjette sans, Memento, The Usual Suspects – der som kinesiske æsker langsomt folder sig ud og til sidst vender alting på hovedet.
Anderson leger med publikum ved at placere små spor i billedet, der peger frem mod den store afsløring, og filmen følger konsekvent sin egen, indre logik og er så dygtigt konstrueret, at alting viser sig at have en betydning anden gang, man ser den.
Men jo mindre, man ved om The Machinist, før man ser den første gang, jo bedre. Det er en frydefuldt foruroligende oplevelse at opdage, hvad det er, der foregår, i takt med at det også går op for stakkels Trevor Reznik.

*The Machinist. Instruktion: Brad Anderson. Manuskript: Scott Kosar. Spansk-amerikansk (Dagmar og Vester VovVov i København og Øst for Paradis i Århus)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her